Jak skutecznie nawadniać organizm?

Dlaczego nawadnianie organizmu jest takie ważne? Jakie napoje są dobre? Ile wody powinno się pić? Czym grozi odwodnienie? Jakiś napojów unikać?

Organizm dorosłego człowieka składa się w prawie dwóch trzecich z wody, a mięśnie i mózg zawierają jej aż po 75%. Nawet niewielkie obniżenie ilości płynów w organizmie może skutkować pogorszeniem funkcjonowania całego organizmu, a w szczególności  spadkiem energii, problemami z trawieniem, złą pracą mózgu oraz nadmiernym wysuszeniem skóry i włosów. Woda ma kluczowe znaczenie dla zdrowia i dobrego samopoczucia, dlatego trzeba dbać o jej picie w odpowiedniej ilości.

Ile należy pić?

Reklama

Codziennie z organizmu tracimy około 2,5 l wody, w lecie i podczas intensywnego wysiłku fizycznego z potem ucieka o wiele więcej płynów, nawet do kilku litrów. Powstałe braki trzeba uzupełniać i najlepiej robić to niegazowaną wodą mineralną. Zazwyczaj zaleca się picie dwóch litrów wody dziennie, a latem więcej - ok. 3-4 litrów, szczególnie podczas upałów.

Gdy czujesz pragnienie

Organizm sam potrafi zasygnalizować, że brakuje mu wody - pojawia się uczucie pragnienia, które należy rozumieć jako 1-1,5% ubytek całkowitej zawartości płynów w ciele. Osoby starsze często tracą zdolność odczuwania pragnienia, dlatego muszą szczególnie dbać o odpowiednie spożycie płynów. Gdy niedobór wody sięga poziomu 10%, pojawiają się zauważalne nieprawidłowości w metabolizmie i funkcjonowaniu narządów - skóra staje się sucha, pojawia się ból i sztywnienie szyi, odczuwalne są zaburzenia pracy jelit i upośledzenie trawienia. Odwodnienie na poziomie 20-22% jest wartością krytyczną i doprowadza do śmierci.

Co pić?

Najlepsza jest niegazowana woda mineralna - skutecznie zaspokaja pragnienie i nawilża tkanki. Do puli dziennego spożycia wody można zaliczyć również zielone herbaty, napary ziołowe oraz soki warzywne. Warto pamiętać, że owoce i warzywa zawierają nawet 90-95% wody, oprócz wody dostarczają również witamin i minerałów. Niektóre z nich zatrzymują płyny w organizmie, dlatego nawet skuteczniej nawadniają tkanki ciała niż czysta woda. Podobne działanie mają gotowane lub pieczone produkty pełnoziarniste.

Czego unikać?

Do dziennej normy płynów nie wliczamy czarnej herbaty, kawy, kakao, napojów alkoholowych, słodzonych lub/i pasteryzowanych soków, a także słodkich napojów gazowanych. Odwadniają one organizm i mogą powodować utratę korzystnych składników pokarmowych, czyli mówiąc krótko wyciągają wodę z organizmu. Radzę ostrożnie podchodzić do smakowych wód mineralnych, które ostatnio są bardzo popularne na naszym rynku. Często są dosładzane i czasami kalorycznością dorównują innym napojom.
 


Dowiedz się więcej na temat: woda | picie | picie wody

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje