Pięć porcji to podstawa

Wiosną, gdy nasz organizm jest szczególnie narażony na przeziębienia i infekcje, właściwa dieta, bogata w warzywa, owoce oraz soki ma szczególne znaczenie. Także w tym czasie można spożywać ich właściwą ilość.

Gdy ceny warzyw i owoców są jeszcze wysokie, szklanka soku staje się cennym źródłem zdrowia. Zgodnie z rekomendacją specjalistów, soki także traktuje się jako jedną porcję witamin i składników odżywczych, ważnych w zbilansowanej diecie.

Reklama

Witamina C zawarta w owocach i sokach sprzyja lepszemu przyswajaniu żelaza i stymuluje układ odpornościowy. Soki, podobnie jak warzywa i owoce, dostarczają organizmowi związki, które działają jak przeciwutleniacze i wzmacniają działanie witamin.

Dodatkowo picie soków zapewnia organizmowi potrzebne kalorie - to zdrowszy sposób niż sięganie po szybkie przekąski i gotowe dania. Soki są też propozycją, która pozwala właściwie zbilansować dietę dziecka. Najmłodsi często niechętnie sięgają po warzywa i owoce, natomiast podanie im soku jest najprostszą metodą na przemycenie do diety naturalnych składników odżywczych.

Oczywiście picie soków nie zastąpi jedzenia warzyw i owoców, jednak musimy pamiętać, że również one zawierają ważne dla organizmu składniki i stanowią uzupełnienie zdrowych posiłków.

Jest w czym wybierać

Warto sięgnąć po owoce dostępne w sklepach. Obecnie ich wybór nawet w czasie pierwszych wiosennych miesięcy, jest duży i mimo, że są one droższe niż latem, warto pamiętać o ich codziennym spożyciu. Jabłka, gruszki, owoce cytrusowe, banany, awokado, melony i winogrona powinny zagościć w naszej diecie.

Jeden średniej wielkości owoc uznaje się już za samodzielną porcję witamin i składników odżywczych. Można wykorzystać także owoce mrożone, m.in. przygotowując koktajle mleczno-owocowe oraz desery owocowe. Warto również sięgać po owoce suszone - są kaloryczne, ale bogate w błonnik. Morele, śliwki, daktyle to bogate źródło witaminy A, beta-karotenu oraz kwasu foliowego.

Podobnie jak w przypadku owoców, wybór warzyw w chłodnych miesiącach nie jest wcale mały. Warto jeść surowe pomidory, ogórki, rzodkiewkę, surówki z marchewki i kapusty. Warzywa to prosty sposób na wzbogacenie kanapek i dań obiadowych. A coraz popularniejsza w Polsce kuchnia śródziemnomorska wykorzystuje je w większości serwowanych potraw.

Wczesną wiosną warto sięgnąć po mrożone warzywa. Dzięki nowoczesnym metodom zamrażania udaje się zachować cenne składniki odżywcze, dlatego stanowią one pełnowartościowe zamienniki świeżych warzyw. Gotując je na parze, zachowujemy najwięcej z występujących w nich witamin.

Kolejną opcją są kiszonki, popularne od lat wśród naszych mam i babć. Kiszenie to naturalna metoda konserwowania warzyw na zimę, która pozwala zatrzymać wyjątkowo dużo witaminy C.

Zmień przyzwyczajenia!

Idea spożywania warzyw i owoców oraz picia soków 5 razy dziennie pochodzi od specjalistów żywienia i lekarzy, którzy rekomendują ją jako optymalną dla właściwego funkcjonowania naszego organizmu. Przeprowadzone badania wykazują, że obecnie spożycie warzyw, owoców i soków jest alarmująco niskie - polskie kobiety i dzieci średnio jedzą owoce i warzywa dwa razy dziennie. Tylko 35 proc. dzieci i kobiet jada je trzy razy dziennie, a jedynie 7 proc. spożywa codziennie zalecane pięć porcji.

Aby zmienić te statystyki, powstał specjalny program społeczno-edukacyjny "5 porcji warzyw, owoców lub soku", współfinansowany przez Agencję Rynku Rolnego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. Ma on zachęcić Polaków do urozmaicania swojej diety owocami, warzywami i sokami, tak, jak zalecają specjaliści. Program skierowany jest przede wszystkim do matek oraz dzieci, dla których wprowadzenie w życie zasady "5 porcji warzyw, owoców lub soku" jest szczególnie ważne.

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: soki | warzywa | owoce | owoców

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje