Znika z jednych części ciała, ale zostaje na innych. Dlaczego?

​Bardzo często jest tak, że gdy zaczynamy się odchudzać to tłuszcz znika z tych części ciała, z których nie chcemy. Dlaczego tak się dzieje?

 W naszym organizmie znajdują się dwa rodzaje tkanki tłuszczowej a jej rozkład różni się u każdego z nas : brunatna tkanka tłuszczowa i tłuszcz podskórny.

Brunatna tkanka tłuszczowa

Reklama

Otacza narządy wewnętrzne tj. wątrobę, nerki, serce oraz stanowi poduszkę ochronną dla kręgosłupa i dużych naczyń krwionośnych występujących w klatce piersiowej. Główną funkcją tego tłuszczu jest utrzymywanie stałej temperatury ciała ( u ludzi około 36, 60 C). Brunatna tkanka tłuszczowa jest bogata w mitochondria ( mini elektrownie organizmu) i jak dowodzą naukowcy to od jej funkcji zależy jak szybko spalamy tłuszcz w naszym organizmie. Jest rodzajem tkanki tłuszczowej "dziedziczonej" po linii żeńskiej, dlatego na jej ilość w sposób bezpośredni nie mamy wpływu. Wniosek nasuwa się prosty mężczyźni , którzy pragną aby ich pociechy charakteryzowały się szybkim metabolizmem, powinni u przyszłych partnerek sprawdzać ilość brunatnej tkanki tłuszczowej.

Tłuszcz podskórny

Tzw. biały to cienkościenne komórki z kroplą tłuszczu w środku. Ich ilość się nie zmienia od urodzenia, jednakże właśnie na ten rodzaj tkanki tłuszczowej mamy największy wpływ. Możemy zmienić objętość komórek tłuszczowych na większe (przyrost masy ciała) lub mniejsze (proces chudnięcia).

Gdzie najczęściej tracimy tłuszcz?

Tutaj znowu musimy sięgnąć do anatomii a co za tym idzie pokazać nawet na poziomie gromadzenia tłuszczu różnice u kobiet i mężczyzn:). Nie od dzisiaj wiadomo, że kobiety mają większą procentową ilość tkanki tłuszczowej niż mężczyźni. U kobiet wyróżniamy 2 typy budowy:

"Gruszka" (wąska talia, szerokie biodra). Ten typ budowy bardzo często występuje u młodych kobiet, które jeszcze nie rodziły.

"Jabłko" (brak tali, chude nogi). Najczęściej występuje u kobiet w okresie menopauzy. U kobiet bardzo duży wpływ na rozkład tkanki tłuszczowej odgrywa układ hormonalny związany z menstruacją. Mężczyźni jeśli już zaczynają tyć to raczej bardziej ich figura przypomina "jabłko" niż "gruszkę". Dlaczego? Posiadają bowiem znacznie węższą miednicę niż kobiety.

Obszary ciała „bogate” w tłuszcz

Części ciała gdzie gromadzi się tłuszcz:
- Kolana -Wewnętrzna część tylko u kobiet
- Ramiona - Środkowa i górna część ramion - okolice tricepsa u kobiet
- Brzuch- Okolice pępka u kobiet i mężczyzn
- Uda- Wewnętrzna cześć u obu płci (kobiety - bardziej widoczna). Zewnętrzna część u obu płci (kobiety - cellulit)
- Pośladki -U kobiet i u mężczyzn
- Plecy -Dolna część, najczęściej łączy się z tłuszczem z pośladków u obu płci
- Klatka -U obu płci. Większa ilość gromadzi się u kobiet, u mężczyzn jej większa ilość to ginekomastia

Należy tutaj wspomnieć, że rozkład tłuszczu uzależniony jest także od rodzaju rasy ludzkiej, do której się zaliczamy np. rasa żółta jest bardziej podatna na otyłość trzewną niż Europejczycy a kobiety rasy czarnej mają większe tendencje do gromadzenia tłuszczu na udach po zewnętrznej stronie.

Jak tracimy tłuszcz?


Tłuszcz w naszym organizmie jest ułożony jak warstwy "cebuli". Podczas odchudzania nie znika z konkretnego miejsca tylko schodzi warstwa po warstwie z całego ciała. Dodatkowo u każdego z nas proces ten zaczyna się od innych miejsc. Dlatego zanim pozbędziemy się "oponki" na brzuchu, która spędza nam sen z powiek, możemy być znacznie szczuplejsi na twarzy lub może zmienić się rozmiar naszego biustu. Bardzo często w ostatniej fazie tkanka tłuszczowa "schodzi" z miejsc gdzie pojawił się jako pierwszy. Trzeba jeszcze pamiętać, że miejsca gdzie znajdowało się najwięcej tkanki mięśniowej są narażone na otoczenie się większą ilością tłuszczu gdy przytyjemy.

Schudłam dużo ale wyglądam tak samo ?

W prawidłowym procesie odchudzania dieta i ćwiczenia powinny się ze sobą zazębiać. Diety głodowe pozwolą nam na utratę tkanki tłuszczowej i mięśniowej, bez możliwości modelowania ciała. Dlatego aby osiągnąć wymarzoną sylwetkę nie można zrezygnować z aktywności fizycznej i w miarę uzyskiwania wymarzonej sylwetki powinniśmy stosować ćwiczenia specjalistyczne na poszczególne partie ciała. Skupianie się tylko na określonym rejonie i ćwiczenie tylko tej okolicy może nie odnieść zamierzonego rezultatu a z czasem stać się bardzo frustrujące. Dlatego treningi ogólnorozwojowe obwody cardio powinny pomóc nam odzyskać wymarzoną sylwetkę.

Mgr Katarzyna Wójs - dietetyk BodyICoach, od 2007 roku dietetyk prowadzący aktualnego Mistrza Polski i Holandii w MTB, zawodowych kolarzy oraz kulturystów i zawodników fitness. Współpraca z ludźmi chorymi nie tylko na schorzenia metaboliczne pozwoliła jej na zdobycie bogatego doświadczenia w zakresie analizy wyników badań morfologicznych.




Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje