Mity na temat ćwiczeń fizycznych

Codziennie jesteś zarzucana mnóstwem porad, jak szybko schudnąć, jak zyskać nową, zgrabną sylwetkę, jak ćwiczyć, jak się odżywiać. Czas na weryfikację tych informacji.

Twoja wiedza na temat diety i ćwiczeń fizycznych najczęściej jest wypadkową wielu różnych, często sprzecznych ze sobą informacji zasłyszanych w radio, telewizji, przeczytanych w kolorowych czasopismach. Przeczytaj, co jest prawdą, a co nie.

Reklama

Najlepszym sposobem na schudnięcie jest drastyczna dieta połączona z wyczerpującymi ćwiczeniami.

Nie tędy droga. Jeśli w taki sposób podejdziesz do sprawy, pierwsze co zrobi twój organizm, to w geście obrony przestawi się na czerpanie energii z tkanki mięśniowej, zostawiając zapasy tłuszczu "na później". Owszem, stracisz na wadze, ale kosztem mięśni, a nie zbędnych "wałeczków". Poza tym osłabniesz i nie będziesz mieć siły na ćwiczenia. Dodatkowo rygorystyczna dieta spowoduje frustrację, bo nie możesz jeść tego, co lubisz. Jak to się kończy? Porzuceniem diety i rzuceniem się na niedozwolone smakołyki. A to, jak nietrudno zgadnąć, prowadzi do efektu jo-jo.

Jeśli będę robić codziennie "brzuszki", szybko pozbędę się "wałeczków".

Nieprawda. Brzuszki rozwiną tkankę mięśniową, ale nie spalą tłuszczu. Aby go zlikwidować, potrzebna jest odpowiednia dieta i tzw. ćwiczenia aerobowe (czyli np. ćwiczenia na bieżni, marszobieg, jazda na rowerze). Dzięki "brzuszkom" zyskać możesz jednak jędrny, umięśniony brzuszek i smuklejszą sylwetkę. Pamiętaj, że jeśli będziesz wykonywać je byle jak, w nieodpowiednim tempie, bez odpowiedniego napinania mięśni, możesz sobie tylko zaszkodzić. Dlatego zanim rozpoczniesz ćwiczenia, zapytaj trenera bądź instruktora fitness, w jaki sposób ćwiczyć prawidłowo.

Najlepszym sposobem na schudnięcie jest aerobik.

Nieprawda. Aerobik wbrew swojej nazwie nie jest wysiłkiem aerobowym - a tylko taki spala tkankę tłuszczową. Aby organizm skutecznie spalał tłuszcz, potrzebne jest stałe, umiarkowane tempo wysiłku, które gwarantuje stałe tętno. Zajęcia aerobiku z reguły tego nie zapewniają, bo prowadzone są w zmiennym, raz szybkim, raz wolnym tempie. Efektem tego jest wciąż zmieniające się tętno, które sprawia, że organizm czerpie energię nie z zapasów tkanki tłuszczowej, lecz z mięśni.

Najlepszym sposobem na odchudzanie jest basen.

I tak i nie. Pływanie to wspaniała i zdrowa forma ruchu, podczas której pracują niemal wszystkie mięśnie. Znakomicie modeluje sylwetkę, rozwija mięśnie. Poza tym relaksuje i odpręża. Może pomóc w odchudzaniu, ale... Czy zauważyłaś, że po wyjściu z basenu masz wilczy apetyt? Aby zauważyć efekty, pływać musisz regularnie, przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, przez minimum pół godziny.

Im bardziej się pocisz podczas ćwiczeń, im szybsze tętno osiągasz, tym więcej kalorii spalasz i szybciej chudniesz.

To mit. Bardzo intensywny wysiłek, któremu towarzyszy szybkie tętno, buduje twoją wytrzymałość i wydolność, ale - uwaga - nie spala tłuszczu! Intensywny trening sprawia, że organizm czerpie energię z tkanki mięśniowej, a nie z tkanki tłuszczowej.

Spalanie tkanki tłuszczowej zachodzi na poziomie 65-80 procent tętna maksymalnego. Jak obliczyć tętno maksymalne? Od liczby 220 odejmij swój wiek. Czyli jeśli na przykład masz 25 lat, twoje tętno maksymalne wynosi 195. Aby więc efektywnie spalać tkankę tłuszczową, szybkość bicia twojego serca powinna utrzymywać się w granicach 126 - 156 uderzeń na minutę. Serce nie powinno bić wolniej, niż wynosi dolna granica przedziału (126 uderzeń na minutę) i nie szybciej, niż wynosi granica górna (156 uderzeń na minutę). Utrzymanie tętna w wytyczonych ryzach to warunek efektywnego wysiłku.

Dowiedz się więcej na temat: diety | mięśnie | dieta | organizm | ćwiczenia

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje