Wirtualne zagrożenie

Nieograniczony dostęp do gier komputerowych może uzależniać, obniżać zdolność koncentracji, prowadzić do nadpobudliwości i zaburzeń lękowych.

Przed negatywnymi skutkami wielogodzinnego grania ostrzegają eksperci Ogólnopolskiego Programu Zmiany Postaw wobec Psychiatrii "Odnaleźć siebie". Dlaczego? Gry komputerowe to rozrywka, która rzadko nudzi, z każdym dniem coraz bardziej angażuje gracza. Rozbudowane fabuły wymagają uwagi,a skomplikowana konstrukcja wirtualnego świata rozwija wyobraźnię oraz zdolność do abstrakcyjnego myślenia. Jednocześnie bardzo silnie oddziałują na psychikę. Łatwo uzależniają od komputera, a w przypadku brutalnych gier uczą agresywnych i nieetycznych zachowań.

Reklama

Proces uzależnieniaprzebiega w trzech fazach:

1.Faza poznawania i racjonalnego wykorzystywania komputera - umiejętność kontrolowania czasu spędzanego przed komputerem.

2.Faza uzależnienia, kiedy osoba stopniowo coraz więcej czasu spędza przed komputerem, traci inne zainteresowania. Gdy długo nie gra, zaczyna o tym natrętnie myśleć. Komputer staje się "elektronicznym przyjacielem".

3.Faza destrukcji - gracz ogranicza czas przeznaczony na sen, odżywianie, naukę, pracę zawodową, obowiązki rodzinne, kontakty towarzyskie itd. na rzecz codziennego wielogodzinnego korzystania z komputera. Dzieje się tak, chociaż zdaje on sobie sprawę z narastania u niego trudności życiowych, problemów psychicznych oraz fizycznych.

Niebagatelne znaczenie w ostatniej fazie nałogu komputerowego ma znaczne pogarszanie się stanu zdrowia. Najczęściej w tym przypadku występują zaburzenia koncentracji uwagi i sprawności myślenia oraz bezsenność spowodowana nadpobudliwością.

Większe niebezpieczeństwo od tradycyjnych gier komputerowych stwarzają nowoczesne gry sieciowe. Rozgrywane są przez Internet pomiędzy setkami, a czasem tysiącami graczy jednocześnie. Dla graczy wirtualna rzeczywistość nie może być przerwana, bo wydarzenia, tak samo jak w świecie realnym, następują w sposób ciągły. Niebezpieczeństwem jest zatarcie się w świadomości gracza granicy między światem realnym a wirtualnym.

- Pierwszym krokiem w walce z uzależnieniem jest świadomość bycia uzależnionym. Ważne, aby nie przegapić momentu, kiedy nałóg dopiero się rozwija. Łatwiej jest wtedy znaleźć w sobie siłę, aby mu się oprzeć - mówi doc. Joanna Meder, ogólnopolski koordynator programu "Odnaleźć siebie". Kiedy zauważamy, że bliska osoba, np. nasze dziecko, partner, zaczyna ograniczać aktywność w innych sferach życia, aby mieć jak najwięcej czasu na granie, powinien to być dla nas sygnał alarmujący. Nałóg komputerowy jest rodzajem uzależnienia psychicznego, z którego można wyjść przy współpracy z psychologiem i wsparciu rodziny.

Ogólnopolski Program Zmiany Postaw wobec Psychiatrii "Odnaleźć siebie" funkcjonuje od 2003 roku i ma charakter edukacyjny. Jego podstawowy cel to przełamanie barier społecznych związanych z leczeniem zaburzeń psychicznych i mitów nagromadzonych wokół psychiatrii oraz edukacja społeczna na temat dużego znaczenia, jakie ma diagnostyka i wcześnie rozpoczęte leczenie. Nadrzędnym założeniem jest zbudowanie pozytywnego wizerunku psychiatrii wśród innych nauk medycznych. Patronat merytoryczny nad programem sprawuje Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: uzależnienia

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje