Migrena - jak uprzedzić jej atak

Dopada nas trzy razy częściej niż mężczyzn. Ale to nie "babska fanaberia", ale uciążliwa choroba. Migrenę mogą wywołać rozmaite przyczyny. Jeśli chcesz się uwolnić od bólu, musisz przede wszystkim rozpoznać swój przypadek.

Ból pojawia się nagle. Masz wrażenie, że głowa pęka. Jeżeli napady powtarzają się, cierpisz na migrenę. Powinnaś poznać czynniki, które ją wywołują. Pomoże ci prowadzenie dzienniczka. Po każdym ataku przypomnij sobie, co działo się w ostatniej dobie. Zapisz, co jadłaś i piłaś, jak spałaś, który to był dzień cyklu. Może przeżywałaś stres? Zwróć uwagę, czy ataki zdarzają się w dni wolne, czy masz objawy poprzedzające ból, przed oczami pojawiają się zygzaki. Dzięki temu ustalisz, jaki czynnik się powtarza i co wyeliminować. To sposób, by uniknąć kolejnego napadu.

Typy migreny

Reklama

Najczęściej spotykana jest migrena tzw. pospolita. Ból głowy odczuwany jest tylko po jednej stronie głowy. Nie poprzedza go tzw. aura, czyli świetliste zygzaki lub mroczki widziane przed oczami. Bólowi często towarzyszą nudności i wymioty. Także nadwrażliwość na pulsujące, jaskrawe światło i silny dźwięk.

Migrena klasyczna to napad bólu głowy o podobnych objawach. Jednak zawsze zapowiada go najpierw pojawienie się tzw. aury. Poprzedzają go też takie symptomy jak senność, ziewanie, uczucie zmęczenia.

Kobiety często cierpią z powodu migreny menstruacyjnej. Pojawia się bez aury, zwykle tuż przed miesiączką lub w trakcie pierwszych dni krwawienia.

Spadek adrenaliny powoduje weekendowe bóle głowy

Przez cały tydzień ciężko pracujesz, żyjesz w ciągłym stresie, kładziesz się spać o różnych porach. Choć brak ci czasu, żeby solidnie wypocząć, to jednak nie odczuwasz żadnych dolegliwości migrenowych. To dlatego, że organizm jest zmobilizowany do pracy. Problem zaczyna się w weekend, dzień wolny od pracy lub pierwszy dzień urlopu. Wtedy nie musisz już mobilizować sił. Napięcie po przeżytym stresie opada. Kładziesz się też później do łóżka, dłużej śpisz. A rano budzisz się z potwornym bólem głowy.

Ta nagła zmiana rytmu snu i czuwania to dla organizmu szok. Adrenalina, która pozwalała ci działać przez cały tydzień na wysokich obrotach, gwałtownie spada w chwili odprężenia. To właśnie wyzwala atak migreny. Dodatkową przyczyną może być też brak w wolny dzień codziennej dawki kofeiny. W pracy wypijasz 3-4 kawy, a w weekend często ograniczasz się do jednej. Taki drastyczny spadek kofeiny może spowodować reakcję w postaci ataku migreny.

Jak zapobiegać atakowi: Najważnejsze to uregulować codzienny rytm dnia. Zarówno w tygodniu, gdy pracujesz, jak i w dni wolne powinien on wyglądać podobnie. Warto narzucić sobie dyscyplinę, bo to zapewni organizmowi stabilizację. Kładź się spać, wstawaj, jedz posiłki i pij kawę zawsze o tej samej godzinie. Staraj się spać tyle samo czasu. Nie odsypiaj w weekend - zbyt długi sen to jeden z głównych sprawców migreny!

Dowiedz się więcej na temat: Głowa | choroby | ból głowy | migrena

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje