Dieta na lata - 40+

Wciąż masz na głowie dom i pracę. Narzekasz na natłok obowiązków. Ruszasz się jeszcze mniej niż kiedyś, bo wieczorami odrabiasz z dziećmi lekcje, a w weekendy nadrabiasz zaległości w domowych porządkach.

Wystarczy ci już tylko 1700-1800 kcal. Starasz się unikać tłuszczu, bo masz podwyższony cholesterol, dlatego kupujesz coraz więcej produktów typu light. Mimo to zauważasz, że mierzysz w talii coraz więcej. W twoim wieku tylko połowa kobiet utrzymuje prawidłową wagę. O czym musisz pamiętać, by do nich dołączyć?

Reklama

Szczupły brzuch

Nic więc dziwnego, że jeśli jesz tyle samo, co wtedy, zaczynasz tyć. Najbardziej widać to w talii. Dlaczego? - Po czterdziestym roku życia, z powodu spadku poziomu progesteronu i estrogenów, tkanka tłuszczowa u kobiet zaczyna gromadzić się tam, gdzie u mężczyzn: głównie na brzuchu, ale też na przedramionach czy karku - mówi dr Ewa Matyska-Piekarska.

Dozwolone maksimum w pasie i to niezależnie od wieku wynosi u kobiet 80 cm. Im bardziej je przekroczysz, tym większe ryzyko, że pojawi się u ciebie cukrzyca i kłopoty z układem krążenia. To dlatego, że gromadząca się w okolicy brzucha tkanka tłuszczowa zaczyna produkować różne substancje, w tym hormony, które zmieniają gospodarkę organizmu i wywołują procesy zapalne. Na szczęście jej nadmiar można zrzucić, choć będzie to wymagało czasu.

- Pomogą ćwiczenia i lekkostrawna dieta do 1200 kcal, w której nie zabraknie warzyw, błonnika, a będzie minimum cukru i nasyconych tłuszczów zwierzęcych, które najszybciej odkładają się na brzuchu - radzi dietetyczka Agata Lewandowska. Mniejsza ilość estrogenów sprzyja rozwojowi osteoporozy, dlatego w tym wieku powinnaś pamiętać o produktach bogatych w wapń. Ale teraz wybieraj już wyłącznie chude mleko, twarogi, jogurty i kefiry.

Uwaga na owoce: choć są zdrowe, w nadmiarze tuczą, bo zawierają dużo cukru. Wystarczą 1-2 jabłka dziennie. Unikaj słodyczy, a jeśli lubisz ciasta, piecz je sama w domu ze sprawdzonych składników. Dietetycy szacują, że nawet jedna piąta tłuszczu, który zjadamy w ciągu dnia, może pochodzić ze słodkich przekąsek.

Dowiedz się więcej na temat: ciśnienie | ryzyko | serce | dieta | diety

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje