10 najlepszych zamienników kofeiny

Gdy dopada nas znużenie, najczęściej sięgamy po filiżankę aromatycznej kawy. Są jednak skuteczniejsze i... zdrowsze metody, które postawią cię na nogi.

Kawa zawdzięcza swoje pobudzające działanie kofeinie. To substancja występująca w liściach i ziarnach wielu roślin. Znajduje się m.in w kakao i herbacie, dodaje się ją do coli i napojów energetycznych.

Reklama

W rozsądnych dawkach nie szkodzi i nie uzależnia. W nadmiarze - wypłukuje z organizmu minerały, podwyższa ciśnienie, drażni żołądek i drogi żółciowe. Warto wiedzieć, czym ją zastąpić, gdy znowu dopadnie nas kryzys.

1. Yerba mate

Pobudzi umysł i zwalczy senność

To herbatka z listków ostrokrzewu paragwajskiego. Jest już dostępna Polsce w supermarketach i sklepach zielarskich. Zawiera wszystkie najważniejsze składniki poprawiające pracę systemu nerwowego i odpornościowego: m.in. witaminy z grupy B, biotynę, magnez, potas, cynk. Mate pobudza równie silnie jak kawa, ale na dłużej i bez skutków ubocznych.

Jak ją przygotować?

2-3 łyżeczki suszu zalej wodą o temp. 80°C. Parz ok. 5 min. Ten sam susz możesz zalewać nawet kilka razy! Tradycyjnie yerba mate parzy się w specjalnej tykwie i pije się przez bombillę, tj., metalową rurkę zakończoną sitkiem. Ale przygotowana w zwykłym kubku nie traci właściwości.

2. Imbir

Zwiększy ukrwienie mózgu

Zawiera olejki eteryczne i substancje żywicowe, które mają silne działanie lecznicze. Żucie kawałka świeżego imbiru lub popijanie imbirowego naparu pomaga się skupić.

Energetyczny napój
Łyżkę startego świeżego imbiru zalej 2 szklankami wody i gotuj ok. 10 min. Do płynu dodaj sok z cytryny i łyżeczkę miodu.

3. Olejek miętowy

Usunie znużenie i ukoi ból głowy

Mięta działa pobudzająco nie tylko na układ trawienny, lecz także nerwowy.

Mieszanka do masażu:
2 krople olejku miętowego zmieszaj z łyżeczką oliwy z oliwek. Miksturą masuj skronie, aż poczujesz ulgę.

4. Koktajl z jagód

Dobrze wpłynie na układ nerwowy

Odżywczy napój szybko doda nam energii, a pity regularnie, np. zamiast kawy na śniadanie, przyniesie długofalowe korzyści dla mózgu. Według najnowszych badań jagody zawierają bowiem składniki, które zapobiegają starzeniu się komórek nerwowych.

Jak go przygotować?
Zmiksuj ok. 100 g jagód (mogą być mrożone), 100 ml mleka i 100 ml jogurtu naturalnego. Posłodź łyżeczką miodu.

5. Masaż ręki

Doda sił w chwili przemęczenia

Na dłoniach znajdują się specjalne punkty energetyczne, których masowanie i uciskanie pobudza pracę poszczególnych narządów. Wszystkie ruchy wykonuj od czubków palców w kierunku serca.

1. Głaszcz
Przesuwaj opuszkami po grzbiecie dłoni, potem po wewnętrznej stronie.

2. Rozcieraj
Ujmij dłoń między palec wskazujący i kciuk. Kciukiem rób kółeczka.

3. Ugniataj
Trzymając dłoń w ten sam sposób, ugniataj kciukiem miejsce przy miejscu całą powierzchnię dłoni.

6. Rozmaryn

Podniesie zbyt niskie ciśnienie krwi

Zawiera olejki eteryczne oraz rozmarycynę - substancje, które działają silnie pobudzająco i przeciwbólowo. Nasila też pracę gruczołów nadnerczy, dzięki czemu dodaje nam sił i energii do życia.

Jak przygotować napar?
Łyżkę świeżych listków zalej szklanką wrzącej wody. Zaparzaj 15 min. Pij po 1/4 szklanki trzy razy dziennie.

7. Zimny okład

Poprawi krążenie i doda wigoru

Niska temperatura spowoduje skurcz powierzchniowych naczyń krwionośnych i zwiększy ukrwienie głębiej położonych tkanek.

Przygotuj kompres
Wypełnij woreczek foliowy kostkami lodu do 2/3 objętości, opatul go małym ręcznikiem frotté i zwiąż jak sakiewkę. Przyłóż do czoła na ok .15 min. Okład nie zadziała tak silnie jak zimny prysznic, ale przyjemnie orzeźwi.

8. Banan

Wspomoże pamięć

Średni owoc zawiera tyle samo magnezu, co garść orzechów. Pierwiastek ten bierze udział w dostarczaniu energii dla mózgu. Dzięki temu banany poprawiają pamięć i koncentrację. Zjedzenie banana rozrusza nas lepiej niż filiżanka kawy - magnez pobudzi mózg do pracy, a potas wzmocni serce.

9. Napar z mniszka lekarskiego

Ułatwi oczyszczanie organizmu

Zawiera składniki - witaminy, potas, cynk, żelazo, a także cholinę - które ułatwiają pozbycie się toksyn i dotlenienie komórek. 

Jak ją przygotować?
Łyżkę suszonych kwiatów zalej szklanką wrzątku, zaparzaj pod przykryciem przez ok. 10 min.

10. Ucisk ucha

Pobudzi i zachęci do dalszej pracy

Na małżowinie znajdują się liczne zakończenia nerwów. Ich masowanie działa na nas pobudzająco, szczególnie podczas pracy przy biurku.

Jak to zrobić?
Uciśnij opuszkiem kciuka miejsce tuż za uchem, a opuszkiem palca wskazującego wymasuj całą małżowinę - od góry do dołu, wykonując raz po raz drobne okrężne ruchy.


Dowiedz się więcej na temat: kofeina | zamienniki kofeiny

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje