× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Reklama

Czy reklama rządzi naszym życiem?

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Jest wszędzie - towarzyszy nam w domu, w pracy, na wakacjach. I choć narzekamy, gdy blok reklamowy przerywa nam film w najlepszym momencie albo bilbordy zasłaniają znaki drogowe, chyba już nie potrafimy wyobrazić sobie bez niej życia. A przynajmniej udanych zakupów.

Zdjęcie

Reklama od zawsze towarzyszyła handlowi /AFP
Reklama od zawsze towarzyszyła handlowi
/AFP
Szczęśliwa rodzina przy wspólnym stole, doskonale zorganizowane panie domu, eleganccy biznesmeni, kolorowa młodzież, radosne dzieci, wspaniałe wnętrza, malownicze plenery... Takie obrazki kilkadziesiąt razy dziennie oglądamy w telewizji, w prasie, na ulicy, oklejone są nimi budynki i środki komunikacji. I czy sobie tego życzymy, czy nie, zapadają nam w pamięć. Codziennie, w najróżniejszej formie, dociera do nas ponad 1500 komunikatów przekonujących, że ta bajkowa rzeczywistość może stać się naszym udziałem. Wystarczy tylko dać się skusić i... kupić reklamowany produkt. Reszta wydarzy się sama.

Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, staniemy się zdrowsi, młodsi, piękniejsi i bogatsi, a nasze życie zamieni się w pasmo sukcesów.

Reklama


Choć obiektywnie wydaje się to niezbyt mądre, jednak działa. Sprawia, że wśród tysięcy produktów sięgamy właśnie po te, które widzieliśmy lub słyszeliśmy o nich w reklamie. Więcej: coraz częściej kupujemy wcale niepotrzebne nam rzeczy tylko dlatego, że sprytnie obmyślony reklamowy spot przekonał nas, że są wręcz niezbędne. Wygląda więc na to, że pozwalamy sobą manipulować.

Dlaczego tak się dzieje?

Ilość towarów w sklepach właściwie uniemożliwia dokonywanie samodzielnego wyboru. Byłoby to trudne nawet przy prostych, codziennych zakupach. Która z nas miałaby czas przetestować wszystkie rodzaje mleka, masła, proszku do prania czy płynu do mycia naczyń, by wreszcie wybrać ten najlepszy? Tym bardziej, że na rynku aż roi się od nowości, więc wybrane przez nas wczoraj mleko czy proszek, jutro może już najlepsze nie być. Sprawa jeszcze bardziej się komplikuje, gdy planujemy większy wydatek. Nie sposób podjąć decyzji, nie korzystając z podpowiedzi. A reklamodawcy usłużnie podpowiadają, przekonując, że to właśnie ta pralka, lodówka czy samochód uszczęśliwią naszą rodzinę, a nam pozwolą zaoszczędzić czas, zdrowie i pieniądze.
Za co kochamy reklamę
Od zawsze towarzyszyła handlowi. Już starożytni kupcy, zachęcając do nabywania swoich towarów, używali... marketingowych sztuczek. Koloryzowali, ukrywali ich wady, opuszczali cenę. A dziś rządzą tą dziedziną sztaby fachowców, specjalistów od badania ludzkich zachowań, socjologów, psychologów. To na ich głowie jest obmyślenie strategii reklamowej. Najważniejsze zadanie to przykuć uwagę potencjalnego konsumenta.

Artykuł pochodzi z kategorii: Uczucia

Świat kobiety
Więcej na temat:reklamy | reklama

Zobacz również

  • O seksie warto rozmawiać

    Pierwszym krokiem jest stworzenie w parze własnego słownika wspólnej seksualności. Parom takie ćwiczenia bardzo się podobają, a ich wyobraźnia jest w tej materii nieograniczona: magiczny róg,... więcej

  • Oceń tekst

    Ocen: 4

Reklama

Skomentuj artykuł: Czy reklama rządzi naszym życiem?

Przejdź do forum »

Wyróżnij ten komentarz spośród pozostałych, niech zobaczą go wszyscy!

Aby wyróżnić ten komentarz

wyślij SMS o treści KOLOR na numer

70040

I wpisz otrzymany kod w polu poniżej

Ok

Koszt całkowity SMS 0,62 PLN Nota prawna

? O co chodzi z wyróżnieniem

Wasze komentarze (20)

Dodaj komentarz
irko

~irko -

Reklamę mam w takim poważaniu, co zeszłoroczny śnieg. NO CÓŻ :-)

Dings

~Dings -

rządzi reklama , sondaże i cenzura

Agnieszka

~Agnieszka -

To tusk rzadzi a nie reklamy.Jego reklamy sa najlepsze bo wygladaja bajecznie kolorowo i tez sa pelne milosci ale niestety tylko slownej n ie ma w tym nic szczerego ani konkretnego dla Polski.Obudzcie sie Polacy ze to nie kryzys swiatowy tylko coraz gorsze rzady niszcza Polske.Prawda jest ze historia lubi sie powtarzac.Kiedys magnaci i szlachta niszczyli Polske i sprzedawali kraj a dzis robi to PO

ttt

~ttt -

twierdząc, że reklama nie działa, nie napisano - reklama w TV czy w gazecie, którą czyta Twoja Babcia. Każdy jest podatny na reklamę, choćby polecenie produktu przez osobę która znasz i lubisz - to też reklama.

ojciec

~ojciec -

ścią na dzieci w szkole dlatego, że ma zwykłe tanie spodnie (z zerwaną etykietą - logo). Przekonałem go, że te dzici które maja tzw. firmowe czyli reklamowane ciuchy (i inne produkty) są ofiarami reklam i maja słabą psychike i wolę. Poprosiłem dziecko aby do swoich kolegów i koleżanek odnosiło się z szacunkiem, znając te wysublimowaną materię! Dziecka od roku chodzi dumne i bez kompleksów! Nie śmieje się do tego z innych, nawet im nic o tym nie mówi, aby ich nie ośmieszyć!

Jorguś

~Jorguś -

Jedynie rzygać już się chce, one robią odwrotny skutek.

Jarek

~Jarek -

kiedykolwiek na Ziemi dopuścił się człowiek przeciwko człowiekowi. Żadna wojna, żadne żywioły nie są tak szkodliwe dla człowieka jak reklama.

Maras

~Maras -

a co drugi pajac je jogurciki na sniadanie i bierze do pracy.

Ryszard

~Ryszard -

Ci co kupują rzeczy, które pokazują w reklamach to są frajerami. Chciałem kiedyś kupić produkt co reklamowali w telewizji i jak się spytałem o cenę to zdębiałem. Podobny produkt o tych samych właściwościach kosztował o 7-9zł mniej. Po co płacić za reklamę w produkcie. A te produkty co reklamują w telewizji to zwykły szajs, który firmom nie schodzi. Reasumując moją wypowiedź, Ci co kupują produkty reklamowane to zwykli pajace.

templariusz

~templariusz -

Ma wplyw,granica tego wplywu plynna i nie do uchwycenia.

Reklama