Gdy boli kręgosłup

Na bóle pleców i krzyża uskarża się wiele osób. Dolegliwości te pojawiają się najczęściej około 30. roku życia. Jeśli bóle powtarzają się, to może to być sygnał choroby, która wymaga pomocy lekarza.

Jeśli pojawiają się sporadycznie, w określonych sytuacjach warto wypróbować kilku sposobów na ich złagodzenie.

Reklama

Najczęsciej ból umiejscawia się w szyi, barkach, w okolicy krzyża. Te odcinki kręgosłupa są bowiem najbardziej obciążone i narażone na różne urazy. Kręgosłup może ulec urazowi w wyniku pracy ciągle w tej samej pozycji lub niewałściwego ułożenia ciała podczas snu. Efektem wielogodzinnej pracy z pochyloną głową jest często ból szyi, zaś długiego, nieruchomego siedzenia lub stania z pochylonymi plecami - sztywność i ból karku. Długotrwałe przebywanie w niewłaściwej pozycji lub nciągnięcie bądź naderwanie mięśni przy gwałtownym podnoszeniu jakiegoś ciężaru może skutkować bólem krzyża.

Trzymaj się prosto
Złe nawyki poruszania się i siedzenia nabywamy niestety już od najmłodszych lat. A to mści się w późniejszym wieku. Zawsze powinniśmy pamiętać o tym, aby:
- chodzić z wysoko podniesioną głową i trzymać się prosto
- idąc wciągać pośladki i brzuch
- siedząc nie garbić się
- podczas pracy przy komputerze nie zginać się w pałąk, nie pochylać zbyt nisko głowy i nie siedzieć bokiem
- dopasować biurko i krzesło do swojego wzrostu - tak, aby w pozycji siedzącej stawy biodrowe, kolanowe i łokciowe były zgięte pod kątem 90 stopni
- wykonywać różne czynności domowe z wyprostowanym kręgosłupem, a nie w pozycji zgiętej w pół
- unikać zbytnich obciążeń, torby z zakupami nosić w obu rękach
- podnosić ciężkie przedmioty z podłogi w pozycji kucnej lub z przyklęku

Uważaj na nadwagę
Dodatkowe kilogramy wagi to dodatkowy ciężar dla kręgosłupa. Z powodu dużego, obwisłego brzucha cierpi przede wszystkim lędźwiowy odcinek kręgosłupa, który zaczyna się krzywić. Wiotkie mięśnie brzucha i pośladków nie wspierają też kręgosłupa w jego funkcji utrzymywania prawidłowej, wyprostowanej postawy ciała.

Ruszaj się
Częstą przyczyną dolegliwości kręgosłupa jest brak ruchu. Gdy niewiele się ruszamy, mięśnie podtrzymujące kręgosłup wiotczeją i tracą elastyczność, a dyski szybciej się zużywają. Każdą okazję powinnyśmy wykorzystać do tego, aby "rozprostować kośći". Bardzo korzystny wpływ na kręgosłup mają m.in. jazda na rowerze, biegi narciarskie, aerobik, pływanie. Jeśli nie możesz zdobyć się na taki wysiłek, zrezygnuj chociaż z korzystania z windy i wspinaj się po schodach oraz jak najczęściej spaceruj.

Nogi w górę
Leżenie na plecach z nogami umieszczonymi powyżej tułowia relaksuje kręgosłup i rozluźnia podtrzymujące go mięśnie.

Bez obcisłych spódniczek i wysokich obcasów
Zbyt ciasne ubranie także może być przyczyną bólu kręgosłupa. Obcisłe spódniczki i spodnie ograniczają swobodę ruchów, czego konsekwencją może być przykurcz mięśni. Buty na wyoskich obcasach wymuszają nieprawidłowe ułożenie kręgosłupa. Zbyt sztywne i twarde podeszwy uniemożliwiają swobodne zginanie stóp podczas chodzenia, co prowadzi do bolesnych napięć mięśni i w rezultacie do uszkodzenia kręgów.

Twardy materac, płaska poduszka
Materac nie może być zbyt miękki, ani zdeformowany, w przeciwnym bowiem razie kręgosłup nie ma oparcia w żadnej pozycji ciała i różne jego odcinki wyginają się nieprawidłowo. Najzdrowiej spać na materacu sprężynowym, wypełnionym włosiem, który idealnie dopasowuje się do naturalnych kształtów ciała. Trzeba też zrezygnować ze stosu poduszek pod głową. Najkorzystniejsza pozycja to ta na boku, z podkurczonymi nogami. Spanie na plecach bardziej męczy kręgosłup.

Stres napina mięśnie
Choć to może się wydawać z pozoru dziwne, przyczyną dolegliwości kręgosłupa może być też stres. Przy dużym obciążeniu psychicznym dochodzi bowiem do nadmiernego napinania mięśni, zwłaszcza grzbietu. Jeśli stan taki trwa długo, może dojść do powstania wadliwej postawy i skrzywienia kręgosłupa.

Unikaj przeciągów
Jeśli ból pleców ma podłoże reumatyczne, trzeba wystrzegać się przeciągów.

Jak sobie radzić z bólem:
- zrób sobie masaż, np. złożonym na pół ręcznikiem
- weź ciepłą kąpiel z dodatkiem olejku rozmarynowego lub cedrowego
- wcieraj w bolące miejsce olejek z dziurawca lub miętowy
- zastosuj masaż akupunkturowy przy użyciu opuszków palców
- sięgnij po maści przeciwreumatyczne

Polecamy:
Plaster leczniczy i Maść rozgrzewającą Hansaplast ABC - zalecane przy leczeniu miejscowym bólów kostno-stawowych i mięśniowych: reumatycznych (rwie kulszowej, lumbago, sztywności karku, chorobie zwyrodnieniowej stawów, kręgosłupa), pourazowych, zwyrodnieniowych (np. zwyrodnienie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, zwyrodnienie stawów kolanowych), zapalnych, neuralgiach (np. rwie kulszowej) i innych nerwobólach. Uśmierzają bóle ostre i przewlekłe różnych okolic ciała: barków, pleców, ramion, kolan, okolic stawu skokowego, itp. Maść wskazana jest również w leczeniu stanów zapalnych tkanek (np. przy zastrzale), zaś plaster może być stosowany jako środek rozgrzewający w przeziębieniach oraz po wzmożonym wysiłku mięśni wywołanym np. przemęczeniem.
Cena:
Plaster leczniczy Hansaplast ABC - opakowanie zawierające 1 plaster - ok. 11,5 zł
Maść rozgrzewająca Hansaplast ABC - tubka 50 g - ok. 14 zł

Dowiedz się więcej na temat: maść | plaster | mięśnie | bół kręgosłupa | kręgosłup

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje