Czy twoja córka się odchudza?

Co czwarta uczennica gimnazjum stosowała dietę odchudzającą. Czy gimnazjaliści mają problem z nadwagą czy raczej z akceptacją siebie? Jak im pomóc?

Choć większość gimnazjalistów akceptuje swój wygląd i wagę, to niemały odsetek uskarża się na zbyt dużą ilość kilogramów. Ten problem staje się niezwykle aktualny zwłaszcza w okresie lata. Nic dziwnego, wszak jest to okres wakacyjnych wyjazdów naszych dzieci z ich rówieśnikami, na których opinii szczególnie im zależy. Co zrobić, by zapewnić naszym dzieciom poczucie komfortu i samoakceptacji? Podpowiada Agnieszka Piskała specjalistka ds. żywienia w programie edukacyjnym "Jedz smacznie i zdrowo".

Reklama

Od marca do czerwca 2011 roku organizatorzy programu edukacyjnego "Jedz smacznie i zdrowo" przeprowadzili badania na grupie niemal 1000 uczniów klas I-III gimnazjum. Pytali młodzież o nawyki żywieniowe i preferencje kulinarne. Okazało się, między innymi, że co 6 gimnazjalista w Polsce uważa, że jest za gruby, a co 4 uczennica gimnazjum stosowała dietę odchudzającą.

Czy młodzież gimnazjalna wie, czym jest dieta? I najważniejsze, czy ludzie w tak młodym wieku powinni stosować diety odchudzające?

Agnieszka Piskała, specjalistka ds. żywienia w programie edukacyjnym "Jedz smacznie i zdrowo": - Okres dojrzewania nie jest najlepszym momentem na podejmowanie drastycznych prób zrzucenia masy ciała. Z drugiej strony jednak mamy rosnący problem nadwagi i otyłości wśród dzieci w wieku szkolnym. Na taki stan ma wpływ wiele czynników: nieodpowiedni sposób odżywiania, mała aktywność fizyczna, siedzący tryb życia, brak wiedzy na temat wpływu diety na stan zdrowia i samopoczucia. Wielu rodziców jednak nie widzi problemu lub go bagatelizuje, kiedy dziecko jest grubsze od swoich rówieśników. Często usprawiedliwiają ten fakt, myśląc, że z tego wyrośnie. To nieprawda, ponieważ otyłe dzieci mają naprawdę niewielkie szanse na bycie szczupłymi w wieku dorosłym.

- Jeśli chodzi o diety odchudzające, na które często decydują się nastolatki bez podstawowej wiedzy na temat zdrowego żywienia, należy pamiętać, że konsekwencje zdrowotne radykalnego odchudzania mogą przekładać się na ich problemy w szkole. Senność, problemy z koncentracją, ospałość, a nawet omdlenia to tylko niektóre konsekwencje nieumiejętnego podejścia do tego tematu. Dlatego niezwykle istotna jest właściwa edukacja i takie programy jak "Jedz smacznie i zdrowo", który ma na celu promowanie zasad zdrowego odżywiania, które sprzyjają zachowaniu zdrowia, dobrej kondycji, a do tego ładnej i zgrabnej sylwetki.


A jakie są konsekwencje nieprawidłowej diety? Dlaczego warto edukować młodych ludzi na temat zdrowego żywienia?

- To, jak się odżywiamy w wieku dojrzewania ma wpływ na naszą przyszłość. W okresie intensywnego wzrostu ważne jest, aby wszystkie mechanizmy pracowały na najwyższych obrotach. Niestety młodzież nie odżywia się w sposób prawidłowy. Wielu młodych ludzi cierpi na niedożywienie i to zarówno jakościowe, jak i ilościowe. Niedożywienie jakościowe związane jest z dietą, która jest zbyt monotonna, mało urozmaicona a jednocześnie bogata w kalorie, tłuszcze zwierzęce i cukry proste. Dotyczy to przede wszystkim dzieci, które często spożywają żywność wysoko przetworzoną np. dania Fast Food. Dzieci te na ogół cierpią na nadwagę lub otyłość. W ich diecie jest bowiem za dużo energii pochodzącej z tłustych dań oraz cukrów prostych pochodzących ze spożywanych w nadmiernej ilości słodyczy i wypijanych słodkich napojów gazowanych. Paradoksalnie, jednocześnie dzieci te cierpią na niedożywienie. W ich diecie brakuje wielu ważnych składników odżywczych takich jak: witamina C, żelazo, błonnik. Niestety, deficyt tych ważnych składników w diecie może być przyczyną anemii, cukrzycy ale również nowotworów przewodu pokarmowego, które ujawnią się w wieku dorosłym.

Jakie nawyki żywieniowe powinniśmy przekazywać, aby nasze dzieci były zdrowe, a do tego akceptowały siebie i nie miały poczucia kompleksów?

- Najważniejszym z nich jest  regularna i urozmaicona dieta. Powinniśmy z dzieckiem siadać do stołu i jeść z nim razem posiłki. Wspólne śniadanie, obiad i kolacja to inwestycja nie tylko w zdrowie, ale również we wspólne relacje. Nie stawiajmy również dziecku ograniczeń w postaci produktów, których spożywać mu nie wolno. Tak naprawdę jeść można wszystko, tylko w odpowiednich ilościach i w odpowiednim czasie.
Co może być złotym środkiem? Rozmowy z rodzicami? Lekcje w szkole? Z badań przeprowadzonych przez organizatorów programu edukacyjnego "Jedz smacznie i zdrowo" wynika, że co czwarty gimnazjalista twierdzi, że w szkole nie dowiaduje się niczego o zdrowym odżywianiu.

- Dzieci i młodzież wiedzę na temat zdrowego odżywiania powinny czerpać przede wszystkim z domu i szkoły właśnie. Dlatego bardzo potrzebne są wszelkie programy edukacyjne, wspierające szkoły w procesie edukowania o zdrowym żywieniu. Takim programem jest właśnie ". Jedz smacznie i zdrowo". W II edycji tej akcji udało się wyedukować aż 85 000 polskich gimnazjalistów!

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: dieta | nastolatek | odżywianie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje