Coaching - co to takiego?

Najkrócej... to osobisty trening, dzięki któremu nie ma problemów nie do rozwiązania!

Przechodzisz kryzys - osobisty lub zawodowy? Nie masz nikogo, kto pomógłby ci podjąć ważną życiową decyzję, wybrać najlepszą opcję dla siebie? Możesz iść do coacha. To osoba, która wspomaga kogoś w realizacji celów, pozwala odkryć mu drzemiący w nim potencjał. Jeśli z jakiegoś powodu jesteś niespełniona, coach pomoże ci skupić się na tym, czego chcesz i pracować nad pożądaną zmianą.

Na czym polega ta metoda

Reklama

Jedno z założeń coachingowych mówi: masz wszystkie zasoby do tego, żeby skutecznie działać - trzeba je tylko uruchomić! Może być tak, że nie wykorzystujesz ich we właściwy sposób. Coach może cię naprowadzić na właściwą drogę, wskazać twoje mocne strony i doradzić, nad czym warto popracować. Nie zaproponuje jednak gotowych rozwiązań. Jak mówi definicja - "w coachingu chodzi o wspomaganie ludzi w zdobyciu tego, czego pragną bez robienia tego za nich lub mówienia im, co mają robić".

Coaching nie jest receptą na wszystko, nie jest też alternatywą dla psychoterapii. Ludzie, którzy nie potrafią otworzyć się na zmiany np. z powodu depresji potrzebują pomocy psychologa. Jeśli osoba z takimi problemami trafi do coacha, powinien on uświadomić jej, że problem wykracza poza coaching i zarekomendować innego specjalistę. Coach to także nie trener, choć powszechnie zwykło się sądzić, że oba zawody są tożsame.

W jęz. polskim nie ma odpowiedniego tłumaczenia dla tej profesji. Coach przysłuchuje się temu, co mu powiesz i wie, jakie zadać pytanie, żeby ci pomóc. Dzięki temu możesz dokonać własnych odkryć, które doprowadzą cię do znalezienia często zaskakujących rozwiązań. Dostrzeżesz też ograniczenia, które powodują, że rezygnujesz z działania. Mogą nimi być negatywne przekonania dotyczące możliwości. Coaching pomaga wyzbyć się wewnętrznych barier. Są dwa rodzaje coachingu.

• Life coaching to wsparcie dla tych, którzy czują potrzebę wprowadzenia zmian w życiu osobistym i zawodowym.

• Business coaching z kolei jest kierowany jest do organizacji biznesowych.

Kto skorzysta z coachingu

Z coachingu skorzysta każdy, kto wie, że taki specjalista istnieje i wierzy, że może mu pomóc i chce z tej metody skorzystać. Nie ma znaczenia ani wykształcenie, ani status społeczny, ani wykonywany zawód. Praca z coachem sprawia, że ludzie rozwijają się szybciej i osiągają bardziej satysfakcjonujące ich rezultaty. Podczas pracy ze specjalistą pogłębiasz swoją świadomość, poznajesz, co jest dla ciebie ważne, jakie wartości decydują o twoich życiowych i zawodowych wyborach.

Efekt? Wewnętrzny spokój i większa pewność siebie. A to pomaga szybciej podejmować decyzje, wybierać najlepsze dla siebie rozwiązania, patrzeć na sytuacje z różnych perspektyw i utrzymywać satysfakcjonujące relacje z innymi.

Oczywiście najczęściej trafiają do takich specjalistów ludzie dobrze sytuowani, którzy zdają sobie sprawę, jaki mają cel, tylko mają wątpliwości, czy uda im się go osiągnąć. Po prostu nie wierzą w siebie, wiedzą czego chcą, ale boją się zrobić ten pierwszy, najważniejszy krok, np. zmienić pracę z dużej firmy (gdzie pracuje się po 12 godzin) na mniejszą, ale mieć czas na spotkanie człowieka, z którym założy się rodzinę.

Jak wybrać specjalistę

Warto zwrócić uwagę na warsztat coacha, potwierdzający jego długofalowy i intensywny rozwój w tym kierunku. Znaczące są dyplomy i certyfikaty ukończenia minimum kilkumiesięcznych coachingowych szkół lub studiów podyplomowych. Profesjonalny coach jest zobligowany do podnoszenia swych kwalifikacji zawodowych poprzez np. udział w różnych szkoleniach i kursach - najlepiej akredytowanych przez ICF (międzynarodowe stowarzyszenie coachów).

Doskonałą praktykę coacha podkreśla też posiadanie przez niego własnej akredytacji ICF, o którą ubiegać się można dopiero po uzyskaniu odpowiedniej ilości przepracowanych godzin szkoleniowych, mentorskich i pracy z klientami. Warto zwrócić uwagę, czy coach przynależy do organizacji, które działają i pracują zgodnie z kodeksem etycznym, jak chociażby ICF, EMCC czy ICC. Pomocne mogą okazać się rekomendacje klientów.

Jak wygląda spotkanie

Relacja coachingowa wymaga atmosfery otwartości i dyskrecji, dlatego zawsze warto zadać sobie samemu pytanie: "Czy ja będę mogła się przed tą osobą otworzyć?"

• Bezpłatna konsultacja - Podjęcie decyzji ułatwi ci pierwsze spotkanie (bezpłatne), dzięki któremu poznasz coacha oraz wybadasz obecność w waszej relacji pewnego rodzaju "chemii", wręcz niezbędnej do dalszej współpracy.

• Przebieg procesu coachingowego - Po wybraniu konkretnego specjalisty umawiane jest spotkanie kontraktowe, a po nim rozpoczyna się właściwy proces coachingowy rozłożony na kilka etapów. Trwa on zwykle kilka miesięcy, w zależności od celu, jaki chcesz osiągnąć. Sesje mogą mieć formę spotkań bezpośrednich lub telefonicznych/ skype. Jedna sesja trwa około od 60 do 120 minut i odbywa się z reguły co dwa, trzy tygodnie.

Coaching to proces, który toczy się poza spotkaniami. To właśnie wtedy odbywa się twoja właściwa praca z nową wiedzą, odkrytą w sobie podczas sesji. Cena za godzinę life coachingu na rynku waha się w przedziale 150-500 zł.

Najczęstsze problemy

Niewiele jest osób, które decydują się na coaching i już na pierwszym spotkaniu wiedzą dokładnie, czego chcą. Początkowo mają tylko "na głowie" jakiś problem.

• Praca - Najczęściej dotyczy on kariery: zmiany lub utraty pracy, braku satysfakcji z wykonywanego zawodu, braku porozumienia z ludźmi na gruncie zawodowym.

• Życie prywatne - Najczęściej chodzi tutaj o: nie akceptowanie siebie, niekontrolowanie emocji, nieporozumienia z dziećmi i partnerem, brak balansu między życiem osobistym a pracą. Dobry coaching polega na zamienieniu tych problemów na cele i wyzwania.

Agnieszka Wilewska, współpraca Magdalena Bryksa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje