Co to probiotyki, a co prebiotyki?

To lecznicze substancje, które są w pożywieniu i preparatach leczniczych.

Probiotyki

Nazwa ta oznacza dobre bakterie (najczęściej z rodziny Lactobacillus), produkujące pałeczki kwasu mlekowego. Są one przeciwwagą dla szkodliwych bakterii zamieszkujących nasze organizmy. Najwięcej probiotycznych bakterii jest w przewodzie pokarmowym, a u kobiet także w pochwie. W mniejszych ilościach żyją one także na skórze oraz na podniebieniu i na języku.

Reklama

Jakie mają zadania?

Probiotyki zapewniają prawidłową florę bakteryjną w naszym organizmie. Ułatwiają procesy trawienne. Chronią przed biegunkami, zaparciami oraz infekcjami grzybiczymi. Wpływają na układ immunologiczny, zwiększając odporność organizmu na zakażenia. Zwiększają wchłanianie witamin i minerałów. Obniżają poziom cholesterolu. Probiotyki łagodzą również objawy nietolerancji laktozy (alergii na mleko krowie). Pomagają też w zapobieganiu chorobom dziąseł.

Gdzie ich szukać?

  • Pałeczki kwasu mlekowego znajdziemy w fermentowanych produktach mlecznych (jogurtach, kefirach, serach) i w kwaszonych warzywach.
  • Probiotyki są wykorzystywane do produkcji preparatów leczniczych (Lacidofil, Lakcid, Trilac). Naprawiają one szkody wyrządzone przez antybiotyki, które uszkadzają florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym i w pochwie, bo niszczą nie tylko "złe" bakterie, ale i "dobre".

Prebiotyki

Prebiotyki to składniki naszego pożywienia, nie ulegające trawieniu. Najbardziej znanym z nich jest błonnik pokarmowy - celuloza, hemicelulozy, pektyny, gumy, śluzy, inulina. Włókna tych substancji są odporne na działanie enzymów trawiennych. Nie są trawione ani w żołądku, ani w jelicie cienkim. Dopiero w jelicie grubym podlegają fermentacji. Jakie mają zadania?
Zwiększają namnażanie się dobrej flory bakteryjnej, co wpływa na poprawę naszego zdrowia. Pobudzają wzrost i aktywność bakterii, które powodują fermentację w jelicie grubym. Są one bardzo przyjazne dla organizmu. Bronią go przed rozwojem chorobotwórczych bakterii, które mogą prowadzić do wielu schorzeń jelitowych (stanów zapalnych, biegunek, polipów, a nawet zmian nowotworowych). Zapobiegają także zaparciom oraz zmniejszają stężenie tzw. złego cholesterolu (LDL) we krwi. Oprócz tego zwiększają wchłanianie wapnia pochodzącego z pożywienia.Gdzie ich szukać?
  • Najwięcej prebiotyków jest między innymi w cykorii, mniszku lekarskim, pszenicy (ziarnach, mące, pieczywie, płatkach), cebuli, czosnku, bananach, porach, szparagach, natce pietruszki, mleczu.
  • W przemyśle spożywczym prebiotyki (np. inulina, pektyny) dodawane są - jako zamienniki tłuszczu - do ciast, ciasteczek, deserów mlecznych, jogurtów. To znacznie obniża wartość kaloryczną tych produktów.
Chwila dla Ciebie
Dowiedz się więcej na temat: jogurt

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje