Ayurweda: piękno i witalność

Co się właściwie kryje pojęcie "ayurweda"? To dużo więcej niż tylko pielęgnacja ciała. Badania dowodzą, że pochodząca z Indii kompleksowa metoda utrzymywania organizmu w dobrej formie przedłuża młodość.

Wyróżnia się tu trzy typy osobowości, tzw. dosha. Każdy z nich określa funkcje danego organizmu oraz jego duchowe i emocjonalne cechy, które go charakteryzują. Człowiek jest zdrowy, gdy jego dosha znajduje się w stanie równowagi. Z naszej tabeli dowiesz się, do którego typu się zaliczasz.

Reklama

Dobry początek każdego dnia

Kto rano wstaje, temu pan Bóg daje. Aby pobudzić przemianę materii, zaraz po przebudzeniu wypij szklankę ciepłej wody. Osoby, które mają problemy z układem krążenia, powinny dodać do niej odrobinę soku z cytryny i miodu. Niech twoim przyzwyczajeniem stanie się czyszczenie języka. Wystarczy podczas porannego szczotkowania zębów, myć język szczoteczką ze specjalną końcówką. Dzięki temu usuniesz osad, pozbędziesz się nieprzyjemnego oddechu i wyostrzysz zmysł smaku.

Oczyszczaj ciało i duszę

Jeśli znajdziesz czas na pielęgnację ciała, zrobisz przysługę duszy.

l Typ kapha: do tłustej cery idealna będzie maseczka oczyszczająca z 6 łyżeczek zielonej (lub białej) glinki, 2 łyżeczek soku aloesowego, łyżki miodu, odrobiny soku z cytryny. Wymieszaj składniki i nałóż maseczkę na twarz. Zmyj ją po 15 minutach.

l Typ pitta: nałóż na twarz olejek, który zwiąże szkodliwe składniki (5 łyżek migdałów, kropla olejku ylang-ylang). Do cery wrażliwej.

l Typ vata: sucha skóra najlepiej zregeneruje się dzięki maseczce przygotowanej z 1/2 banana, awokado i 2 łyżek twarożku.

Zaangażuj swoje zmysły

Główny posiłek najlepiej jedz w godzinach 12-13. Dla typu kapha idealne będą dania o cierpko-gorzkawym smaku (np. warzywa strączkowe). Dobrze je przyprawiaj, ale koniecznie ogranicz tłuszcze.

Ognisty typ pitta może jeść chłodniejsze posiłki.

Typ vata powinien spożywać ciepłe, nie wzdymające np. zupy wielowarzywne.

Po posiłku typ vata może się zdrzemnąć, pitta odpocząć, a kapha wybrać się na krótki spacer.

Jaka aktywność dla ciebie?

W typie kapha opanowanie może prowadzić do ociężałości, więc zaleca się pływanie, jazdę na rowerze i jogging (3 razy w tygodniu po 30 minut). Już odrobina ruchu zapobiegnie tworzeniu się wałeczków tłuszczu. Wchodź więc po schodach, zamiast jeździć windą i rób zakupy na piechotę.

Sportowy typ pitta bardzo lubi aktywność fizyczną, a czasami nawet z nią przesadza. Spacery po lesie i ćwiczenia jogi sprzyjają wewnętrznej harmonii. Pamiętaj, aby głęboko oddychać podczas ćwiczeń. Dzięki temu zapewnisz sobie opanowanie i równowagę.

W planie zajęć typu vata. powinny więc znaleźć się stretching i tai-chi. Utrzymują mięśnie w formie i poprawiają gibkość.

Dowiedz się więcej na temat: oczy | jedzenie | skóra | wody | warzywa | budowa | potrawy | piękno

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje