Poradnik dla zestresowanych cz. 1

53 sposoby jak wypocząć, odzyskać harmonię ciała i ducha.

10 sygnałów świadczących o tym, że żyjesz w stresie.

Reklama

Przewlekły stres to twój największy wróg. Działa podstępnie, uderza w najsłabsze punkty. Nasza ekspertka podpowiada, jakie sygnały - emocjonalne i somatyczne - wysyła twój organizm zmęczony pracą w ciągłym napięciu. Nie lekceważ ich! Jeśli choć trzy z nich dotyczą ciebie, zacznij działać. Nie pozwól, by stres zapanował nad tobą.

Jesteś znużona, senna i brak ci energii. Nawet gdy wydaje ci się, że powinnaś być wypoczęta, bo spałaś 8 godzin, wstajesz... wyczerpana. Nic ci się nie chce i nic cię nie cieszy. Trudno ci się zabrać do pracy, wiele spraw odkładasz na później, z wielu rezygnujesz. Często ziewasz, choć nie czujesz się senna? To niedotlenienie spowodowane płytkim oddechem!

Trudno ci zasnąć lub budzisz się w nocy. Długotrwałe działanie stresu może prowadzić do zaburzeń snu. Sygnalizują je nie tylko trudności z zaśnięciem, lecz także częste nocne wybudzenia, nerwowy sen, koszmary senne. Możesz też np. regularnie zrywać się o czwartej nad ranem i mieć problem z ponownym zaśnięciem albo wręcz nie zmrużyć oka przez całą noc. Efekt - totalne wyczerpanie organizmu, które negatywnie wpływa na twoją kondycję psychiczną i fizyczną.

Masz huśtawki nastrojów. Jesteś rozchwiana emocjonalnie - raz rozdrażniona, raz apatyczna. Twoje reakcje są często nieproporcjonalne do bodźca, łatwo wpadasz w gniew. Byle drobiazg (np. niemiła uwaga ekspedientki) jest w stanie cię zirytować, rozzłościć lub przeciwnie - doprowadzić do płaczu. Tracisz pewność siebie, pojawia się też u ciebie nadmierna wrażliwość na krytykę.

Cierpisz na napięciowe bóle głowy. Mogą mieć one postać chroniczną (stałą) lub epizodyczną. Odczuwasz je jako ucisk lub napięcie w okolicach głowy. Może się pojawić na czole, bliżej karku lub na całej głowie. Może być też odczuwany jako pulsujący, tętniący ból, który zazwyczaj atakuje czoło, skronie lub czubek głowy.

Często łapiesz infekcje. Długotrwały stres sprawia, że odporność twojego organizmu gwałtownie się obniża. Jesteś więc bardziej podatna na infekcje. Możesz łatwo złapać przeziębienie, grypę, mieć nawracające zakażenia wirusem opryszczki, a nawet - czego nie wiązałabyś ze stresem - częste infekcje intymne.

Masz problemy trawienne, bóle brzucha. Gdy długo znajdujesz się w sytuacji stresowej, buntuje się całe twoje ciało, ale żołądek często jako pierwszy! Pojawiają się bolesne skurcze w dole brzucha, mdłości czy wzdęcia. Twój układ trawienny początkowo reaguje zgagą, niestrawnością, ale z czasem konsekwencje są poważniejsze - może się to przyczynić do powstania zespołu nadwrażliwego jelita, a nawet choroby wrzodowej.

Masz kłopoty z koncentracją. Trudno ci się skupić, zaczynasz kilka rzeczy naraz i nie jesteś w stanie ich skończyć. Działasz chaotycznie, zapominasz o ważnych sprawach, jesteś roztargniona - to również symptomy napięcia powodowanego stresem. Twój umysł męczy się szybciej. Powoduje to obniżenie efektywności pracy umysłowej, co często prowadzi do konfliktów, np. z szefem.

Odczuwasz skurcze mięśni. Drgają ci powieki, a w nocy budzą cię bolesne skurcze łydek? To dowód, że na skutek stresu z organizmu wytrąca się magnez. Jego niedobór doprowadza do uporczywych skurczy mięśni.

Nadmiernie się pocisz. Miewasz spocone dłonie lub zimne ręce i nogi? Twoja bluzka pod pachami często bywa mokra? Nadmierne pocenie to skutek wydzielania się adrenaliny, która uwalnia się podczas zwiększonego stresu.

Bolą cię plecy i kark. Gdy długo pracujesz przy komputerze, a w pracy towarzyszy ci stres, twój kark staje się sztywny i bolesny. To objawy wzmożonego napięcia mięśniowego. Sztywność i ból spowodowane są niedokrwieniem mięśni grzbietu i karku. Jeśli ta sztywność będzie pojawiać się często, po latach możesz mieć problem z szyjną częścią kręgosłupa.

PRZECZYTAJ 2. CZ. PORADNIKA DLA ZESTRESOWANYCH

Dowiedz się więcej na temat: emocje | stres | kąpiel | poradnik | relaks | nerwy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje