Fitness - sposób na zdrowe życie

Rosnące zainteresowanie zdrowym trybem życia sprawiło, że ludzie zaczęli zwracać uwagę na czynniki mające wpływ na zdrowie. Wielu stwierdziło, że są gotowi zmienić swój styl życia.

Do tych zmian należy zwiększenie aktywności ruchowej poprzez aktywne uczestnictwo w formach zajęć grupowych i indywidualnych. W zgodzie z własnymi upodobaniami dysponujemy czasem wolnym i przeznaczamy go na zajęcia rekreacyjne, do których zalicza się między innymi ćwiczenia siłowe i różne formy aerobiku oraz wiele innych form aktywności ruchowej.

Fitness to sposób na zdrowe, higieniczne życie, dbałość o ciało i umysł poprzez różne formy ruchu dostosowane do potrzeb i możliwości zainteresowanego. Szeroko rozumiane pojęcie fitness jest sposobem na życie, aktywne wykorzystanie czasu wolnego, a także dążenie do poprawy własnego samopoczucia fizycznego i psychicznego. W języku angielskim słowo fit to znaczy nadawać się, być zdrowym, wysportowanym i uśmiechniętym.

Przychodząc po raz pierwszy do klubu fitness, często jesteśmy zdezorientowani. Grafik proponowanych zajęć zawiera dziwne, zazwyczaj anglojęzyczne nazwy zajęć, z których żadna nie przypomina swojsko brzmiącej nazwy "aerobic". Sami również nie jesteśmy w stanie określić co nas interesuje i jakie są nasze oczekiwania, a także możliwości naszego organizmu. Nasze niedoinformowanie prowadzi do zniechęcenia, rozczarowania, a co najgorsze często również do niepotrzebnych kontuzji i przetrenowania.

Od czego więc powinniśmy rozpocząć naszą przygodę z fitnessem? Po pierwsze zastanówmy się jaki jest nasz cel. Co chcemy osiągnąć poprzez ćwiczenia : piękną sylwetkę, relaks czy po prostu wzmocnić mięśnie. Dobór odpowiednich zajęć zależy od wieku, płci, wagi ciała (nadwaga jest przeciwwskazaniem do wykonywania wielu ćwiczeń), ogólnego stanu zdrowia.

Jeśli już wiemy, co chcemy osiągnąć poprzez ćwiczenia, kolej na wybór odpowiednich zajęć. Poniżej spróbujemy rozszyfrować nazwy poszczególnych form aerobicu:
STEP AEROBIC - to ćwiczenia na stopniu, na którym wykonuje się kroki, podskoki, obroty, zwykle połączone w układy choreograficzne. Te zajęcia w znacznym stopniu angażują do pracy mięśnie nóg. Nie poleca się ich osobom po przebytych urazach stawów kolanowych lub skokowych.
• najbardziej intensywną formą zajęć jest TAE BO. Obecnie jest ono bardzo popularne. Łączy w sobie kroki charakterystyczne dla HI-LOW IMPACT z elementami techniki sportów wali: ciosami, kopnięciami, unikami. Jest to bardzo intensywny trening wytrzymałościowy. Duża ilość biegów, skoków, gwałtownych zmian kierunku ruchu powoduje, że są to zajęcia dość trudne i obciążające organizm, ale osobom o dużej wydolności, które potrzebują wyładować nadmiar energii dają dużo satysfakcji. Techniki stosowane w trakcie zajęć kształtują mięśnie brzucha (szczególnie skośne) pośladków i nóg, wysoka intensywność zajęć wpływa korzystnie na prace układu krążenia i układu oddechowego.
• gdy jednak masz zbyt dużo kilogramów, a twoje stawy nie lubią bardzo intensywnego wysiłku, powinieneś przyjść na FAT BURNING. Są to zajęcia prowadzone w niskiej intensywności, często z niewielkim obciążeniem, których celem jest spalenie tłuszczu. Ćwiczenia dobrane są w taki sposób, aby tętno ćwiczących nie przekraczało 120-125 ud./min. Takie tempo wysiłku gwarantuje, ze organizm będzie czerpał energii do pracy mięśniowej z tkanki tłuszczowej. Zaleta tych zajęć jest również to, że nie obciążają stawów i kręgosłupa.
• bardzo ciekawe, choć niestety wciąż mało popularne są zajęcia typu BODY-MIND. Łączą one w sobie ćwiczenia rozciągające, wzmacniające, oddechowe oraz relaksujące. Wykorzystuje się na nich elementy jogi, tai-chi, ćwiczenia Pilatesa. Zajęcia wymagają skupienia, dokładności, ale dzięki temu działają uspokajająco i rozluźniająco, jednocześnie jednak wzmacniają nasze mięśnie i stawy, uelastyczniają je. Dużą uwagę na tych zajęciach zwraca się na prawidłowy rytm i sposób oddychania.
• forma FITBALL - ogromne piłki używane do ćwiczeń wcześniej były znane jedynie w rehabilitacji, teraz coraz częściej wykorzystywane są do ćwiczeń w klubach fintess. Patrząc na te ćwiczenia z boku wydają się one bardzo proste, ale już po pierwszym kontakcie z nimi często zmieniamy zdanie. Nawet najprostsze ćwiczenie czyli siedzenie na piłce angażuje wszystkie mięśnie tułowia dla utrzymania równowagi. I taki właśnie jest cel ćwiczeń na piłkach. Zaangażowanie do pracy mięśni głębokich warstw naszego ciała, które przy zwykłych ćwiczeniach nie pracują prawie w ogóle. Dodatkowo balansowanie miednicą w celu utrzymania równowagi wspaniale masuje krążki międzykręgowe, dzięki temu są one lepiej ukrwione i odżywione, co przeciwdziała bólom kręgosłupa. Poza tym ćwiczenia na piłkach są świetną zabawą i urozmaiceniem naszego treningu.

Reklama

Dzięki tej różnorodnej ofercie, można dobrać optymalny rodzaj wysiłku dla potrzeb danej osoby. Jeśli rodzaj zajęć jest dobrany odpowiednio, bardzo szybko zauważycie pozytywne zmiany w swoim wyglądzie, samopoczuciu i kondycji fizycznej.

Najpiękniejszą rzeczą w fitnessie jest to, że jest on dla wszystkich: młodych i starszych, super sprawnych i zupełnie początkujących, chudych i grubych. Każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie i osiągnąć dużą satysfakcję.

Posłuchaj i zobacz, co na ten temat mówi Beata Dumara - Urban, instruktorka fitness

Dowiedz się więcej na temat: zdrowie | nazwy | mięśnie | ćwiczenia

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje