× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Reklama

  • ×

    Treść dostępna również w wersji mobilnej
    na m.interia.pl oraz w aplikacjach na iOS i Android

  •  

    Jak zdrowo schudnąć - rady dietetyczki

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Nie należy chudnąć za szybko. Prawidłowe, bezpieczne chudnięcie wynosi od pół kilograma do kilograma na tydzień - radzi dietetyczka Ewa Sypnik z Centrum Dietetycznego SetPoint.

Zdjęcie

Nie zapominaj o aktywności fizycznej! /AFP
Nie zapominaj o aktywności fizycznej!
/AFP

Tylko dieta zbilansowana, urozmaicona i uregulowana pomaga w zrzuceniu kilogramów.

Reklama


Zdrowa dieta

- Trzeba pamiętać o minimum 4 - 5 posiłkach dziennie, żeby organizm to co zjada, wykorzystywał w danym momencie - radzi dietetyczka Ewa Sypnik. Między posiłkami powinniśmy robić 3, 4 godziny przerwy i gdy poziom glukozy zacznie spadać, dostarczać organizmowi kolejną porcję energii - suszone lub świeże owoce.

Zdrowa dieta powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, również węglowodanów, produktów pochodzenia mącznego. Pamiętać jednak trzeba o tym, żeby korzystać z nich racjonalnie, nie w ogromnych ilościach. Nie można opychać się ciastkami, słodyczami i tego typu produktami.

W diecie powinny przeważać produkty takie jak warzywa, owoce, białe mięso, grube kasze. Należy ograniczyć słodycze, alkohol, a białe pieczywo zastąpić ciemnym. Jeśli jemy mięso to jedzmy białe, ryby, więcej warzyw niż owoców. I dużo pijmy - 1,5 - 2 litrów dziennie. Unikajmy bananów i winogron, bo podwyższają poziom glukozy. Najlepsze w diecie są melony, truskawki, cytrusy i jabłka.

Efekt jo-jo

- Najgorszą rzecz, jaką możemy zrobić, to po odchudzaniu wrócić do złych nawyków żywieniowych - zaczynamy jeść "śmieciowo", nieregularnie. Zapominamy o aktywności fizycznej i w tym momencie organizm robi sobie zapasy - to jest efekt jo-jo. Trzeba zdecydować: "odchudzam się i wychodzę odpowiednio z diety", czyli nie przechodzić raptownie z 1200 na 2000 kcal dziennie - radzi dietetyczka.

Powinnyśmy powoli zwiększać dodatkowe kalorie - na początek 50 , potem 100 i więcej aż do dojdziemy do momentu, gdy organizm dobrze funkcjonuje, czyli nie chudnie i nie tyje - bilans energetyczny jest na właściwym poziomie. Trzeba pamiętać, że powinnyśmy dostarczać organizmowi tyle energii ile jej pożytkujemy.

Suplementy diety

Herbatki, zioła, różnego rodzaju pastylki mają tylko wspomagać odchudzanie. Mogą być stosowane jako suplement diety, a nie środek sam w sobie. - Nie łudźmy się, że herbatki, zioła czy inne propozycje, jakie można znaleźć na rynku zrobią coś za nas bez zmiany nawyków żywieniowych - one mają być zasadami na całe życie - radzi Ewa Sypnik.

Również trzeba uważać z preparatami zawierającymi kryszynę, senes - one rozleniwiają jelita i nie można pić ich zbyt często.

Przeczytaj relację z czata z Ewą Sypnik

Odwiedź też dział zdrowie

Artykuł pochodzi z kategorii: Diety

Więcej na temat:diety | organizm | dieta

Zobacz również

  • Oceń tekst

    Ocen: 26

Reklama

Skomentuj artykuł: Jak zdrowo schudnąć - rady dietetyczki

Przejdź do forum »

Wasze komentarze (159)

Dodaj komentarz
Klara

~Klara -

Niestety mi dietetyk nie pomógł, zmiana żywienia okazała się zbyt trudna, nie mam aż tyle samozaparcia. Ogólnie szukałam produktu, który pozwoli mi się odprężyć i chudnąć bez stresu. Nie wiem czy to libido czy nie ale od kiedy stosuje Jeliton czyli w 100% sam błonnik czuje się dużo szczuplejsza.

Wiśnia

~Wiśnia -

Jak jak? zacząć kontrolowac swoje życie, zaczać się ruszać i jeść jak człowiek nie jak smietnik, nie brać chemii bo to też szkodzi. Ja łykam tylko slimcea(w pełni naturalne) i jem dania na parze, lub ine lekkie posiłki. Do tego chodzę z kijkami i jak pogoda pozwala rolki, zima narty. Waga bardzo reguralnie spada i dąże do celu elegancko.

Ania

~Ania -

Denerwuje mnie to, że większość dietetyków osobom które chcą schudnąć radzi by: przestały sie opychać słodyczami, nie piły coli, zmniejszyły porcje, nie chodziły do Mac'a, więcej sie ruszały, jadły regularnie itd. Czy wszyscy dookoła uważają że tylko takie osoby mają problem z wagą ? Sama nie spełniam żadnego z tych warunków, z natury unikam mięsa (poza wędlinami od czasu do czasu), unikam serów, jem głównie ryby i warzywa, na śniadanie płatki lub razowy chleb, ostatni posiłek nie później niż o 19 - tej, nie przepadam za słodyczami, chyba że zapomne drugiego śniadania wziąć ze sobą to kupuje coś pokroju Bel Vity (lepsze to niż bułki z serem które oferuje bufet), pije głównie gorzką herbatę, czasem Nestea, ponadto od jakichś 10 lat kilka razy w miesiącu ćwicze Callanetics, a od początku tego roku raz w tygodniu chodze na fitness. Co w moim trybie życia jest nie tak, że nie moge schudnąć ? Jeszcze do niedawna przy wzroście 1, 69 ważyłam 84kg, teraz wbrew sobie zeszłam na 72, ale to tylko dlatego że ostatnio prowadze bardzo stresujący tryb życia (uczelnia, praca, obrona pracy magisterskiej), przez co jem jeszcze mniej niż kiedyś i wiem że ta chwilowa strata zakończy sie efektem jojo, rok temu przechodziłam dokładnie to samo. Dlaczego żadna gazeta czy portal interentowy nie poświęci artykułu ludziom takim jak ja? Najprościej powiedzieć nie jedz pączków i zacznij sie ruszać.

kamila1988c

~kamila1988c -

ja mam 163 i waże 90 kg dziewczyny i wy mowicie ze macie problem....ja jeszcze rzucilam palenie co spowodowalo ze ostatnio wiecej p[rzybralam..z 85 na 90 i juz nie moge na to patrzec :(:( a nie chce wrocic do tegonalogu ....prosze o rady

zdesperowana

~zdesperowana -

mam 25 lat i 160cm a moja waga to 70 kg wiec mam nadwage. Nigdy tyle nie wazylam nawet moja waga zawsze byla z normie (55-60kg) robilam badania czy wszystko jest w porzadku moj lekarz kazal mi zgubic kilka kg ale ja juz probuje i probuje i zbubilam dopiero 1kg Potrzebuje pomocy jak ustawic posilki i jak powinny wygladac one POMOCY

annannanna

~annannanna -

Jadać 4-5 posiłków (czesto mówią, że jednak 5 małych) co 3-4 godziny. Hmmmmmm doba ma 24 godziny, 8 godzin snu, 3 godziny przed zasnieciem nie jeść, ok. godziny póki zjemy śniadanie po przebudzeniu: 24-8-3-1= 12 godzin 12/5posiłków= 2,4 h (niecałe 2 i pół godziny) :P Prosta matematyka a takie problemy

jestem bardzo gruba

~jestem bardzo gruba -

pomuzcie mi jak am schudnac 5kg? podajcie jakas diete...... mam 14lat mam 163cm wzrostu i waze 54kg a chce wazyc 49kg prosze pomuszcie mi dajcie i jakas diete

ewa

~ewa -

do 4 kg na miesiąc to ma być WOLNE bezpieczne chudnięcie? co za...

nina

~nina -

mam 168 cm i ważę 60kg to dużo???jak szybko mogłabym zrzucić z 5 kg??? odpiszcie proszę!!!!!!!!!!!!

Kasik

~Kasik -

Ok, mam taki całkiem nieciekawy problem...Mam 170 cm wzrostu. Nigdy nie byłam ani gruba, ani chuda- ważyłam 65-67 kg. Do czasu... Schudłam 17 kilo i teraz ważę 50 kg. Czuję się świetnie, ale od stycznia nie mam okresu. Dodam, że przestałam się odchudzać i teraz jem normalnie-tj. 1800-1900 kcal dziennie. Co robić?Czy brak okresu może skutkować bezpłodnością??Czy tabletki antykoncepcyjne mogą pomóc?? Nie chciałabym przytyć, ale nie wiem co robić.

Reklama