Jak uchronić się przed rakiem?

Mimo postępu medycyny rak wciąż pozostaje jedną z najczęstszych przyczyn zgonów. Jednak co jakiś czas dochodzą nas rewelacje na temat odkryć naukowców w dziedzinie profilaktyki nowotworów. czy jesteśmy w stanie sami uchronić się przed nowotworami?

Analizując czynniki ryzyka zachorowania na nowotwory, specjaliści szacują, że tylko 5-10 proc zachorowań zostało wywołanych przez czynniki genetyczne. Pozostałe 90- 95 proc zachorowań powodują czynniki środowiskowe oraz zachowania indywidualne sprzyjające rozwojowi choroby, np. spożywanie alkoholu, palenie papierosów, złe nawyki żywieniowe, otyłość czy wystawianie się na działanie promieni słonecznych.

Czy możemy się uchronić przed rakiem?

Reklama

Jesteśmy świadomi tego, że palenie papierosów czy spożywanie alkoholu stanowi czynnik ryzyka, także nadmierna ekspozycja na słońcu czy kontakt ze szkodliwymi substancjami chemicznymi podwyższają czynnik ryzyka. Coraz więcej wiemy także o roli, jaką w profilaktyce chorób nowotworowych odgrywa tryb życia, jaki prowadzimy.

Od blisko czterdziestu lat naukowcy prowadzą szereg badań mających ocenić wpływ żywienia na rozwój nowotworów. Badani te potwierdziły teorię, że nieprawidłowy sposób odżywiania - zbyt wiele tłuszczów i cukrów oraz zbyt mało warzyw i owoców może sprzyjać zachorowaniu na nowotwór u osób nieaktywnych fizycznie.

Myśl, że występowanie nowotworów ma związek z tym, co jemy nie jest nowa. Już w XIX w. pojawiła się koncepcja łącząca powstawanie nowotworów z nadmiernym spożyciem mięsa. "Na podstawie badań epidemiologicznych , analizujących zmienna częstotliwość występowania raka w różnych krajach, wykazano wyraźną zależność pomiędzy krajami, w których spożywa się dużo czerwonego mięsa (Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Australia) , a tymi o największej liczbie zachorowań na raka". Mieszkańcy krajów basenu Morza Śródziemnego , Indii, Japonii, Chin oraz Azji-Południowo-Wschodniej chorują na pewne rodzaje raka znacznie rzadziej niż mieszkańcy pozostałej części świata. Tradycyjnie kuchnie tych regionów są różne, ale łączy je duże spożycie warzyw i owoców, przypraw czy zielonej herbaty."

Jesteś tym, co jesz

Mówiąc o wpływie pożywienia na rozwój nowotworów, najczęściej mamy na myśli niebezpieczne substancje rakotwórcze. Zespół międzynarodowych ekspertów ocenił , na podstawie danych pochodzących z badań, czynniki rakotwórcze według solidności badań, jakości i ilości dostępnych dowodów naukowych.

Czynniki żywieniowe zwiększające ryzyko zachorowania na raka:

• alkohol

• czerwone mięso, wędliny oraz solona ryba po kantońsku

• sól i potrawy słone

• tłuszcze i oleje spożywcze

• żywność skażona aflatoksynami

8 zasad układania jadłospisu

Najlepszym sposobem na prozdrowotne wykorzystanie warzyw i owoców jest codzienne ich spożycie, są bowiem potencjalną ochroną przeciw nowotworom. Należy pamiętać o tym, by jeść warzywa i owoce w całej palecie kolorów. Żółte i pomarańczowe owoce i warzywa zawierają karotenoidy i flawonoidy oraz witaminę C (morele, marchew, cytryny); niebieskie lub fioletowe są bogate w polifenole (bakłażan, czarny bez, borówka amerykańska); czerwone zawierają antocyjaniny i likopen (buraki, czereśnie, pomidory); zielone są bogate w luteinę oraz indol (brokuły, kapusta, białe winogrona) zaś białe i brązowe obfitują w plifenole i związki siarki ( grzyby, kalafior, gruszki).

• jako źródło białka wybieraj ryby, drób i warzywa strączkowe

• wybieraj tłuszcze pochodzenia roślinnego

• do gotowania używaj tłuszczów roślinnych

• jedz pieczywo pełnoziarniste

• od czasu do czasu zastępuj nabiał suszonymi owocami

• używaj dużo czosnku, cebuli, ziół i przypraw

• ogranicz spożycie soli.

Dowiedz się więcej na temat: rak | dieta | owoce | warzywa | zdrowie | choroby

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje