Komosa ryżowa - czy to rzeczywiście superfood?

Nasze żywienie często opieramy na modzie. Była już dieta Atkinsa, białkowa czy kapuściana. Teraz przyszła pora na superfood, a z nią - na komosę ryżową. Czy to kolejny krótkotrwały trend? A może prawdziwa rewolucja w sposobie odżywiania?

Takie produkty jak jagody goji, spirulina czy amarantus na dobre zagościły na stołach celebrytów. Skąd o tym wiemy? Sławni tego świata chętnie dzielą się na swoich profilach społecznościowych zdjęciami z cyklu „mój super-posiłek”. Ich nienaganne sylwetki, energia i witalność bijąca ze zdjęć, stanowią żywą (i bardzo sugestywną) reklamę dobroczynnych właściwości zdrowej diety.

Reklama

Jednym z produktów zaliczanych do superfoods jest pochodząca z Ameryki Południowej komosa ryżowa, która występuje też pod egzotyczną dla nas nazwą quinoa. Jeszcze kilka lat temu, większość osób zapytana o znaczenie tego obco brzmiącego słowa, pewnie gorączkowo szukałaby w pamięci skojarzeń z afrykańskim dialektem. Dzisiaj wielu z nas, zwłaszcza przywiązujących wagę do odżywiania i zdrowego stylu życia, nie tylko bezbłędnie poda polski odpowiednik, ale i podzieli się wypróbowanymi przepisami na potrawy z jej wykorzystaniem. Skąd ta popularność? Decyduje o tym przede wszystkim skład.

Co jest w tych ziarnach?

Ziarenka komosy ryżowej przypominają z wyglądu ryż, ziarna kaszy, czy zboże. Na pierwszy rzut oka małe i niepozorne, kryją w sobie wiele ważnych składników odżywczych. Porcja komosy ryżowej (ok. 50 g) to aż 4 mg żelaza, a więc znacznie więcej niż można znaleźć w innych zbożach. Ponadto, ziarenka te zawierają: magnez, fosfor, wapń, cynk, witaminy z grupy B i kwas foliowy. Jak się okazuje, składniki te występują tu w niemałych ilościach. Znajdziemy tu też sporo węglowodanów, wartościowego białka roślinnego (zawierającego cały komplet niezbędnych aminokwasów) i innych aktywnych substancji, które są zalecane w profilaktyce chorób serca i układu krążenia.

Tak bogaty skład i stosunkowo niewielka kaloryczność (368 kcal/100 gram) sprawia, że jest to produkt, który będzie świetnym uzupełnieniem diety dla wegan i wegetarian. Komosę ryżową warto włączyć do diety naszych dzieci, bo działa korzystnie na ich wzrost, a także do diety osób z nietolerancjami lub alergiami pokarmowymi (quinoa nie zawiera glutenu). Jest nieoceniona również w diecie osób dbających o wagę i sylwetkę. Znajdziemy w niej sporo ułatwiającego trawienie błonnika, a także wiele naturalnych składników, które dodaje się do suplementów diety poprawiających stan skóry, włosów i paznokci.

Jak gotować z komosą ryżową? 

Zwolennicy komosy zachwycają się przede wszystkim jej delikatnym smakiem z lekko wyczuwalną orzechową nutą. Z czym się komponuje? Komosą ryżową można zastąpić takie dodatki jak ryż, makaron, czy ziemniaki. Przygotowanie komosy jest niezwykle proste. Jak czytamy na stronie drpelc.pl: Gotujemy w stosunku: 1 szklanka komosy na 2 szklanki wody (do gotowania komosy czerwonej lub czarnej używamy nieco mniej wody, tj. niepełną szklankę) i odrobinę solimy. Po ok. 12 – 15 minutach z ziaren wyłaniają się białe ogonki. Oznacza to, że nasza komosa jest już prawie ugotowana. Po ściągnięciu z ognia pozostawiamy pod przykryciem na kolejne kilkanaście minut (około 15 minut), aż nasza Quinoa odpowiednio napęcznieje i wchłonie pozostałą wodę.

Gotowa quinoa jest chrupka, ma sypką, luźną konsystencję i można ją wykorzystać na wiele sposobów. Na początek warto wypróbować risotto, sałatki, czy zupy z jej dodatkiem. Pasuje ona również do dań słodkich. Świetnie smakują też muffiny z bananami i quinoa, czy polecana na śniadanie zapiekana komosa ryżowa z jabłkiem i orzechami. W sklepach ze zdrową żywnością, dostępna jest komosa pochodząca z upraw tradycyjnych lub ekologicznych. Nie trudno zgadnąć, że lepiej kupować tę ekologiczną – uprawy wówczas spełniają wiele norm, nie stosuje się na nich pestycydów itd.

Warto spróbować komosy ryżowej, by przekonać się, jak smaczne i proste może być zdrowe gotowanie. Quinoa jest świetnym składnikiem zrównoważonej diety, a także doskonałym urozmaiceniem w codziennym gotowaniu. Spożywanie komosy ryżowej z pewnością przyniesie plusy i dzieciom, i osobom starszym, i dorosłym. A zatem jest to prawdziwy superfood!


materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: komosa ryżowa

Reklama

Najlepsze tematy

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje