Już nie słaba płeć

Świat wkrótce będzie rządzony przez kobiety, choć póki co nie są one traktowane na równi. Powstaje równoległy świat silnych kobiet, które są pewne siebie, przedsiębiorcze i lepiej niż mężczyźni radzą sobie ze stresem. Psycholog Mateusz Grzesiak poddał analizie sytuację współczesnych kobiet w biznesie.


To nie jest już świat mężczyzn?

Reklama

Według badań Komisji Europejskiej, w Polsce udział kobiet w zarządach największych spółek wynosi 11,8 procent. Aż co czwarta duża firma ma zarząd składający się wyłącznie z mężczyzn, a w ponad połowie z nich jest tylko jedna kobieta. Powszechnie uważa się, że mężczyzna lepiej się sprawdza na stanowisku managerskim czy dyrektorskim. Natomiast badania pokazują, że kobiety są lepiej zorganizowane i skuteczniej funkcjonują w sferach komunikacji i relacji. Panie mają też wyższe od mężczyzn wyniki w testach IQ (James Flynn) oraz dotyczących kompetencji przywódczych oraz są spokojniejsze w czasie rozmowy o pracę (University of Western Ontario).

Kobiety są również lepiej wykształcone: szybciej kończą szkoły, studiuje ich więcej niż mężczyzn oraz częściej od panów kończą studia. Płeć piękna rzadziej jest bezrobotna i jest bardziej elastyczna - szybciej i lepiej odnajduje się w nowej pracy. Dlaczego więc w dalszym ciągu kobiety zarabiają mniej i są traktowane jak pracownik drugiej kategorii? W dużej mierze wynika to z uwarunkowań kulturowych. Kobieta tradycyjnie była opiekunką ogniska domowego, a mężczyzna go bronił. Żeby zmienić standardy w biznesie, trzeba najpierw zacząć od własnego domu. Ta rewolucja już się zaczęła - jej rezultatem są m.in. związki partnerskie - wyjaśnia psycholog Mateusz Grzesiak.

 

Tradycyjny podział ról już nie istnieje

Według badań, stanowiska kierownicze wciąż pozostają zdominowane przez mężczyzn - jedynie 33 firmy z 1000 największych na świecie są zarządzane przez kobiety. Światowe Forum Ekonomiczne w październiku 2013 r. przygotowało raport Gender Global Gap Report. Dokument porządkuje państwa na podstawie wskaźników pogrupowanych w czterech obszarach: możliwości ekonomicznych (w tym szans na rynku pracy), dostępu do edukacji, możliwości w polityce oraz zdrowia. Polska jest na 54 miejscu wśród 136 badanych państw.

Sytuacja ulega jednak powoli zmianie na korzyść kobiet - W badaniach Pew Center wykazano, że pracujące matki są dominującym żywicielem w rekordowej liczbie 40% amerykańskich gospodarstw domowych. W książce Athena Doctrine, John Gerzema wylicza, że z typowo męskiego zarządzania jest niezadowolone 79% Japończyków i Koreańczyków oraz 66% pracowników w Meksyku, Indonezji, Wielkiej Brytanii.  Pozycja kobiet rośnie w siłę - biznes coraz chętniej otwiera swoje drzwi przed kobiecym stylem zarządzania - wyjaśnia Mateusz Grzesiak. Badania pokazały, że osoby, zajmujące konkretne stanowiska, zaczynają się zachowywać zgodnie z przyporządkowanym im stereotypem.

Mężczyźni, wykonujący kobiece zawody np. pracownicy administracyjni, przejmują kobiecy styl pracy i zarządzania. Natomiast kobiety na "męskich" stanowiskach  np. menedżerowie wysokiego szczebla lub handlowcy, przestawiają się na zachowania typowo męskie, zachowując przy tym swój styl pracy. Trend feminizacji wartości i zachowań menedżerskich może często pozytywnie wpływać na firmę i pracowników. W języku angielskim określono ten trend terminem womenomics, odnosząc się do rosnącej roli kobiet w świecie biznesu. Kobieta, zarządzając firmą, skupia się bardziej na utrzymaniu dobrych relacji wewnątrz firmy i ogólnym zadowoleniu klienta, a w mniejszym stopniu skupia się na samych wynikach finansowych. Kobiecy styl zarządzania docenia ludzki kapitał, stwarza dogodne warunki, w których liczy się dobre samopoczucie zespołu oraz przyjemna atmosfera w miejscu pracy. Mężczyźni natomiast skupiają się głównie na osiągnięciu celu i wynikach. Również raport firmy doradczej Deloitte "Women in the boardroom: A global perspective" udowadnia, że kobiece zarządzanie i większa liczba Pań na kierowniczych stanowiskach ma dobry wpływ na funkcjonowanie firm.

 Mateusz Grzesiak - psycholog, trener, autor, nauczyciel. Szkoli na całym świecie w 5 językach, głównie w Europie i Ameryce Południowej.

Dowiedz się więcej na temat: Biznes

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje