Jak radzić sobie z migreną

Szczęściarzami są ci, którzy jej nigdy nie mieli. Ci, którzy poznali migrenę rozumieją: to dolegliwość, która potrafi zatruć życie.


Reklama

Według medycyny migrena jest przewlekłą chorobą neurologiczną. Dotyka głównie kobiety pomiędzy okresem dojrzewania, a przekwitaniem.

Zacząć może się nagle: ból głowy okazuje się gorszy niż wszystkie do tej pory. Zaskoczona osoba walczy z nim przy pomocy zwykłych środków przeciwbólowych i odkrywa, że przegrała. To może być jedyny atak migreny w życiu – ale może też być i tak, że od tej pory ból będzie powracać.

Genetyka i stres

Wystąpieniu migreny sprzyjają czynniki genetyczne: jeśli ktoś w rodzinie cierpiał na nią, jest prawdopodobne, że i nas ona dopadnie. A kiedy już się uaktywni, nawet banalne wydarzenia mogą wywołać atak.

Mogą to być: zbyt długi lub za krótki sen, wdychanie dymu tytoniowego (zwłaszcza w przypadku biernego palenia), silny stres, hałas, intensywny zapach, zmiana pogody czy nadejście lub zbliżanie się miesiączki.

Migrenom sprzyjają też niektóre pokarmy – wiele osób przyznaje, że ataki nadchodzą po czekoladzie, czerwonym winie i innych alkoholach, żółtych czy pleśniowych serach.

Także po kawie, ostrych przyprawach czy potrawach bogatych w glutaminian sodu, np. rodem z chińskiej kuchni. Atak wywołują też niektóre leki, np. doustne antykoncepcyjne, leki zawierające histaminę, niektóre leki nasercowe.

Dwa rodzaje bólu

Głównym objawem migreny jest pulsujący, silny i jednostronny ból w przedniej części głowy lub w okolicy skroni. Ból zwiększa się pod wpływem wysiłku, a nawet pod wpływem zwykłych, codziennych czynności, takich jak chodzenie.

Każdy najmniejszy ruch pogłębia cierpienie. Chorobie towarzyszą także nudności, wymioty oraz nadwrażliwość na światło, dźwięki i zapachy. Mogą się pojawić dreszcze, kołatanie serca, poty.

Jak z nią walczyć

Napady migreny mogą trwać od 4 do nawet 72 godzin. Jeśli nie pomagają zwykłe leki przeciwbólowe, lekarz przepisuje coś mocniejszego: lek wycelowany w bóle migrenowe. Wsparciem terapii są: refleksologia, fizjoterapia, psychoterapia i akupunktura.

Często pomagają zimne okłady na głowę i kark. Aby zmniejszyć częstotliwość ataków, warto zmienić styl życia: regularnie zdrowo jadać, wysypiać się, uprawiać sport, zrezygnować z alkoholu oraz... nauczyć się radzić sobie ze stresem.

Konsultacja: dr n. med. Izabela Domitrz, neurolog

Fazy ataku migreny

● prodromalna – czyli wczesna, z objawami wstępnymi: rozdrażnieniem, przygnębieniem, zmęczeniem, połączonym często z nudnościami.

● aura dotyczy objawów wzrokowych, pacjenci mogą widzieć mroczki, błyski, świecące punkty lub kolorowe zygzaki.

● ból głowy – tętniący lub pulsujący o średnim natężeniu, może występować z jednej strony i przechodzić w obustronny. Pacjenci mogą odczuwać nudności oraz nadwrażliwość na światło i dźwięk.

● postdromalna – końcowa, tzw. „kac migrenowy”: zmęczenie, rozdrażnienie, depresja.

Chwila dla Ciebie
Dowiedz się więcej na temat: migrena | genetyka | napady

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje