× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Reklama

Skuteczna dieta paleo

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Chcesz zrzucić zbędne kilogramy, a przy tym jeść do syta i czuć się świetnie? Oto propozycja dla ciebie!

Zdjęcie

Na tej diecie nie będziesz głodna /© Panthermedia
Na tej diecie nie będziesz głodna
/© Panthermedia
Za twórcę diety paleo (nazwanej także dietą przodków albo jaskiniowców) uznaje się amerykańskiego naukowca dr. Lorena Cordaina. Choć on sam twierdzi, że nie wymyślił jej żaden człowiek, tylko natura. Dieta paleo jest powrotem do zasad odżywiania pierwszych ludzi, którzy zajmowali się zbieractwem i łowiectwem, nie znali rolnictwa ani technik przetwarzania żywności. Według Cordaina, do takiej właśnie diety jesteśmy genetycznie przystosowani. Dzięki niej zatem możemy zapobiec nadwadze oraz mieć mnóstwo energii na co dzień.

Główne założenia

• Dieta paleo nie jest tylko i wyłącznie sposobem na utratę nadmiaru kilogramów. To styl odżywiania, który pozwala utrzymać dobrą kondycję oraz doskonałe samopoczucie.

Reklama

• Dieta nie wymaga liczenia kalorii. Nie trzeba także zmniejszać liczby posiłków w ciągu dnia ani ich wielkości. Należy natomiast całkowicie wykluczyć z jadłospisu niektóre produkty.

• Stosując dietę paleo, lepiej zrezygnować z wszelkich przetworzonych pokarmów np. gotowych dań, konserw, zup w proszku itp.

• Nie jedz cukru (nie znali go nasi przodkowie!). Usuń też z diety sól, w zamian przyprawiaj dania świeżymi ziołami, czosnkiem i cebulą.

• Pij ok. 2 l dziennie - wody i herbat ziołowych. Zrezygnuj z soków, bo zwykle są dosładzane i pozbawione błonnika.

Komponowanie posiłków

Dietę paleo możesz stosować na trzech "poziomach". Różnią się one ze względu na liczbę tzw. posiłków otwartych, czyli takich, w których nie musisz trzymać się zasad diety.

Poziom 1. Zezwala na 3 otwarte posiłki tygodniowo. Najlepiej zacząć właśnie od tego poziomu, utrzymać przez 2-4 tygodnie i dopiero przejść do poziomu 2. lub 3. Można też pozostać na poziomie 1. przez cały czas.

Poziom 2. Dopuszcza 2 posiłki otwarte w tygodniu. Pozwala to chudnąć szybciej niż na poziomie 1. Jest stosowany najchętniej.

Cytat

Ty sama decydujesz, od którego poziomu chcesz zacząć i przy którym pozostać na dłużej.
Poziom 3. Zezwala na 1 otwarty posiłek w tygodniu. Jest zalecany osobom, które chcą jak najszybciej schudnąć i które łatwo przystosowują się do zmian sposobu odżywiania.

Produkty, które muszą się znaleźć w jadłospisie

• Chude mięso: Wołowina, wieprzowina, cielęcina okrojone z widocznego tłuszczu, drób bez skóry, dziczyzna, a także podroby. Są źródłem żelaza i białka, podstawowego budulca komórek.

• Ryby i owoce morza: Najlepiej ryby morskie oraz krewetki, małże, kalmary itp. Są źródłem zdrowych kwasów omega-3, które wzmacniają serce i usprawniają pracę układu nerwowego.

• Owoce i warzywa: Wszystkie dostępne (oprócz strączkowych i ziemniaków). Idealnie, by połowa spożywanych kalorii pochodziła właśnie z owoców i warzyw. Dostarczają niezbędnych witamin i minerałów oraz błonnika, przyspieszającego trawienie.

• Orzechy i nasiona: Włoskie, laskowe, nerkowce, migdały, pestki dyni i słonecznika. Zawierają m.in. magnez, który dba o prawidłową pracę układu nerwowego, a także cynk, wzmacniający odporność. Wykluczone są ziemne!

• Jaja: Kurze (najlepiej wzbogacone w kwasy omega-3), kacze i gęsie. Są źródłem cennego białka oraz lecytyny (żółtko), która zapobiega miażdżycy, a także wspomaga pracę mózgu i poprawia pamięć.

• Oleje: Oliwa z oliwek, olej lniany, rzepakowy - do 4 łyżek dziennie. Zawierają kwasy omega-3.

• Suszone owoce: Doskonale zastępują słodycze. Są bogate w błonnik.

To zabronione

• Nabiał - Zakazane jest mleko i wszelkie jego przetwory.

• Ziarna zbóż - Wszystko, co z nich zrobiono: pieczywo, płatki, mąka; ale także ryż, kukurydza, kasze.

• Rośliny strączkowe - Fasola, groch, soja, soczewica, a także orzeszki ziemne.

Ziemniaki - Zawierają skrobię, której przodkowie nie znali.

• Tłuste mięso - Boczek, słonina, skóra z drobiu, skrzydełka, karkówka i inne tłuste części.

• Słodycze - Ciasta, ciastka, cukierki, czekolada oraz miód.

Przykładowy jadłospis

• Śniadanie: Jabłko pokrojone w kostkę, wymieszane ze startą marchwią i rodzynkami. Jajko w koszulce. Filiżanka herbaty ziołowej.

• Obiad: Grillowany łosoś, skropiony sokiem z cytryny, oprószony ziołami. Mieszanka sałat z cebulą, polana oliwą z oliwek lub olejem lnianym. Woda z cytryną.

• Kolacja: Zapiekane pomidory. Pierś kurczaka pieczona w folii, z dużą ilością świeżych ziół. Herbata ziołowa.

• Przekąska 1: Krojone banany, wymieszane z siekanymi orzechami włoskimi lub laskowymi. Woda z cytryną.

• Przekąska 2: Jabłko pieczone z cynamonem i rodzynkami lub pokrojona w plastry pomarańcza obsypana cynamonem. Herbata ziołowa.

Ważny ruch

Wysiłek fizyczny nie musi być intensywny, ale regularny. Nasi przodkowie prowadzili aktywny ryb życia, dlatego powinniśmy brać z nich przykład. Ćwiczymy na świeżym powietrzu. Forma aktywności zależy wyłącznie od nas. Może to być po prostu szybki spacer, ale polecane jest też bieganie, jazda na rowerze, a latem pływanie.

Proste przepisy

• Pomidory na ciepło: 2 pomidory przekrój na pół. Posiekaj po kilka gałązek ziół (bazylię, tymianek, natkę pietruszki). Wymieszaj z łyżką oliwy i posiekanym ząbkiem czosnku. Mieszanką posmaruj pomidory i zapiekaj 10-15 min w temp. 190 st.

• Duszona marchew: 6 pokrojonych marchwi ugotuj na parze. Na oliwie podsmaż 10 posiekanych pieczarek i 2 szalotki. Dodaj marchew, 1 łyżkę soku z cytryny i czarny pieprz. Podgrzej.

Artykuł pochodzi z kategorii: Diety

Tekst pochodzi z magazynu

Tina
Więcej na temat:diety | dieta

Zobacz również

  • Dieta jabłkowa

    Ta wyjątkowo smaczna i prosta kuracja skutecznie odkwasza organizm, poprawia przemianę materii, dostarcza wiele cennych witamin i minerałów. Ma jeszcze jedną zaletę – stosując ją, nie będziesz... więcej

  • Oceń tekst

    Ocen: 47

Reklama

Skomentuj artykuł: Skuteczna dieta paleo

Przejdź do forum »

Wasze komentarze (81)

Dodaj komentarz
jaga

~jaga -

Ja piekę chleb z mąki gruboziarnistej na zakwasie.Wyeliminowałam całkowicie sól i cukier.Nie kupuje gotowych wędlin. Schudłam 20 kg.Nie mam uczucia ciągłego głodu.

Ania99

~Ania99 -

Odchudzanie wedlug mnie to podstawa. Wszyscy teraz sie odchudzaja i wygladaja odrazu lepiej. Nie warto byc grubasem bo ciezko cokolwiek w sklepie kupic, chyba ze na wyprzedazach xxxl. Dieta cud? nie istnieje, no chyba ze ktos sie odchudza dukanem, ale na to szkoda tak naprawde zdrowia. Ja poprostu pije zielona herbate, rano i wieczorem, nie jemk wogole kolacji , slodycze ograniczylam do minimum, i biore actislimfa, tabletsy odchudzajace.Czy sa efekty? Tak! I to duze. Dopiero teraz wiem ze warto sie odchudzac, bo sama lepiej sie czuje ze soba, ale tez widze ze otoczenie na mnie lepiej reaguje. Jednak warto dla samej siebie.

kuku

~kuku -

Dobre :)) hihihi :)) ludzie w paleolicie wyrzucali boczek, słoninę i karkówkę, z drobiu wyrzucali skóre i skrzydełka, nie jedli nasion zbóż, a reszte żarcia polewali olejem z oliwek lub lnianym.... a! i jajka wzbogacali w kwasy omega 3 :))

dziwak

~dziwak -

Jedyna dieta nazywa się " MŻ " czyli mniej żreć. Ja nie tyję, bo nie mam czasu na jedzenie. Żadną dietą się nie przejmuję. Jem dosłownie wszystko co mi wpadnie w ręce, nawet dwa razy dziennie. A to bułka (bez niczego), a to salceson (bardzo niezdrowy), a to 3 litry wody przez dwa dni. Ogólnie mówiąc możemy jeść wszystko, aby mało. I żyję już 64 lata !!!

lakier

~lakier -

Wegetarianizm ratuje życie przed alkoholizmem! życie bez alkoholu jest pięknie trzeba tylko nie jeść mięsa powoduje ochotę na alkohol uciekanie od życia i zagłuszanie wyrzutów sumienia z powodu zjadania zwierząt alkohol =zepsute gnijące ziarna= zepsute gnijące życie czyny społeczeństwo cywilizacja wojny przestępstwa zbrodnie wypadki choroby im więcej mięsa w diecie tym większe spożycie alkoholu =przykład= Aborygeni Eskimosi Indianie Polacy Rosjanie... Włosi jedzący mniej mięsa a makarony i pizze wolą wino od wódki ciężkostrawne mięso wymaga spalenia z udziałem alkoholu dlatego mięsożercom poleca się np wino jako receptę na nadmiar cholesterolu jeśli nie odzywasz się tłusto alkohol przestaje być potrzebny do trawienia i dezynfekcji

mm

~mm -

co to jest otwarty posiłek ?

edit

~edit -

mój mąż odstawiając cukier i słodycze schudł 6 kg w 3 mies. bez ograniczania jedzenia i bez zwiększania ćwiczeń. Jadł tyle co zawsze, ćwiczył tyle co zawsze a jedynie cukier zaśmiecał mu organizm utrudniał mu wczesniej utrzymywanie dobrej sylwetki.

diariusz

~diariusz -

Tiaa, żeby uczestniczyć w takiej diecie musiałbym zarabiać tyle co Tusk.

jaroo

~jaroo -

dziwią mnie te wszystkie powyższe komentarze. Wystarczy tylko ćwiczyć cokolwiek i opamiętać się po jedzeniu. Ache- to bardzo ważne!!!!!! Po jedzeniu nie siadam, nie śpię tylko robię cokolwiek. Spacer, zakupy, marsz bez celu czy chociażby sprzątanie domu. Efekty przyjdą same.

dbs24

~dbs24 -

Żry pół. Lepszej diety nie ma i nie będzie, otyli jesteśmy bo żremy więcej niż potrzebujemy. Tyle w temacie, cudów nie ma.

Reklama