Jak radzić sobie z bólem kolan - domowe sposoby

Ból kolan jest częstym i kłopotliwym problemem wielu osób - szczególnie tych uprawiających sport, pracujących fizycznie oraz otyłych.

Dzieje się tak, gdyż kolano jest jednym z największych stawów ludzkiego ciała, który podlega ciągłemu obciążeniu. Do bólu kolan przyczyniają się urazy mechaniczne, zwyrodnienie tkanek czy wrodzone wady. Powodować go może również niewłaściwa postawa ciała, płaskostopie oraz skrzywienie kręgosłupa. Ból kolan dotyka też osoby w podeszłym wieku i jest związany z chorobą stawu biodrowego czy reumatyzmem.

Reklama

Jak zapobiec bólom kolan?

Bardzo ważną rolę odgrywa profilaktyka. Osoby ze skłonnością do otyłości powinny kontrolować swoją wagę i utrzymywać ją na prawidłowym poziomie. Aktywni fizycznie zawsze powinni pamiętać o rozgrzewce przed treningiem i rozciąganiu po. Osobom mającym powracające problemy z bólem kolan zaleca się ograniczenie do minimum ćwiczeń silnie obciążających stawy kolanowe jak np. bieganie. Zamiast tego zaleca się pływanie czy wodny aerobik.

Pod pojęciem profilaktyki mieści się również właściwa dieta. Zalecanymi produktami spożywczymi są:

- nabiał (białko buduje chrząstki stawowe)

- produkty z pełnego ziarna i warzywa strączkowe (witaminy z grupy B)

- ryby morskie, olej rzepakowy, lniany, orzechy włoskie (przeciwzapalne kwasy omega-3)

- owoce jagodowe i cytrusowe, warzywa kapustne (witamina C, która wzmacnia kondycję stawów)

Czego unikać w codziennej diecie?

- produktów będących źródłem kwasów omega-6 (czerwone mięso, olej sojowy, słonecznikowy, kukurydziany), gdyż sprzyjają powstawaniu stanów zapalnych

- niektórych warzyw (ziemniaków, papryki i pomidorów) mogących nasilać bóle

- białej mąki - sprzyja tyciu, co przeciąża stawy

- wysoko przetworzonych produktów - zawarte w nich konserwanty szkodzą stawom

- alkoholu, kawy i mocnej herbaty - utrudniają przyswajanie składników mineralnych

Jak uśmierzyć ból kolan?

Istnieje kilka domowych sposobów dzięki których w sposób naturalny możemy uśmierzyć ból kolan. Oto kilka z nich:

1. Okłady z lodu - jest to sposób, który szybko przynosi ulgę. Ręcznik nasączony zimną wodą z lodem należy przykładać do opuchniętych kolan.

2. Ciepłe okłady - stosujemy je, gdy nie wystąpiła opuchlizna. Ręcznikiem namoczonym w ciepłej wodzie okładać bolące miejsca.

3. Okłady z cebuli sprawdzą się równie dobrze. Drobno posiekaną cebulę należy rozłożyć na gazie, owinąć nią kolana i pozostawić dopóki nie minie uczucie pieczenia.

4. Działanie łagodzące ból jak i przeciwzapalne ma również świeży chrzan, który należy utrzeć i na ręczniku lub gazie przykładać do kolan przez ok. 10 minut.

5. Regularne picie tranu - tłuszczu pozyskiwanego z wątroby ryb dorszowatych zmniejsza bóle stawowe, a także opóźnia procesy degeneracji tkanki chrzęstnej. Jest to świetny sposób na  ograniczenie zażywania leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych.

Jeśli ból kolan jest uciążliwy i doskwiera nam od dłuższego czasu powinniśmy zasięgnąć porad u specjalisty. Niezbędne będą ćwiczenia wzmacniające mięśnie oraz więzadła, np. podnoszenie nóg w pozycji siedzącej lub napinanie mięśni kolan.

Dominika Gębiś

 

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje