5 przykazań odchudzania

Wiele razy zapewne słyszałaś, że samą dietą nic nie zyskasz. Sukces odniesiesz tylko wtedy, gdy będziesz się ruszać.

Nie musisz się katować na siłowni ani codziennie biegać, by odnieść sukces. Wybierz najodpowiedniejszy sport dla siebie i uprawiaj go min. 3 razy w tygodniu. Do niczego się nie zmuszaj. Aktywność fizyczna musi sprawiać ci przyjemność. Może być to taniec, jazda na rolkach, a nawet joga.

Reklama

Bez ruchu się nie obejdzie

Zacznij małymi kroczkami - od długich spacerów z psem i rowerowych wycieczek. Zawsze korzystaj ze schodów (to może wydać się śmieszne ale nawet wejście na 2 piętro angażuje mięśnie ud i pośladków). Pamiętaj by ruch był różnorodny. Największe korzyści uzyskasz uprawiając kilka sportów naraz. W pierwszym tygodniu wybierz się np. na basen, w drugim zainwestuj w dobre buty do joggingu i biegaj, a w trzecim wsiądź na rower.

Jeżeli zostaniesz przy jednej formie ruchu wykonując te same ćwiczenia, to po pewnym czasie przestaną one "działać". Zaskocz swoje ciało i mięśnie czymś, czego nigdy dotąd nie robiłaś. Wybierz się np. na lekcję karate.

Stosując dietę odchudzającą, wciąż się pilnujesz, by nie przekroczyć dziennej liczby kalorii. Po wszystkich wyrzeczeniach myślisz, że zasłużyłaś na jednego pączka, no może dwa. Zjadasz cztery i czujesz się winna: znowu nie wytrzymałaś. Odchudzanie to dla ciebie ciągły stres.

Tymczasem wydzielony podczas zdenerwowania hormon kortyzol zwiększa ochotę na coś słodkiego i tłustego. Stres źle wpływa na pracę układu trawienia i to właśnie on powoduje tycie. Jeśli zjesz kawałek czekolady w poczuciu winy, utyjesz od niego bardziej, niż gdybyś nie myślała o tym, że robisz coś złego. Dlatego tak ważne jest, żeby dieta nie zmuszała cię do poświęceń i nie wywoływała frustracji.

Martwisz się o to, czy zachowasz piękną sylwetkę na dłużej. Dlatego po zakończeniu odchudzania weź sobie do serca nasze rady. Nie bój się eksperymentować w kuchni, szukać nowych smaków, nowych ulubionych potraw. Pamiętaj, że codzienna dieta powinna być przede wszystkim urozmaicona.

1. Jedz powoli

Informacja o tym, że już się najadłaś, przesyłana jest do mózgu bardzo wolno (ok. 20 minut od spożycia pierwszego kęsa). Jeśli będziesz spożywać posiłki zbyt szybko, na pewno zjesz więcej, niż potrzeba. Śniadanie jako najważniejszy posiłek dnia powinno być zjedzone w ciszy i skupieniu. Nie możesz dopuścić do tego byś jadła "w locie" lub "na stojąco" lub przy włączonym telewizorze czy głośnej muzyce. Podczas spożywania posiłków nie rób nic, co cię rozprasza. Starożytni dietetycy radzili, aby człowiek jedzący był "głuchy i niemy".

2. Pij dużo niesłodzonych płynów

Co najmniej półtora, dwa litry dziennie (w gorące dni do trzech litrów). Unikaj słodzonych napojów (nektarów, soków oraz wód gazowanych). Jeśli lubisz soki, to lepsze będą te świeżo wyciskane, które posiadają znacznie więcej błonnika niż soki z kartonu i butelek. Używaj sokowirówki, która wyciska wszystkie niezbędne witaminy z owoców i warzyw. Jeżeli nie jesteś jednak zwolennikiem soków wyciskanych, kupuj tylko soki 100 proc., w których skład wchodzą skoncentrowane soki owocowe i woda. Soki te nie zawierają konserwantów, sztucznych dodatków oraz cukru.

3. Zrezygnuj z obfitego obiadu

Lepiej spożywać mniej, ale za to częściej. Podstawą każdej prawidłowej diety powinno być minimum 6 posiłków. Niech to będzie nawet 5 - 7 posiłków dziennie. Dzięki temu przez cały dzień nie będziesz głodna, a zjesz mniej na obiad i może uda się zrezygnować zupełnie z kolacji. Nie zapominaj o śniadaniu, które da ci energię na cały dzień - pierwszy posiłek jest paliwem . Jeżeli między posiłkami odczuwasz silny głód zjedz owoc, lub wyciśnij sok ze świeżych warzyw.

4. Unikaj słodyczy

Wyeliminuj lub ogranicz spożywanie cukrów prostych. Pożegnaj się raz na zawsze z białą i nadziewaną czekoladą, batonami, ciasteczkami, żelkami, lizakami, landrynkami, karmelkami itp., tortami z kremem i słodkimi ciastami. Jeśli nie potrafisz się powstrzymać, bez poczucia winy możesz sobie pozwolić na parę kawałków czekolady. Gorzka ma wiele cennych składników odżywczych (jest skarbnicą związków mineralnych).

Najważniejsze byś uświadomiła sobie, że istnieją inne przyjemności niż słodkości! Jedzenie nie jest receptą na smutki, złość i frustracje. Smakołyki poprawiają nastrój na chwilę. Po momencie "uniesienia" znów przyjdzie złość i bezsilność, że dałaś się pokonać apetytowi. Jeśli czujesz, że nie wytrzymasz spróbuj wziąć relaksującą kąpiel, wybierz się do kosmetyczki lub na basen. To często działa.

5. Wyrzuć ze swojej diety "śmieciowe" jedzenie

Zastanów się i odpowiedz szczerze sama przed sobą, czy czujesz się dobrze po zjedzeniu dwóch paczek chipsów, kubełka popcornu , frytek, czy hamburgera z budki? Na pewno nie. Dostarczając organizmowi ten rodzaj produktu zaburzasz prawidłową pracę jelit i przyczyniasz się do problemów żołądkowych. Jeśli jesteś głodna i musisz coś przegryźć, sięgnij po owoce. Banany są świetnym lekarstwem na uporczywy głód (zawierają 3 rodzaje cukrów), szybko postawią cię na nogi i sprawią, że zapomnisz o ssaniu w żołądku. Nie zapomnij również o suszkach (suszone morele, jabłka, banany, śliwki) są nieocenionym źródłem błonnika. Zajadaj się również daktylami i orzechami, które zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Najważniejszą rzeczą jest to abyś sama zaczęła planować swoje posiłki Zrób zakupy na kilka dni i gotuj sama (jedzenie w barach nie jest najlepszym pomysłem). Zbieraj gotowe posiłki ze sobą. Będzie ci łatwiej odmówić sobie kupienia słodyczy w pracy czy szkole. Nigdy nie rób zakupów z pustym żołądkiem. Będąc w sklepie pełnym słodkości ssanie w brzuchu nie pozwoli przejść ci obojętnie stoisk ze słodkościami.

Warto również, abyś zdawała sobie sprawę z tego, że najważniejszą przyczyną większości niszczących chorób nie są wirusy i bakterie, lecz skutki działania wolnych rodników, które powstają z biegiem czasu. To właśnie starzenie się naszego organizmu jest jedyną poważną chorobą, której trzeba się przeciwstawić po 25. roku życia. Aby zapobiec temu musisz uprawiać aktywność fizyczną, która chroni przed działaniem wolnych rodników, oraz przestrzegać 5 kluczowych zasad znajdujących się powyżej.

Dowiedz się więcej na temat: jedzenie | posiłki | soki

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje