Dieta 5:2 dla niezdyscyplinowanych

Nie jesteś w stanie wytrzymać ograniczeń kilka dni? Ba, robisz się głodna na samą myśl, że czegoś nie wolno ci zjeść? Ta dieta jest dla ciebie, bo dwa dni postu wytrzymasz!

Opracował ją angielski lekarz i dziennikarz BBC, dr Michael Mosley. Jego książka "The Fast Diet" ("Dieta dwudniowa", wyd. Muza) napisana wspólnie z dr Mimi Spencer okazała się przebojem, bo trafiła w oczekiwania pokonanych przez diety.

Reklama

Wytrzymasz post, jeśli będzie krótki

Dr Mosley ustalił jego długość na dwa dni. To zresztą nie jest głodówka - będziesz jadła, ale niewiele. Dwa dni to jego zdaniem optymalny czas - twoja cierpliwość nie będzie wystawiona na zbyt długą próbę i nie zdążysz poczuć się osłabiona drastyczną dietą.

Co więcej, krótkotrwały post stymuluje oczyszczanie organizmu, obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi. Dr Mosley najpierw przetestował dietę na sobie - z sukcesem. Podobny obiecuje wszystkim odchudzającym się według jego zasad: w ciągu 10 tygodni stracisz przynajmniej 5 kg!

Ty decydujesz, kiedy jesz mniej

1. Post przez dwa dni

Posiłki nie mogą dostarczać więcej niż 500-600 kcal. Jesz tylko śniadanie i kolację - najlepiej chude mięso lub rybę i warzywa. W środku dnia wolno jedynie schrupać warzywo lub mało słodki owoc. Przez cały dzień pij wodę i herbatki owocowe (minimum 2,5 litra).

2. Przez 5 dni jesz, co chcesz

Wolno jeść wszystko to, co lubisz i tak, jak lubisz. Dopuszczona jest nawet pizza i słodycze! Autor zwraca jedynie uwagę, aby urozmaicać posiłki.

3. Stopniowo obkurczasz żołądek

Badania pokazały, że po dwóch dniach takiego postu nie będziesz w stanie zjeść więcej niż 110 proc. swojej przeciętnej porcji. Więc nie bój się - nawet jeśli najpierw rzucisz się na jedzenie, organizm szybko powie "stop".

4. Sama zaczniesz dobrze wybierać

Dr Mosley przekonuje, że po dłuższym stosowaniu diety sama, bez żadnego przymusu, zaczniesz wybierać zdrowsze produkty, także w dni bez postu.

Nie zaszkodzi, ale...

Iza Czajka, fizjolog żywienia: Na pewno nie zaszkodzi, jeśli od czasu do czasu będziemy jeść mniej. Jednak nie oczekujmy spektakularnego sukcesu w odchudzaniu, bo przez dwa dni niedojadania nie naprawimy szkód, których dokonuje jedzenie wszystkiego, na co mamy ochotę. Dieta da większy efekt, jeśli w ciągu tych pięciu dni będziemy jeść zdrowo.

Uwaga: Zachowaj ostrożność, jeśli masz podwyższony poziom cukru we krwi. U ciebie taki półpost może tylko zwiększyć, a nie zmniejszyć apetyt.

Tak jedz w czasie postu

Sałatka z botwinki i rzodkiewek

Wspomoże oczyszczanie organizmu - dzięki betainie z młodych buraczków i chlorofilowi z listków. Do świeżej botwinki dodaj rzodkiewki, skrop sokiem z cytryny. Zjedz ze 100 g chudego twarogu.

Filet z kurczaka z sałatką

Nie będziesz po nim głodna, a białko, które zawiera mięso kurczaka, przyspieszy spalanie tłuszczu. Upiecz filet w rękawie. Zjedz z rukolą i 4-5 kawałkami marynowanej dyni.

Zielony koktajl

To potężna dawka błonnika, witaminy C i chlorofilu. Obrane jabłko zmiksuj z miąższem z 1/2 grejpfruta, kilkoma liśćmi jarmużu (najpierw wytnij twarde łodygi i posiekaj liście), łyżeczką posiekanego imbiru i 1/2 szklanki kefiru. Po wierzchu posyp odrobiną pieprzu.

Warzywne słupki

Klasyczna przekąska w czasie diety. Marchewka i papryka dostarczają dużo błonnika, który wypełnia żołądek i zmniejsza uczucie głodu. Zyskają wyrazistszy smak, jeśli skropisz je sokiem z cytryny i oprószysz suszonymi ziołami.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje