1200 kcal - czy to dobry wybór?

1200 kalorii to dieta niskoenergetyczna, jedna z najbardziej popularnych obok diety 1000 kalorii.

W Internecie jest reklamowana jako łatwa, przyjemna do stosowania, odpowiednia dla osób zapracowanych, dla tych którzy chcą się pozbyć kilku kilogramów. Czy tak jest w rzeczywistości? Przeczytaj, a nie będziesz mieć więcej wątpliwości czy ta dieta jest w sam raz dla ciebie?

Reklama

Kaloryczność na "chybił trafił"

No właśnie i tu należy sobie odpowiedzieć na pytanie: jak należy dobierać dietę? Czy na "chybił trafił" wybrać kaloryczność i stosować się do niej, w złudnej nadziei, że na mnie ta kuracja "zadziała"? Jako dietetyk odradzam, gdyż taka metoda to droga donikąd, albo jeszcze gorzej. Idąc tą drogą skazujesz się na porażkę i co gorsze - efekt jojo.

Jak zatem dobrać odpowiednią dietę dla siebie? Na początku musimy zdać sobie sprawę, że dobór kaloryczności jest skomplikowanym procesem, w którym należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Przede wszystkim: płeć, wiek, wzrost. Te trzy kryteria determinują w bardzo dużym stopniu naszą przemianę materii. Mężczyźni zostali obdarzeni przez naturę wyższą przemianą materii, z racji innych proporcji składu ciała - mają większy udział tkanki mięśniowej niż my kobiety, w związku z tym ich metabolizm jest wyższy. Z tego względu dla mężczyzn kaloryczność diety jest wyższa i rzadko "schodzi" poniżej 1500 kcal.

Kolejny czynnik - wiek. Niestety, przemiana materii spada wraz z wiekiem, a co za tym idzie nasze potrzeby maleją. To dlatego, że jesteśmy starsze mówimy: "jem tyle co kiedyś i tyję, dlaczego?" albo "dieta, którą stosowałam 5, 10 lat temu teraz na mnie nie działa". Przyjmuje się, że tempo metabolizmu z każdym rokiem spada o ok. 1 proc. Może wydawać się to nie dużo, lecz jeśli weźmiemy pod uwagę różnicę 10 lat - nie modyfikując swojej diety pod kątem zmieniających się potrzeb energetycznych, możemy bez żadnego objadania się przytyć 3 kilogramy. Dlatego też osoby, które chcą schudnąć muszą zawsze brać po uwagę swój wiek. Również ci, którzy chcą utrzymać wagę, powinni z biegiem lat zmieniać swój sposób żywienia.

Trzecie kryterium wpływające na nasz metabolizm to wzrost. Wszyscy wiedzą, że osoby wyższe potrzebują więcej kalorii. Dlatego też jeśli jestem kobietą która ma 1,55 m mam zupełnie inne zapotrzebowanie niż pani w tym samym wieku, ale o wzroście 1,70 m.

Omówiliśmy już trzy najważniejsze czynniki determinujące kaloryczność naszej diety. Poza nimi należy wziąć pod uwagę aktywność fizyczną. Jeśli ćwiczenia odbywają się dwa razy w tygodniu po 1 h lub rzadziej, a poza tym "wyskokiem" na fitness, prowadzimy siedzący tryb życia, jeździmy wszędzie samochodem, etc. nie możemy sobie pozwolić na dodatkowe kalorie. Dopiero wysiłek fizyczny, który podejmujemy minimum 3 razy w tygodniu, a oprócz tego codzienna aktywność (spacery, chodzenie po schodach zamiast korzystania z windy) przyspieszy nasz metabolizm na tyle, aby w diecie móc pozwolić sobie na większą swobodę.

Dowiedz się więcej na temat: dieta | diety

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje