Reklama

Dieta na lepsze trawienie

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Wzdęcia, bóle brzucha, zgaga. Te oraz inne dolegliwości układu pokarmowego można złagodzić, jeśli tylko zmienimy nieco dietę. Jak ułożyć odpowiedni jadłospis, by pozbyć się kłopotów, radzi nasza dietetyczka Agnieszka Leciejewska.

Zdjęcie

Problemy układu pokarmowego możesz złagodzić zmieniając dietę
Problemy układu pokarmowego możesz złagodzić zmieniając dietę

Żyjemy w ciągłym pośpiechu i stresie. Rano wybiegamy z domu bez śniadania, pijąc tylko kawę, potem zapychamy się czymś naprędce, a późnym wieczorem ucztujemy. Na efekty nie trzeba długo czekać. Pokarm dostarczany nieregularnie i w zbyt dużych ilościach długo zalega w żołądku, co zaburza pracę przewodu pokarmowego. Nieprzyjemne dolegliwości ustąpią, gdy zaczniemy jadać regularnie 4-5 małych posiłków dziennie w 2-3 godzinnych odstępach. A kolację nie później niż 2-3 godziny przed snem.

Ważne, by jeść bez pośpiechu, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Podstawą menu powinny być produkty chude, gotowane na parze i w wodzie, pieczone w folii lub duszone bez tłuszczu. W ciągu dnia, oprócz mocnej kawy i herbaty, powinniśmy wypić również 6-8 szklanek napojów.

Reklama

Co warto jeść

By usprawnić trawienie, powinniśmy zadbać, by w menu nie zabrakło następujących produktów:

  • Pełnoziarniste pieczywo, muesli, płatki owsiane, kasze, grube makarony zawierają witaminy z grupy B niezbędne do wytwarzania enzymów trawiennych oraz błonnika regulującego trawienie.
  • Mleczne napoje fermentowane, jogurt naturalny, kefir, maślanka, a także napoje z bakteriami probiotycznymi powinniśmy jeść przynajmniej 2-3 razy dziennie. Zawarte w nich dobre bakterie regulują trawienie, bakterie probiotyczne zaś wspomagają florę bakteryjną jelita grubego, co pomaga zapobiegać wzdęciom oraz biegunkom.
  • Surowe owoce i warzywa najlepiej dodawać do każdego posiłku po filiżance. Zawarty w nich błonnik reguluje trawienie i przyspiesza perystaltykę jelit. Błonnik zapobiega też zaparciom.
  • Świeże zioła, natkę, koperek, bazylię, cząber, rozmaryn, tymianek, miętę, majeranek warto dodawać, zwłaszcza do tłustych dań. Zawierają olejki eteryczne o działaniu rozkurczającym.


Czego lepiej unikać

Z niektórych produktów zrezygnujmy, bo utrudniają trawienie:

  • Tłuszcze zwierzęce, tłuste mięsa i wędliny, zwłaszcza wieprzowe, zawierają dużo kwasów tłuszczowych trans spowalniających trawienie. Nadwyrężają też wątrobę, bo wymagają od niej zwiększonej produkcji żółci, rozbijającej tłuszcz na łatwiej przyswajalne cząsteczki.
  • Żywność wysoko przetworzona, konserwy, fast-foody, garmażerka mają sporo białka zwierzęcego i tłuszczów oraz konserwanty i sztuczne barwniki, które nie służą trawieniu.
  • Cebula, czosnek, por, fasola, groch, kapusta, grzyby, często wywołują wzdęcia.
  • Napoje gazowane, mocna kawa, czekolada mogą sprzyjać powstawaniu zgagi.
  • Ostre i pikantne przyprawy podrażniają śluzówkę przewodu pokarmowego.
    Jaka sylwetka taka dieta

    Poznaj słabe punkty własnej figury i dostosuj jadłospis do swoich potrzeb. Łatwiej pozbędziesz się tłuszczyku z kłopotliwych miejsc. czytaj więcej


Jadłospis na pięć dni reguluje pracę układu pokarmowego

  • Dzień pierwszy: Śniadanie: koktajl ziołowy ze szklanki kefiru, łyżki posiekanej natki i koperku, kajzerka; II śniadanie: galaretka z mięsa drobiowego z warzywami, pół grahamki; Obiad: zupa krem z zielonego groszku z grzankami, 2 pulpety z drobiu, 2 łyżki ryżu, tarte buraczki z cytryną; Deser: kisiel owocowy ze startym jabłkiem; Kolacja: kanapka z pastą twarogową, natką i jogurtem, pomidor.
  • Dzień drugi: Śniadanie: koktajl truskawkowy z łyżką siemienia lnianego; II śniadanie: kanapka z chudym twarogiem i sałatą; Obiad: zupa koperkowa z grzankami, 5 klusek leniwych, surówka z marchewki i jabłka doprawiona sokiem z cytryny; Deser: plaster ciasta drożdżowego, szklanka kefiru; Kolacja: sałatka z wędliny drobiowej, sałaty i pomidora.
  • Dzień trzeci: Śniadanie: mus z połowy banana, pomarańczy i marchewki, kromka chleba chrupkiego; II śniadanie: ziołowy twarożek z jogurtem naturalnym, koperkiem i natką, pół grahamki; Obiad: zupa cytrynowa, ryba pieczona w folii, sałata z pomarańczą; Deser: jabłko pieczone z cynamonem; Kolacja: ziemniak faszerowany mielonym mięsem drobiowym, sałata.
  • Dzień czwarty: Śniadanie: koktajl z czerwonego buraka, koperku i jogurtu naturalnego, czerstwa kajzerka; II śniadanie: twarożek z pomidorem i sałatą; Obiad: zupa jarzynowa na wywarze warzywnym, plaster gotowanego schabu, sałata; Deser: galaretka z bananem; Kolacja: pomidor faszerowany tuńczykiem.
  • Dzień piąty: Śniadanie: jajecznica na parze z dwóch jajek, grahamka, sałata, pomidor; II śniadanie: kanapka z pastą rybno-twarogową, sałata; Obiad: krupnik, chuda cielęcina duszona ze śliwkami, sałata z pomidorem i szczypiorkiem; Deser: krem twarożkowy z serka homogenizowanego i galaretki; Kolacja: sałatka jarzynowa doprawiona sosem z kefiru i musztardy.


Agnieszka Leciejewska



Artykuł pochodzi z kategorii: Diety

REKLAMA

Więcej na temat:zgaga | dieta | zdrowie

Zobacz również

Reklama

Skomentuj artykuł: Dieta na lepsze trawienie

Przejdź do forum »

Wyróżnij ten komentarz spośród pozostałych, niech zobaczą go wszyscy!

Aby wyróżnić ten komentarz

wyślij SMS o treści KOLOR na numer

7271

I wpisz otrzymany kod w polu poniżej

Ok

Koszt całkowity SMS 2,46 PLN Nota prawna O co chodzi z wyróżnieniem?

Wasze komentarze: 18,

przeczytane przez: 133 osoby Dodaj komentarz

Reklama

Reklama