Czym smarować pieczywo?

Masło, masmiks czy margaryna to nieodłączne składniki kanapek. Poprawiają ich smak, ale trzeba ich używać z umiarem.

Większość z nas, przygotowując kanapki, lubi posmarować chleb czy bułkę masłem, margaryną czy masmiksem. Ważne, by warstwa tłuszczu nie była zbyt gruba, bo obfite smarowanie może nie wyjść nam na zdrowie! Każde takie smarowidło, zarówno produkowane z tłuszczów roślinnych, jak i zwierzęcych, jest bardzo kaloryczne. 100 g (ok. 10 łyżeczek) masła ma ok. 720 kcal; margaryny 680-700 kcal (typu light ok. 280 kcal, ale jest mniej smaczna); margaryny specjalistycznej 328-540 kcal; masmiks 515-876 kcal. Masło to tłuszcz zwierzęcy wytwarzany ze śmietany mleka krowiego. Margaryna powstaje z utwardzonych olejów roślinnych, a masmiks to mieszanka masła i oleju roślinnego.

Reklama

Margaryna

Nie zawiera cholesterolu. Ma korzystne dla zdrowia tłuszcze nienasycone, wit. A, D, E i z grupy B oraz kwasy omega-3 (korzystnie wpływają na odporność i układ krążenia). Niestety, zawiera też (zwłaszcza ta twarda, w kostkach) izomery trans - tłuszcze, które w nadmiarze zaburzają gospodarkę lipidową (tłuszczową) w organizmie. Sprzyjają cukrzycy. Dzienna porcja nie powinna przekraczać 30 g.

Margaryny specjalistyczne

Takimi są Benecol oraz Flora Pro-Activ. Produkowane z tłuszczów roślinnych, zawierają dużo tzw. stanoli i steroli roślinnych. Spożywanie dziennie 2 g tych substancji obniża stężenie "złego" cholesterolu we krwi o ok. 10 proc. Margaryny te polecane są jako profilaktyka dla osób zagrożonych chorobami serca i nadciśnieniem lub cierpiących na te schorzenia. Dzienna dawka to 50 g.

Masmiks

Tłuszczów nienasyconych ma więcej niż (niekorzystnych dla zdrowia) nasyconych. Zawiera pochodzące z mleka wit. A, D i E. Jest wzbogacany w wit. z grupy B. Im bardziej miękki, tym mniej jest w nim utwardzonej margaryny. Twardszy, który trudniej się rozsmarowuje po wyjęciu z lodówki, może zawierać niekorzystne izomery trans. Dziennie można zjeść 40 g masmiksu.

Masło

Nie zawiera sztucznych dodatków. Jest lekkostrawne i dobrze przyswajalne. To źródło wit. A (jest niezbędna do wzrostu, dla zdrowia oczu i odporności), wit. D (ważna dla kości i zębów, mięśni i nerwów, tarczycy), wit. E (wpływa na stan skóry). Z powodu kaloryczności i zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych (przyczyniają się do wzrostu poziomu cholesterolu) zaleca się spożywanie nie więcej niż 20 g masła dziennie.

Bez względu na to, jaki rodzaj smarowidła wybierzesz, zwróć uwagę na:

- datę przydatności do spożycia - jest zawsze podana na opakowaniu. Produkt przeterminowany nie nadaje się do jedzenia: może zawierać pleśnie i inne substancje gnilne.
- odpowiednie przechowywanie - najlepiej w lodówce. Trzymane poza nią traci na wartości, a przede wszystkim jełczeje i staje się szkodliwe dla zdrowia.
-szczelne zapakowanie przed włożeniem do lodówki. W przeciwnym razie bardzo łatwo i szybko pochłania zapachy wydzielane przez inne produkty.

Chwila dla Ciebie
Dowiedz się więcej na temat: masło | margaryna | pieczywo

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje