Zmienia się podejście matek do wychowania córek

Zdecydowana większość młodych Polek uważa, że mama wychowała je tak, by jako dorosłe kobiety czuły się spełnione i umiały dzielić się obowiązkami z partnerem, a nie tylko pełniły funkcję "dobrej żony i gospodyni" - wynika z badania "Nowa Matka Polka".

Wsparcie mamy w dążeniu do rozwoju osobistych pasji i planów zawodowych czuje 64 proc. młodych Polek (18-24 lata). Jednak tylko 45 proc. kobiet badanych w tej grupie wiekowej twierdzi, że mama jest dla nich inspiracją i wzorem kobiety, na której chcą się wzorować. Młode Polski nie chcą powielać modelu matki i żony, jaki znają z własnego domu, prawdopodobnie widząc ich codzienne stresy i przeciążenie. To jeden z wniosków płynących z badania przeprowadzonego przez Katarzynę Pawlikowską i agencję badawczą Maison & Partners.

Reklama

Pawlikowska, która jest ekspertką ds. zachowań społecznych kobiet, w następujący sposób portretuje współczesne "Matki Polki":

- Bardzo często miały odwagę opuścić swoje środowisko po to, by kształcić się z nadzieją na aktywne i udane życie zawodowe. Wiele z nich należy do pierwszego pokolenia Polek żyjącego otwarcie w związkach partnerskich. Ale choć kobiety te deklarują liberalny światopogląd - bardzo tradycyjne wychowanie "wdrukowało" w ich głowy i serca konieczność poświęcenia się dla rodziny.

Na przestrzeni lat w polskich rodzinach dokonała się duża zmiana. Aż ok. 70 proc. kobiet w wieku 35 plus deklaruje, że zostały wychowane przez matkę w poczuciu, że najważniejsze jest bycie dobrą matką, żoną i gospodynią domową. Ale już tylko 22 proc. kobiet w wieku 35-44 potwierdza, że chciałaby wzorować się i inspirować postawą mamy. Ostatecznie nie znalazły na tę zmianę wewnętrznej siły. (PAP Life)


Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje