× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Reklama

Brak żelaza

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Tracimy je podczas miesiączek. Bywamy wtedy rozdrażnione i osłabione. To są pierwsze objawy niedoboru żelaza, który może nawet wywołać anemię.

Zdjęcie

Pij soki, które ułatwią przyswajanie żelaza
Pij soki, które ułatwią przyswajanie żelaza
Bez tego pierwiastka nasze organizmy nie mogłyby żyć. Znajdujące się w hemoglobinie żelazo jest bowiem najważniejszym transporterem tlenu z płuc do wszystkich komórek ciała. Hemoglobina jest składnikiem czerwonych krwinek. I to ona przechowuje większość zapasów żelaza w organizmie.

Małe stężenie tego pierwiastka uniemożliwia wytwarzanie przez układ krwiotwórczy czerwonych krwinek. A to prowadzi do anemii. Objawy niedokrwistości: bladość, zadyszka nawet przy niewielkim wysiłku, osłabienie odporności i sprawności fizycznej, apatia, trudności w koncentracji, senność, bóle i zawroty głowy. Czasem stany podgorączkowe, omdlenia, bóle w okolicy serca.

Zapasowe paliwo

Reklama

Człowiek rodzi się z zapasem żelaza na pierwsze trzy miesiące życia. Potem musi go uzupełniać, stosując odpowiednią dietę. Większą część żelaza zużywamy jako "paliwo" do prawidłowego funkcjonowania i wzmacniania odporności, resztę trzymamy w zapasie. Niestety, ten zapas w przypadku kobiet jest niewielki. Magazynujemy jedynie około 0,3 grama żelaza. Tymczasem w wyniku menstruacji co miesiąc tracimy około 1,3 - 2,0 mg żelaza dziennie. Dlatego po miesiączce powinnyśmy jeść więcej produktów bogatych w ten pierwiastek, a nawet przyjąć go trochę w formie preparatów. Planując potomstwo należy dostarczać organizmowi więcej żelaza. Potem - w 2. i 3. trymestrze ciąży - ok. 26 mg dziennie. W okresie karmienia piersią - ok. 20 mg.

O uzupełnieniu zapasów żelaza trzeba też pomyśleć przy częstym zażywaniu aspiryny, bo ten lek obniża jego poziom w hemoglobinie.

Zasilanie na żądanie

Nasze organizmy pobierają żelazo z żywności. Lepiej przyswajamy to pochodzące z produktów zwierzęcych niż roślinnych. Dlatego wegetarianie łatwiej zapadają na niedokrwistość. Ponieważ z jedzenia wchłaniamy tylko 10-15 proc. żelaza w nim zawartego, to musimy wybierać produkty bogate w ten pierwiastek. Warto też pić wody mineralne z solami żelaza, np. ze źródeł Krynicy, Rabki, Kudowy, Muszyny i Żegiestowa. Można kilkakrotnie zwiększyć przyswajanie żelaza z produktów roślinnych, zażywając wit. C. Amerykanie zalecają, by dziennie przyjmować jej do 200 mg. Dużo jest jej w czerwonej papryce, natce pietruszki, rzeżusze, brokułach, pomidorach, truskawkach, czarnych porzeczkach, aronii, kiwi, pomarańczach, cytrynach. I sokach z czarnej porzeczki, aronii i pomarańczy. Na śniadanie należy wypijać szklankę któregoś z nich. Lekarze odradzają picie kawy i herbaty do posiłku, bo zawarta w nich tianina opóźnia wchłanianie żelaza z żywności. Podobnie działają kwasy fitynowe, które są m.in. w otrębach i brunatnym ryżu.

kons.: Grzegorz Borstern, spec. chorób wewn.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowie

Chwila dla Ciebie
Więcej na temat:braki | objawy | żelazo | brak

Zobacz również

  • Po co nam magnez

    Nazywany jest królem życia. To jeden z najważniejszych minerałów, którego codziennie potrzebuje nasz organizm. więcej

  • Oceń tekst

    Ocen: 20

Reklama

Skomentuj artykuł: Brak żelaza

Przejdź do forum »

Wasze komentarze (4)

Dodaj komentarz
lola

~lola -

Ja też na anemię brałam żelazo odzwierzęce w tabletkach. Było bardzo skuteczne,więc polecam :)

Jagoda

~Jagoda -

Faktycznie taka hemowa forma żelaza dużo lepiej się wchłania, więc jeśli już przyjmujecie suplementy , to wybierajcie takie tabletki, które w swoim składzie maja obie formy żelaza i unikajcie syropów- niszczą szkliwo zębów.

ola

~ola -

Biofer? Też brałam (w ciąży). Nawet taką specjalną wersję łykałam z kwasem foliowym, dla kobiet ciężarnych :)

alina

~alina -

No niestety mnie też dotknął niedobór żelaza... Brałam suplement z żelazem HEMOWYM, które lepiej się wchłania, niż to niehemowe i udało mi się wyrównać braki :)

Reklama