Dieta dla serca

Zdrowe serce potrzebuje ochrony przed tłuszczami, cukrami i cholesterolowym bombardowaniem. Polacy raczej nie są przyzwyczajeni do diety, która spełnia takie warunki.

Lepiej więc skorzystać z mądrości ludzi zamieszkujących basen Morza Śródziemnego.

Reklama

Naukowcy udowodnili, że dieta śródziemnomorska zapewnia dłuższe życie i zmniejsza ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego. Znajduje szerokie zastosowanie w terapii nadciśnienia tętniczego.

Dieta ta oparta jest na kilku podstawowych zasadach. Preferuje w menu ryby i białe mięso (indyki, kurczaki) nad mięso czerwone, przy czym ryby powinny się pojawić w tygodniowym jadłospisie co najmniej dwa razy. Stałe dostawy witamin i mikroelementów powinny zapewnić duże ilości warzyw i owoców, ważne są też rośliny strączkowe (m.in. fasola) oraz orzechy. Więcej niż zwykle powinno się spożywać produktów zbożowych. Dopełnieniem diety jest picie czerwonego wina w niewielkich ilościach. Źródła nasyconych kwasów tłuszczowych typu: ciastka, wypieki, margaryny zamieniamy na oliwę z oliwek.

Dieta pomagająca utrzymać dobrą kondycję serca opracowana przez Europejskie Towarzystwo Miażdżycowe:

Produkty zalecane:W umiarkowanych ilościach:Zabronione:
Produkty zbożowe:Pieczywo z pełnego ziarna, maca, owsianka, ryż, makaron, płatki kukurydziane, musli, kasze gruboziarniste, Rogaliki francuskie (croissant)
Nabiał:Mleko chude, sery chude, jogurt chudy, białko jajek, substytuty jaj.Mleko półtłuste, sery: Brie, Cammembert, Edamski, Gouda, jogurt niskotłuszczowy, dwa całe jaja na tydzień.Pełne mleko, śmietana, mleko skondensowane, zabielacze do kawy, sery pełnotłuste, jogurt pełnotłusty.
Zupy:Zupy warzywne, chude wywary mięsne. Zupy zagęszczone i zabielane śmietaną.
Ryby:Z rusztu, gotowane, wędzone (unikać skóry).Smażone na właściwym oleju.Ikra, ryby smażone na nieznanym oleju lub tłuszczu.
Skorupiaki:Ostrygi.Małże i homary.Krewetki i kalmary.
Mięso:Indyki, kurczaki, cielęcina, króliki, dziczyzna.Bardzo chuda wołowina, jagnięta (1 lub 2 razy w tygodniu), szynka, bekon, kiełbasa z cielęciny lub kurczaka, wątroba dwa razy w miesiącu.Mięso z widocznym tłuszczem, kaczki, gęsi. kiełbasy, salami, pasztety mięsne i inne.
Tłuszcze: Oleje zawierające kwasy wielonienasycone np. słonecznikowy, kukurydziany, sojowy; zawierające kwasy jednonienasycone np. rzepakowy i oliwa z oliwek; margaryny miękkie z tych olejów; margaryny o zmniejszonej zawartości tłuszczu.Masło, smalec, słonina, łój, tłuszcz spod pieczeni, margaryny twarde, olej palmowy, tłuszcze uwodornione.
Owoce i warzywa:Warzywa świeże i mrożone, zwłaszcza strączkowe: fasola,groch, soczewica; kukurydza, ziemniaki; owoce świeże i suszone, konserwowe niesłodzone.Ziemniaki lub frytki smażone na dozwolonym oleju.Ziemniaki pieczone, frytki, warzywa lub ryż smażone na niewłaściwym tłuszczu; warzywa solone i konserwowe; chipsy.
Desery:Sorbety, galaretki, bezy, budynie na mleku chudym, sałatki owocowe. Lody, kremy, budynie na pełnym mleku, sosy na śmietanie lub maśle.
Wypieki: Ciasta i ciasteczka przygotowane na tłuszczach nienasyconych. Torty. Przemysłowe wyroby cukiernicze (np. ciastka, paszteciki, babeczki).
Wyroby cukiernicze:Marmoladki.Marcepany, chałwa.Czekolada, toffi, karmelki, batony kokosowe.
Orzechy:Włoskie, migdały, kasztany.Laskowe, ziemne, pistacjowe, brazylijskie.Orzechy kokosowe, orzechy solone.
Napoje:Kawa filtrowana lub instant, herbata, woda, napoje bezkaloryczne bezalkoholowe.Alkohol, niskotłuszczowe napoje czekoladowe.Czekolada, kawa ze śmietanką.
Sosy, przyprawy:Pieprz, musztarda, zioła, przyprawy korzenne.Sosy sałatkowe niskotłuszczowe.Majonezy, sól, sosy i kremy sałatkowe, sosy do mięsa i ryb zawierających tłuszcz.

Dowiedz się więcej na temat: diety | zupa | sery | warzywa | mleko | mięso | orzechy | dieta

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje