× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Reklama

Marsz z kijkami

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Jest dobry zarówno dla młodych, jak i starszych osób. Byłoby wspaniale, gdyby córki namawiały swoje mamy do aktywności. I maszerowały razem z nimi - z kijkami lub bez nich

Zdjęcie

Jest to najtańszy sposób zachowania zdrowia do późnej starości. Bo chociaż każda forma aktywności fizycznej poprawia kondycję, to marsz jest panaceum na niemal wszystkie choroby cywilizacyjne.

Na pierwszym miejscu najczęstszych zagrożeń zdrowotnych znajdują się choroby serca i układu krążenia. Tymczasem, by im zapobiec, wystarczy pół godziny marszu dziennie, ale regularnie, 3 razy w tyg. Systematyczny ruch na świeżym powietrzu sprawia, że wzrasta ilość osocza we krwi. Staje się ona rzadsza, bardziej płynna, co zapobiega jej gęstnieniu i tworzeniu się zakrzepów. Te zaś stanowią przyczynę udaru mózgu i zawału serca.

Reklama

Tendencja do zwiększenia gęstości krwi to nie tylko skutek nieprawidłowego odżywiania. Jest związana także ze starzeniem się organizmu. Regularny wysiłek fizyczny potrafi zahamować te procesy. A nawet odwrócić te niekorzystne tendencje.

Ochronne działanie ruchu przed schorzeniami sercowo-krążeniowymi polega także na tym, że korzystnie wpływa on na poziom cholesterolu. Zwiększa ilość dobrego (HDL), a obniża poziom złego (LDL) oraz trójglicerydów, które powodują miażdżycę. Systematyczny ruch wzmacnia odporność organizmu: jesteśmy mniej podatni na ataki chorobotwórczych wirusów i bakterii. Dotyczy to także chorób nowotworowych - twierdzi prof. dr hab. Krzysztof Mazurek z warszawskiej AWF. Sprawny układ immunologiczny sam niszczy komórki zmienione nowotworowo. Ale lista zalet marszu jest dłuższa. Likwiduje on rozmaite bóle stawów kolanowych, biodrowych oraz kręgosłupa. Nawet kiedy pacjentowi dokuczają bóle tych części ciała, lekarze zalecają marsz jako sposób na pozbycie się uciążliwych dolegliwości.

Na panie marsz na świeżym powietrzu działa jak najlepsza maseczka kosmetyczna. Wystarczy po powrocie spojrzeć w lustro: cera pięknie zaróżowiona, błyszczące oczy. Ale marsz przynosi także inne korzyści. 30 minut spaceru w dziennym świetle pokrywa dzienne zapotrzebowanie na wit. D, która ułatwia przyswajanie wapnia. Pierwiastek ten, a także dieta zawierająca produkty mleczne decydują o tym, czy mamy mocne kości, czy też w starszym wieku będziemy walczyć z osteoporozą.

Marsz pomaga też schudnąć, ale by to osiągnąć, trzeba maszerować 3 razy w tyg. po 90 min. I stosować dietę nie przekraczającą dziennie 1200-1500 kcal.

A może nordic walking?

To po prostu marsz, w którym podpieramy się kijami. W przeciwieństwie do normalnego marszu, tu pracują także mięśnie górnej części ciała. Jest polecany szczególnie dla osób, które mają problemy z kręgosłupem, stawami biodrowymi lub kolanowymi. Podparcie się na kijach zmniejsza ich obciążenie i ból, co pozwala uprawiać marsz. I dodatkowa korzyść - nordic walking pozwala zużyć więcej kalorii niż rowery treningowe w centrach fitness. Ważąca 66 kg kobieta spala podczas 30-minutowego marszu nordic walking ok. 670 kcal (tyle ma tabliczka mlecznej czekolady).

Artykuł pochodzi z kategorii: Fitness

Chwila dla Ciebie
Więcej na temat:kijki | marsz | Nordic Walking

Zobacz również

  • Ułatwiamy życie

    Oto sprytne pomysły, jak przy wykonywaniu domowych prac zaoszczędzić czas i pieniądze. Sprawdź ich skuteczność, a codzienne obowiązki staną się znacznie... przyjemniejsze! więcej

  • Oceń tekst

    Ocen: 22

Reklama

Skomentuj artykuł: Marsz z kijkami

Przejdź do forum »

Wasze komentarze (11)

Dodaj komentarz
bunia

~bunia -

Super sprawa!!!chodze juz czwarty miesiac 3 lub 4 razy w tyg. i stosujac tez diete dukana schudlam 17 kg,zeszczuplaly mi nogi i rece,pozbylam sie tez wstretnego celulitu...dalej mam zamiar uprawiac n.w. bo pomaga mi tez na reumatyzm...tak wiec goraco polecam zwlaszcza paniom po 40

"kijanka"

~"kijanka" -

Chodzę "z kijkami "już 4 lata, o każdej porze roku.Jestem dotleniona, promienna z super kondycją mimo niemłodego wieku.Polecam każdemu!

Milka2011

~Milka2011 -

Wydaje mi się, że ten nowy trend jakim jest nordic walking, to bardzo fajna sprawa. Sama jeszcze nie próbowałam, bo jakoś nie było okazji, ale planuje to nadrobić. Wg mnie spacery z kijkami nie należą do tanich sportów, ale ostatnio udało mi się odnaleźć ofertę na zakuponiku, właśnie na nordic walking. Cena śmiesznie niska, więc jak dla kogoś, kto chce na próbę pospacerować sobie, to najlepsze rozwiązanie. Chyba się skuszę :) pozdrawiam spacerowiczów

~~niewiedząca~~

~~~niewiedząca~~ -

Kije są super to samo zdrowie !!! Polecam Ja już chodzę 4 lata..

Maggie

~Maggie -

Do szybkiego chodzenia nie potrzeba kijków! Chyba nawet wygodniej bez,zależy od tempa.

men

~men -

jak to corki maja mamy zachecic? troszke biegam wiec czesto mijam panie z kijkami srednia wieku tych pan oscyluje zapewne okolo 45 roku zycia wiec to mamy powinny corki zachecic do ruszenia .... z kijkami

m

~m -

kijki, to super sport. Przyjemny i mało męczący !

Liliana

~Liliana -

Mama kupiła 3 miesiące temu kijki SUPER SPORT ;) Ja w sumie bez kijków chodziłam na szybki marsz 1 godz.po pagórkowatym terenie z moimi pieskami, pożyczam czasem kijki, i przy nich bardziej się zmęczę ,rączki ładnie pracują;)POLECAM

Gosia

~Gosia -

Super ,ja jutro kupuję kijki i ruszam z koleżankami na spacer.

Reklama