× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Reklama

Dieta na lepsze trawienie

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Wzdęcia, bóle brzucha, zgaga. Te oraz inne dolegliwości układu pokarmowego można złagodzić, jeśli tylko zmienimy nieco dietę. Jak ułożyć odpowiedni jadłospis, by pozbyć się kłopotów, radzi nasza dietetyczka Agnieszka Leciejewska.

Zdjęcie

Problemy układu pokarmowego możesz złagodzić zmieniając dietę
Problemy układu pokarmowego możesz złagodzić zmieniając dietę

Żyjemy w ciągłym pośpiechu i stresie. Rano wybiegamy z domu bez śniadania, pijąc tylko kawę, potem zapychamy się czymś naprędce, a późnym wieczorem ucztujemy. Na efekty nie trzeba długo czekać. Pokarm dostarczany nieregularnie i w zbyt dużych ilościach długo zalega w żołądku, co zaburza pracę przewodu pokarmowego. Nieprzyjemne dolegliwości ustąpią, gdy zaczniemy jadać regularnie 4-5 małych posiłków dziennie w 2-3 godzinnych odstępach. A kolację nie później niż 2-3 godziny przed snem.

Reklama

Ważne, by jeść bez pośpiechu, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Podstawą menu powinny być produkty chude, gotowane na parze i w wodzie, pieczone w folii lub duszone bez tłuszczu. W ciągu dnia, oprócz mocnej kawy i herbaty, powinniśmy wypić również 6-8 szklanek napojów.

Co warto jeść

By usprawnić trawienie, powinniśmy zadbać, by w menu nie zabrakło następujących produktów:

  • Pełnoziarniste pieczywo, muesli, płatki owsiane, kasze, grube makarony zawierają witaminy z grupy B niezbędne do wytwarzania enzymów trawiennych oraz błonnika regulującego trawienie.
  • Mleczne napoje fermentowane, jogurt naturalny, kefir, maślanka, a także napoje z bakteriami probiotycznymi powinniśmy jeść przynajmniej 2-3 razy dziennie. Zawarte w nich dobre bakterie regulują trawienie, bakterie probiotyczne zaś wspomagają florę bakteryjną jelita grubego, co pomaga zapobiegać wzdęciom oraz biegunkom.
  • Surowe owoce i warzywa najlepiej dodawać do każdego posiłku po filiżance. Zawarty w nich błonnik reguluje trawienie i przyspiesza perystaltykę jelit. Błonnik zapobiega też zaparciom.
  • Świeże zioła, natkę, koperek, bazylię, cząber, rozmaryn, tymianek, miętę, majeranek warto dodawać, zwłaszcza do tłustych dań. Zawierają olejki eteryczne o działaniu rozkurczającym.


Czego lepiej unikać

Z niektórych produktów zrezygnujmy, bo utrudniają trawienie:

  • Tłuszcze zwierzęce, tłuste mięsa i wędliny, zwłaszcza wieprzowe, zawierają dużo kwasów tłuszczowych trans spowalniających trawienie. Nadwyrężają też wątrobę, bo wymagają od niej zwiększonej produkcji żółci, rozbijającej tłuszcz na łatwiej przyswajalne cząsteczki.
  • Żywność wysoko przetworzona, konserwy, fast-foody, garmażerka mają sporo białka zwierzęcego i tłuszczów oraz konserwanty i sztuczne barwniki, które nie służą trawieniu.
  • Cebula, czosnek, por, fasola, groch, kapusta, grzyby, często wywołują wzdęcia.
  • Napoje gazowane, mocna kawa, czekolada mogą sprzyjać powstawaniu zgagi.
  • Ostre i pikantne przyprawy podrażniają śluzówkę przewodu pokarmowego.
    Jaka sylwetka taka dieta

    Poznaj słabe punkty własnej figury i dostosuj jadłospis do swoich potrzeb. Łatwiej pozbędziesz się tłuszczyku z kłopotliwych miejsc. czytaj więcej


Jadłospis na pięć dni reguluje pracę układu pokarmowego

  • Dzień pierwszy: Śniadanie: koktajl ziołowy ze szklanki kefiru, łyżki posiekanej natki i koperku, kajzerka; II śniadanie: galaretka z mięsa drobiowego z warzywami, pół grahamki; Obiad: zupa krem z zielonego groszku z grzankami, 2 pulpety z drobiu, 2 łyżki ryżu, tarte buraczki z cytryną; Deser: kisiel owocowy ze startym jabłkiem; Kolacja: kanapka z pastą twarogową, natką i jogurtem, pomidor.
  • Dzień drugi: Śniadanie: koktajl truskawkowy z łyżką siemienia lnianego; II śniadanie: kanapka z chudym twarogiem i sałatą; Obiad: zupa koperkowa z grzankami, 5 klusek leniwych, surówka z marchewki i jabłka doprawiona sokiem z cytryny; Deser: plaster ciasta drożdżowego, szklanka kefiru; Kolacja: sałatka z wędliny drobiowej, sałaty i pomidora.
  • Dzień trzeci: Śniadanie: mus z połowy banana, pomarańczy i marchewki, kromka chleba chrupkiego; II śniadanie: ziołowy twarożek z jogurtem naturalnym, koperkiem i natką, pół grahamki; Obiad: zupa cytrynowa, ryba pieczona w folii, sałata z pomarańczą; Deser: jabłko pieczone z cynamonem; Kolacja: ziemniak faszerowany mielonym mięsem drobiowym, sałata.
  • Dzień czwarty: Śniadanie: koktajl z czerwonego buraka, koperku i jogurtu naturalnego, czerstwa kajzerka; II śniadanie: twarożek z pomidorem i sałatą; Obiad: zupa jarzynowa na wywarze warzywnym, plaster gotowanego schabu, sałata; Deser: galaretka z bananem; Kolacja: pomidor faszerowany tuńczykiem.
  • Dzień piąty: Śniadanie: jajecznica na parze z dwóch jajek, grahamka, sałata, pomidor; II śniadanie: kanapka z pastą rybno-twarogową, sałata; Obiad: krupnik, chuda cielęcina duszona ze śliwkami, sałata z pomidorem i szczypiorkiem; Deser: krem twarożkowy z serka homogenizowanego i galaretki; Kolacja: sałatka jarzynowa doprawiona sosem z kefiru i musztardy.


Agnieszka Leciejewska



Artykuł pochodzi z kategorii: Diety

Więcej na temat:zgaga | dieta | zdrowie

Zobacz również

  • Nie myśl o diecie, myśl jak osoba szczupła

    Dla większości z nas dieta - to liczenie kalorii i ograniczenia. Jednak zdaniem dr Johna Richardsona, autora książki "Think yourself slim", dieta zaczyna się w głowie. Dosłownie. więcej

  • Oceń tekst

    Ocen: 12

Reklama

Skomentuj artykuł: Dieta na lepsze trawienie

Przejdź do forum »

Wasze komentarze (15)

Dodaj komentarz
znajacaSie

~znajacaSie -

Wiem z własnego doświadczenia, że ciężko jest zrzucić nawet 1 kg. Można stosować miliony sposobów ale dla każdego odpowiednia będzie inna dieta. Moi klienci często pytają o radę, jak najszybciej schudnąć. Nie ma cudów, ale są sposoby na szybkie odchudzanie. Polecam im zawsze sprawdzone tabletki. Niestety nie ma ich w Polsce jeszcze

osa

~osa -

Jako dietetyk stanowczo mówię bzdurom w powyższym artykule nie. Po pierwsze może by zacząć od tego że za mało jest w niej warzyw i owoców, po drugie zbyt dużo białka w porównaniu do innych składników pokarmowych (skutki mogą byc katastrofalne a pierwszy objaw to nieprzyjemny zapach z ust powstały na skutek zalegającego w żołądku białka). Nie wspomnę już że autor nawet nie wspomniał słowa o znaczeniu wypijanej wody w diecie, wspomniał coś na odwal o wypijaniu płynów. Gratuluję braku profesjonalizmu. A w ogóle to co to jest zupa cytrynowa? Wszystko to bzdura na maksa.

Zulka

~Zulka -

Moim sposobem na dobre trawienie są surowe warzywa i owoce, chlebek pełnoziarnisty i probiotyk doustny provag, zawarte w nim bakterie mlekowe regulują pracę jelit, zabezpieczają przed biegunkami i zatwardzeniami, a najważniejsze że jednocześnie chronią one układ moczowo-płciowy przed infekcjami. Same korzyści z przyjmowania probiotyków!

Auth

~Auth -

And to think I was going to talk to someone in poesrn about this.

izka

~izka -

Na śniadanie najlepiej jest zjeść płatki owsiane z jogurtem i z owocami. To jest najlepszy sposób tak naprawdę na zdrowe rozpoczęcie dnia. Nie zapominajmy że jednak jedzenie śniadań to podstawa.

gosc

~gosc -

a ja uwazam malo jesz malo masz klopotow! zadne diety po prostu trzeba jesc a nie zrec!

bezzboza

~bezzboza -

Haha, zabawne, właśnie jak jadłam tak, jak poleca autorka, miałam niemiłosierne wzdęcia... Wyrzuciłam zboże, mleko i jogurty, ograniczyłam warzywa i jak ręką odjął! Pozdrawiam wszystkich paszożerców!

Babula

~Babula -

Rzeczywiście...idealna dieta dla kobiety pracującej!

aaa

~aaa -

jajecznica na parze no bez kitu ... kto to je

Reklama