Kasza niejedno ma imię

To źródło węglowodanów złożonych, dobrze przyswajalnego białka, błonnika, witamin, soli mineralnych.

Warto ją jeść raz dziennie. Jedyne ostrzeżenie dotyczy osób z wrzodami żołądka i dwunastnicy, nadkwasotą, refluksem żołądkowo-przełykowym i wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego. Niewskazane są dla nich grube kasze. Zawarte w nich fosfor, chlor i siarka zakwaszają organizm i drażnią śluzówkę przewodu pokarmowego.

Reklama

Kasza jaglana. To łuskane ziarno prosa jest źródłem białka i rzadko występującej w produktach spożywczych krzemionki (poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci). Nie uczula, jest polecana alergikom, zwłaszcza osobom z nietolerancją glutenu. Pomaga przy zapaleniu oskrzeli. Wysusza śluz zalegający w oskrzelach, ma właściwości przeciwzapalne i antywirusowe. To znakomity dodatek do warzyw, owoców, mleka i mięsa.

Gryczana. Może być biała lub prażona. Nie zawiera glutenu. Ma dużo cennego białka i kwasu foliowego, ważnego dla kobiet planujących dziecko, gdyż zapewnia prawidłowy rozwój płodu. Jest źródłem wit. B1 i magnezu (potrzebnych układowi nerwowemu), wit. PP (obniża poziom cholesterolu i ciśnienie krwi). A także żelaza (zapobiega anemii) i cynku (wzmacnia odporność, zapobiega zmianom skórnym). Pomaga przy zaparciach, hemoroidach i polipach jelita grubego. Ma właściwości rozgrzewające. Świetnie komponuje się z mięsem, warzywami, grzybami oraz majerankiem.

Jęczmienna. Są trzy typy kaszy z jęczmienia: pęczak (ziarna w całości), wiejska i mazurska (łamana), perłowa (rozdrobniona). Są źródłem wit. PP i błonnika (zapobiega zaparciom, wzdęciom). Polecane osobom z cukrzycą (po niej poziom cukru we krwi rośnie powoli, co ułatwia pracę trzustce).

Używane do krupniku, jako dodatek do mięs i zapiekanek. Pęczak zastąpi w sałatkach ryż.

Kukurydziana. Zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe (obniżają poziom złego cholesterolu, wzmacniają odporność). A także wit. E (dla dobrej cery i płodności), B1 i PP. Nie uczula. Dobry do mięs i warzyw.

Manna i kuskus. To drobniutkie, lekkostrawne kasze z pszenicy. Idealne przy problemach trawiennych. Manna służy chorym z nieżytem przewodu pokarmowego i rekonwalescentom na dietach. Wskazana przy gorączce, w chorobach nerek i dróg moczowych. Można z niej robić zupy mleczne, kremy, budynie. Krojona w kostkę zastąpi w rosole makaron. Kuskus zawiera wit. B1 i żelazo. Łatwo ją przygotować: wystarczy zalać ją wrzątkiem i odstawić na 10 min. Nadaje się zarówno do dań ostrych, jak i słodkich.

Chwila dla Ciebie
Dowiedz się więcej na temat: kasza

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje