Kłótnie, które ranią - i jak im zaradzić

Niektóre konflikty szczególnie silnie odbijają się na samopoczuciu i psychice zaangażowanych w nie ludzi.

Co gorsza, nawyk kłócenia się utrudnia znalezienie wyjścia z sytuacji, ponieważ każda kolejna awantura zwiększa przeświadczenie, że inaczej się nie da. Dlatego właśnie zabraniam kłócić się parom, które przychodzą (...) na terapię.

Reklama

Jeśli mają na siebie krzyczeć, wolę, żeby w ogóle nie rozmawiały poza moim gabinetem. Każę im ćwiczyć określone techniki i proszę, żeby w razie napotkania jakiegoś problemu przyszły do mnie, zamiast niszczyć to, co udało im się już odbudować. (...)

Pierwszym krokiem do zgody jest poznanie zachowań, które podczas kłótni sieją trwałe zniszczenia, a następnie opanowanie sposobów ich unikania.

Szkodliwe nawyki: Zarzuty i oskarżenia

Kłótnie polegające na wzajemnym oskarżaniu się naruszają waszą więź. "Nigdy nie pomagasz w domu", "Znowu zapomniałeś zatankować samochód!", "Nic, tylko śmiecisz i śmiecisz" - zarzuty do niczego nie prowadzą. To dziecinny nawyk, z którego zdrowy człowiek powinien wyrosnąć w szkole podstawowej.

Nawet jeśli się pogodzicie i wybaczycie sobie przytyki, nigdy nie zapomnicie tego, że w ataku złości byliście dla siebie z premedytacją niemili. W pamięci utkwią wam również przykre słowa, które padły podczas awantury.

Co robić: Gdy partner zacznie cię oskarżać - nie reaguj. Każda próba obrony dodaje wagi zarzutom. Biernie wysłuchaj, co ma do powiedzenia, i w razie potrzeby daj mu czas na ochłonięcie(...). Jeśli sama oskarżasz o coś partnera, opanuj się i poproś go po prostu, żeby zrobił to, na czym ci zależy: "Pomóż mi wnieść zakupy", "Kiedy bierzesz samochód, to go potem zatankuj albo chociaż daj mi znać, że paliwo się kończy", "Pamiętaj, żeby wkładać talerze do zmywarki, kiedy kończysz jeść".

Złośliwe komentarze

Docinki w rodzaju: "Niedługo zapomnisz, jak masz na imię", "Ostatnio tak przytyłaś, że nie mogę na ciebie patrzeć" albo "Jesteś zupełnie jak twój (wulgarny) ojciec" - to słowna przemoc i dziecinne postępowanie, do którego ludzie uciekają się, by zdobyć przewagę w dyskusji. Przytyki trafiające w czuły punkt bywają bardzo przykre dla partnera i zwykle na długo zapadają mu w pamięć. Jeśli lubisz przywoływać partnera do porządku złośliwym traktowaniem, nie spodziewaj się czułości ani udanego seksu. Coś za coś.

Co robić: Najlepiej nic. Wyczekaj, aż napastnik wyładuje całą energię. Nie odzywaj się, bo tylko dolejesz oliwy do ognia. Jeśli partner sam nie zamilknie albo zacznie się robić coraz bardziej agresywny, odeślij go (...) do metaforycznego kąta. Jeżeli to ty byłaś złośliwa, szczerze przeproś, jak tylko zdasz sobie sprawę, że źle się zachowałaś.

Najlepiej jednak by było, gdybyś nauczyła się zauważać moment, w którym pojawiają się w tobie nieprzyjemne myśli, zanim je wypowiesz. Jest to szczególnie ważne, jeżeli w dzieciństwie przyzwyczaiłaś się, że rodzeństwo w końcu i tak wszystko ci wybaczy - partner nie musi być równie pobłażliwy. Powinnaś znaleźć rozsądniejsze ujście dla swojej frustracji: "Zaraz oszaleję!

Porozmawiamy, jak wrócę ze spaceru i trochę się uspokoję". (...)

Dowiedz się więcej na temat: partner

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje