Kobieca hojność vs męskie skąpstwo

Mężczyźni są bardziej hojni, gdy przebywają w towarzystwie pięknych kobiet niż tych, uznawanych za mało atrakcyjne, czy przedstawicieli własnej płci. Same panie okazują się odporniejsze na wpływ urody osób z otoczenia i w każdym przypadku decydują się na podobne datki.

Profesor Robin Dunbar z Uniwersytetu w Oksfordzie, szef zespołu badawczego, uważa, że dla mężczyzn hojność jest sposobem na zdobycie względów atrakcyjnej partnerki. W ten sposób demonstrują możność i chęć zainwestowania (środków) w związek i opiekowania się ewentualnym potomstwem. Kupowanie prezentów, by zrobić na kobiecie wrażenie, jest częścią rytuału ludzkich zalotów już od jakiegoś czasu. Wydaje się jednak, że to raczej akt hojności, a nie sam prezent stanowi właściwy sygnał.

Reklama

W ramach wcześniejszych eksperymentów zaobserwowano, że przedstawicielki płci pięknej lubią mężczyzn z gestem. Do krótkich związków wybierają typ heroiczny, ale na wieloletniego partnera typ altruisty.

Wendy Iredale z Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Kent zebrała grupę 45 mężczyzn i 45 kobiet. Wszyscy brali udział w kilku grach, gdzie można było zarobić do 24 funtów. Na koniec badanych zapytano, czy nie chcieliby przeznaczyć części nagrody na cele charytatywne. W czasie podejmowania decyzji ochotnicy byli sami, z osobą tej samej bądź odmiennej płci. Potem mieli ocenić jej/jego atrakcyjność.

Przebywając z kobietą mężczyźni przeznaczali na zbożny cel od połowy do całości dochodu. Byli bardziej hojni, gdy uznawali ją za piękną. Kiedy byli sami lub z innym mężczyzną, decydowali się co najwyżej na datek w wysokości 40 proc. zarobku. Kobiety zawsze wyrażały chęć przekazania innym ok. 40 proc. zdobytych w grach pieniędzy. Nie miało tu znaczenia, w jakich warunkach odbywała się dotacja.

Iredale dodaje, że we wszystkich społeczeństwach świata publiczne akty hojności to domena mężczyzn. Największymi filantropami są właśnie panowie.

Anna Błońska

Kopalnia Wiedzy
Dowiedz się więcej na temat: skąpstwo | hojność

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje