Reklama

Media społecznościowe - narzędziem, które zmotywuje do ćwiczeń?

Media społecznościowe, mogą być narzędziem, które posłuży do zachęcania ludzi do podjęcia aktywności fizycznej. Do takich wniosków doszli naukowcy, którzy przeprowadzili badania mające na celu wskazanie, czy taka forma motywacji jest skuteczna.

Liczne badania wskazują, że wszechobecny wizerunek nienagannych ciał modelek i gwiazd, jest jedną z najczęstszych motywacji do zadbania o sylwetkę. Nie bez kozery jak grzyby po deszczu na portalach społecznościowych pojawiły się profile osób, które mają być "fitspiracją" dla innych.

Słowo "fit" - to jedno z najczęściej wymienianych określeń, jeśli mówimy o odchudzaniu. Ta powszechna moda na bycie fit, jest szczególnie widoczna w mediach społecznościowych, które mogą stać się również narzędziem motywacyjnym.

Naukowcy z Uniwersytetu Pensylwanii, pod kierownictwem prof. Damona Centoli, znaleźli sposób na to jak strony internetowe i media społecznościowe uczynić skutecznym motywatorem, zachęcającym do aktywnego stylu życia.

Reklama

W ramach badania, naukowcy stworzyli wśród studentów dwie grupy, które miały uczestniczyć w bezpłatnych zajęciach sportowych. Jedna z grup otrzymywała wiadomości, filmiki i komunikaty zawierające porady, wskazówki i informacje dotyczące aktywności fizycznej. Druga grupa, nie otrzymywała żadnych powiadomień, za to jej członkowie zostali zaproszeni do grupy "wsparcia" w jednym z mediów społecznościowych. W ramach której nieznani sobie uczestnicy mogli śledzić swoje poczynania i monitorować postępy innych.

W grupie kontrolnej, uczestnicy badania musieli liczyć na motywację własną i nie byli zachęcani żadnymi komunikatami.

Pod koniec 13-tygodniowego badania, naukowcy odkryli, że komunikaty promocyjne spowodowały początkowy wzrost motywacji i zainteresowania zajęciami sportowymi, jednak ta aktywność szybko spadła. Komunikaty promocyjne nie miały prawie żadnego wpływu na długofalową frekwencję w zajęciach.

O wiele bardziej skuteczny okazał się drugi program, w którym uczestnicy przynależeli do "grupy". Wraz z mijającymi tygodniami, motywacja wśród badanych rosła, przez co zwiększał się poziom aktywności w zajęciach.

- Za sprawą pozytywnych bodźców mogliśmy zachęcać i motywować innych do zwiększonej aktywności fizycznej - wyjaśniają naukowcy w badaniu opublikowanym na łamach "Preventive Medicine Reports".

PAP life
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy