Apetyt na wapń

Często słyszysz, że jest ci potrzebny. Ale co robić, by ci go nie zabrakło? Podpowiadamy!

Wapń jest składnikiem najobficiej występującym w organizmie. Stanowi od 1,5 do 2 proc. wagi ciała, z czego ponad 99 proc. znajduje się w kościach.

Ważne funkcje

Reklama

Doskonale wiemy, że wapń to przede wszystkim podstawowy budulec dla kości i zębów, niezbędny do prawidłowego wzrastania i rozwoju. Ale pierwiastek ten reguluje również m.in. reakcje hormonalne, enzymatyczne, a także pracę serca. Uczestniczy też w przekazywaniu impulsów w układzie nerwowym.

Kobiece normy

Zawartość wapnia w organizmie podlega naturalnym zmianom. Dlatego nasze zapotrzebowanie na ten pierwiastek zmienia się w ciągu życia i zależy m.in. od wieku. Jakie dawki zalecają nam specjaliści, gdy mamy: 13-18 lat: ok. 1350 mg; 19-60 lat: ok. 900 mg; powyżej 60. r.ż.: 1050 mg. Normy dla kobiet w ciąży: 1500 mg; karmiących: 1700 mg. Jak podają dietetycy, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na wapń u przeciętnej dorosłej osoby, wystarczy zjeść np. 3 plastry żółtego sera.

Pomocne suplementy

Preparaty z wapniem mogą być dla ciebie zalecane, jeśli: masz alergię na mleko i jego przetwory, stosujesz dietę bezmleczną, zażywasz leki zobojętniające kwas żołądkowy (tzw. alkalizujące), masz zaburzenia hormonalne związane z przekwitaniem. Dobór preparatu skonsultuj z lekarzem.

Tekst pochodzi z magazynu

Tina
Dowiedz się więcej na temat: wapń

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje