Życie po rozwodzie

W roku 2007 zmniejszyła się o 7 tys. liczba rozwodów w stosunku do roku poprzedniego. Jednak i tak średnio rocznie ponad 60 tys. par się rozwodzi. Z różnych powodów.

Rozstanie to bardzo trudne emocjonalnie doświadczenie. Sama decyzja o rozwodzie nie jest prosta, a proces rozwodowy niejednokrotnie dostarcza bardzo przykrych przeżyć. Jak sobie poradzić z pustką, która pozostaje, z uczuciami, które nami targają?

Reklama

Płacz

Płacz pomaga rozładować emocje, w przypadku rozwodu również. Więc jeśli tylko czujesz taką potrzebę - płacz. Pod względem siły przeżywania psychologowie porównują uczucie żalu po odejściu partnera do żałoby po śmierci kogoś bliskiego. Czasami rozwód kobieta traktuje jako wyzwolenie i sama przed sobą nie chce się przyznać do cierpienia po odejściu partnera. W takiej sytuacji nie można tłumić uczuć. Konfrontacja z przeżyciami jest pierwszym krokiem do odbudowania własnego życia. Masz prawo do tego, żeby zamknąć się w domu i w samotności cierpieć. Ola na forum internetowym pisze: "jeszcze nie doszłam do siebie, mam nadzieję, że ten czas wyleczy również moje rany, a jest po prostu ciężko na sercu, czegoś brakuje, i te wspomnienia!".

Obok złości i żalu możesz odczuwać strach przed przyszłością. Często wiąże się to z poczuciem obniżonej własnej wartości oraz pytaniami typu:" co dalej?" "jak pokierować swoim samotnym życiem?", "jak poradzę sobie finansowo?". I jeśli czujesz się teraz gorsza, to wcale nie oznacza, że tak naprawdę jest. To tylko twoje odczucia, które są naturalne w takiej sytuacji.

Poproś o pomoc

Na pewno w twoim otoczeniu są ludzie, którzy chcą ci pomoc, którzy starają się zrozumieć twoje odczucia. Nie lekceważ ich. Wsparcie przyjaciół, bliskich osób jest bardzo ważne. Może uda ci się znaleźć kogoś, kto znalazł się w podobnej sytuacji. Porozmawiaj z taką osobą, może jej doświadczenia mogą ci spojrzeć na to wszystko z innej perspektywy. Nie zamykaj się ze swoimi odczuciami, zwierzaj się. Wyrzucenie tego z siebie pomaga! Jednak, jeśli nie czujesz się jeszcze na to gotowa, nie zmuszaj się. Niech emocje w tobie opadną i może wówczas poczujesz potrzebę rozmowy.

Czasem zdarza się też tak, że trzeba zasięgnąć rady specjalisty. Nie obawiaj się spotkania z psychoterapeutą, jeśli przypuszczasz , że sama sobie nie poradzisz.

Dowiedz się więcej na temat: płacz

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje