Włosy też chcą jeść

Chyba każdy marzy o pięknych, lśniących włosach i bujnej fryzurze. Wydawać by się mogło, że zapewnią to regularne wizyty w salonie fryzjerskim i stosowanie odpowiednich kosmetyków. Warto jednak mieć świadomość, że włosy potrzebują także zasilania od wewnątrz - zapewnimy to właściwą dietą.

- Odpowiednie składniki do budowy włosów organizm pozyskuje z białka dostarczanego z pożywieniem - zauważa dr n. med. Aneta Czerwonogrodzka-Senczyna, specjalista w zakresie żywienia człowieka i dietetyki, dietetyk Sante. Najbardziej wartościowe są te, zawierające w swym składzie dwa niezbędne człowiekowi aminokwasy siarkowe - cystynę i metioninę. Dzięki nim możliwe jest powstanie odpowiednich wiązań, które pełnią rolę wzmocnień oraz nadają włosom prawidłową budowę przestrzenną. Pewne ilości obu aminokwasów można znaleźć w pokarmach takich jak mięso i jego przetwory, jaja, drób, ryby, ale zawierają je również produkty zbożowe i nasiona roślin strączkowych: zarodki pszenne, soja, płatki owsiane, otręby pszenne.

Włosy lubią musli

Reklama

Produkty te powinny stanowić codzienny element jadłospisu, gdyż ze względu na swą rolę budulcową aminokwasy siarkowe nie mogą być zastąpione żadnymi innymi związkami. Trzeba też wiedzieć, że nie mogą być magazynowane "na zapas" i z tego względu muszą być regularnie dostarczane z pożywieniem przez całe życie. Dlatego należy pamiętać w codziennej diecie o płatkach zbożowych (owsianych, żytnich, pszennych), a jeśli nie przepadamy za nimi w wersji saute, wybierajmy różne rodzaje musli (z owocami tropikalnymi, suszonymi śliwkami i jabłkami czy innymi owocami), bogate w orzechy crunchy czy granolę.

Ważne witaminy

Ponadto do budowy włosów potrzebne są substancje energetyczne - głównie glukoza, jak też witaminy (z grupy B, wit. A i E) oraz liczne biopierwiastki (żelazo, miedź, selen, cynk, itp.). Te ostatnie stymulują tempo wzrostu i podnoszą wytrzymałość konstrukcji rosnącego włosa.

Szczególnie ważne dla włosów są witamina B6 i A, które wspomagają wzrost włosów, oraz chronią je przed chorobami oraz niekorzystnym oddziaływaniem czynników atmosferycznych i środowiskowych. Witaminy z grupy B zapobiegają łojotokowi i związanymi z tym zmianami zapalnymi skóry, osłabiającymi włosy. Warto wiedzieć, że przetłuszczanie się włosów może być spowodowane brakiem tych witamin w diecie, chociaż decydujący wpływ na występowanie łojotoku mają hormony płciowe.

Szczególne znaczenie w ochronie zdrowia włosów ma kwas pantotenowy. Odgrywa on podstawową rolę podczas podziałów komórek w mieszku włosowym, dlatego jego obecność jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu włosów. Witamina ta jest ponadto jednym z naturalnych składników elementów budulcowych włosa odpowiedzialnych za jego własności mechaniczne (np. siłę i sprężystość). Jest też ważnym składnikiem spoiwa wypełniającego przestrzenie międzykomórkowe i utrzymującym odpowiednią wilgotność włosów.

Na wzmocnienie

Osłabione i wysuszone słońcem włosy domagają się wzmocnienia. Pomocne są witaminy A i E. Witamina A przyśpiesza cykl odnowy komórkowej i wpływa na poprawną budowę keratyny, z której zbudowane są włosy. Witamina E jest silnym antyoksydantem zwalczającym wolne rodniki, co chroni naczynia włosowate, zaopatrujące włosy w składniki odżywcze przed uszkodzeniem. Rozszerza ona cienkie naczynia włosowate, co ułatwia zaopatrzenie mieszków włosowych przez krew. Obie witaminy przeciwdziałają starzeniu się skóry.

Jony żelaza są nierozerwalnie związane z tzw. oddychaniem komórkowym dostarczającym energii komórkom macierzy, które ulegają licznym podziałom i różnicowaniu się. W konsekwencji tych procesów powstaje włos. Są też niezbędne dla działania enzymu wpływającego pośrednio na prawidłowość i częstość podziałów komórek macierzy, co decyduje o prawidłowej budowie i tempie wzrostu włosów. Szczególnie zagrożone deficytem żelaza są kobiety. Obfite krwawienia miesiączkowe, okres ciąży i ubogożelazowa dieta może u pań stosunkowo szybko doprowadzić do niedoboru tego mikroelementu. Wskutek tego włosy stają się cienkie, łamliwe i ulegają przerzedzeniu.

Cynk uaktywnia enzymy kontrolujące metabolizm białek zawierających wiązania dwusiarczkowe potrzebne do budowy włosa. Wpływa też na gospodarkę witaminą A, która ma znaczący wpływ na proces keratynizacji naskórka, jak też włosów i paznokci. Długotrwały niedobór powoduje z początku zahamowanie wzrostu, później przerzedzanie się włosów, zaś w skrajnych przypadkach może doprowadzić do całkowitego wyłysienia.

Dowiedz się więcej na temat: organizm | budowy | witaminy | włosy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje