Zgrabna sylwetka? To łatwe

Zgrabna, wysportowana sylwetka osiągnięta bez morderczych treningów, karkołomnych ćwiczeń i kontuzji? To nie fantazja. Takie efekty można osiągnąć dzięki ćwiczeniom Pilatesa.

Metoda jest sprawdzona i bezpieczna - funkcjonuje już od kilkudziesięciu lat. Obejmuje ponad 500 ćwiczeń zawierających elementy jogi, baletu i treningu izometrycznego. Zajęcia metodą Pilatesa są w Polsce coraz popularniejsze. Dlaczego spośród bogatej oferty fitness - klubów warto wybrać właśnie je?

Reklama

Nic na siłę

Ćwiczenia Pilatesa to ruchy precyzyjne, powolne, o małym zakresie, a jednocześnie zadziwiającej skuteczności. Polegają one na spinaniu, rozluźnianiu, a także rozciąganiu mięśni. Serie obejmują do dziesięciu powtórzeń. Duży nacisk kładzie się na prawidłowe oddychanie, relaks i koncentrację. Trening nie obejmuje skoków ani innych elementów obciążających stawy, zawiera za to wiele ćwiczeń korzystnych dla kręgosłupa. W Pilatesie nic nie robi się na siłę, ani ponad własne możliwości. Dzięki tym cechom system jest odpowiedni dla osób, które mogą mieć problemy z innymi ćwiczeniami fitness: np. cierpiącymi z powodu nadwagi, bólu stawów i kręgosłupa, lub takich, które nigdy nie ćwiczyły. Pierwsze efekty można obserwować już po 6 tygodniach.

Jak wyglądają zajęcia?

Pilates to spokojne ćwiczenia przy łagodnej, relaksacyjnej muzyce. Ćwiczy się boso, najlepiej w niekrępującym ruchów stroju. W większości fitness-klubów będziemy ćwiczyć na macie, bez żadnych pomocy, ale istnieją też specjalne urządzenia zaprojektowane przez twórcę metody Josepha Pilatesa (patrz foto). Aby uzyskać efekty należy trenować co najmniej dwa razy w tygodniu. Można ćwiczyć również w domu - tu pomocne będą podręczniki lub instruktarze wideo.

Pilates dla kobiet w ciąży

W szkołach rodzenia coraz częściej zaleca się kobietom ciężarnym ćwiczenia, zajęcia fitness organizowane specjalnie dla nich także zyskują popularność. Korzyści jest wiele: wzmocnienie i uelastycznienie mięśni grzbietu, brzucha i dna miednicy, zwiększenie ruchomości kręgosłupa i stawów biodrowych, zapobieganie obrzękom i żylakom. Zajęcia powinny być prowadzone przez doświadczonego instruktora, niezbędna jest też wcześniejsza konsultacja z lekarzem prowadzącym ciążę. Przeciwwskazaniami mogą być między innymi wcześniejsze poronienia, anemia, ciąża mnoga lub wadliwie ukształtowana szyjka macicy - ostateczną decyzje podejmuje jednak lekarz. Pilates jest również pomocny w odzyskiwaniu zgrabnej sylwetki po porodzie.

Nie tylko dla tancerzy

Szeroką popularność zaczął zdobywać system Pilatesa w latach siedemdziesiątych, ale w środowisku tancerzy robił furorę dużo wcześniej. Do jego popularyzacji przyczynił się Rudolf von Laban twórca gimnastyki ekspresyjnej i znana tancerka Hanya Holm.

Szybko też odkryto wartość tych ćwiczeń dla rehabilitacji. Sam twórca metody, urodzony w Niemczech Joseph Pilates był jako dziecko bardzo chorowity. Borykał się z astmą i krzywicą. To właśnie regularne ćwiczenia pomogły mu pokonać ograniczenia. Pilates jest autorem wielu urządzeń do rehabilitacji. Jedną z wprowadzonych przez niego innowacji były sprężyny przymocowane do szpitalnych łóżek - dzięki nim pacjenci mogli wcześniej rozpocząć rehabilitację.

W latach dwudziestych Pilates wyjechał do Stanów Zjednoczonych i tam wraz z żoną rozwijał i popularyzował swoją metodę.

Dowiedz się więcej na temat: ćwiczenia | sylwetka

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje