Naturalne źródła witamin są lepsze od suplementów?

Czy stosować suplementy czy naturalne źródła witamin?

Witaminy są ważne - co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości. Codziennie każdy z nas powinien dostarczać odpowiednią ich ilość organizmowi - są niezbędne do zachowania zdrowia i optymalnego przebiegu procesów metabolicznych. Ich niedobory mają poważne skutki - prowadzą do rozwoju licznych schorzeń, zwiększają ryzyko zapadnięcia na choroby cywilizacyjne, obniżają odporność i ogólną sprawność organizmu.

Reklama

Witaminy dzieli się na te rozpuszczalne w tłuszczach (wit. A, D, E i K) i w wodzie (pozostałe). W przypadku tych pierwszych, jeśli w pożywieniu nie ma tłuszczów, to witaminy nie mają się w czym rozpuścić, więc nie są przyswajane. Mówiąc prościej - do organizmu nie wchłaniamy żadnej z witamin, którą zjedliśmy. Suplementacja tych witamin również wymaga obecności tłuszczów. Dla przykładu - sprawdźmy, w czym rozpuszcza się witamina D. Występuje w niewielkich ilościach głównie w produktach zwierzęcych. Szczególnie bogate są w nią oleje z wątroby ryb (tzw. trany). W przypadku produktów roślinnych - w śladowych ilościach można ją spotkać w produktach zbożowych i olejach roślinnych. Często stosuje się ją jako dodatek do margaryny i przetworów mlecznych.

Niektóre witaminy (kwas foliowy, B1, B6, B12, PP, K) są w niewielkich ilościach syntetyzowane przez bakterie jelitowe, ale pozostałą część dziennego zapotrzebowania na te i inne witaminy trzeba dostarczać z pożywieniem. Można też zastosować suplementację przez zażywanie tabletek lub jedzenie żywności ze sztucznymi witaminowymi dodatkami. Sam zdecyduj, która forma będzie dla Ciebie odpowiednia. W decyzji pomoże ci kilka prostych informacji:

• Zróżnicowane posiłki dostarczają organizmowi nie tylko samych witamin, ale też innych istotnych składników odżywczych.

• Aby witaminy mogły być wchłonięte do organizmu, muszą mieć odpowiednie środowisko.

• Witaminy rozpuszczalne w wodzie nie są magazynowane w organizmie, a ich nadmiar jest wydalany z organizmu - ważne, aby ich ciągle dostarczać! Inaczej jest w przypadku tych, które rozpuszczają się tłuszczach. Organizm odkłada sobie je na później, jeśli ma ich za dużo. Magazynuje je w różnych narządach (głównie w wątrobie), dlatego istnieje realna groźba ich szkodliwego nadmiaru! Jak widać przekroczenie pewnego poziomu też może być groźne, a zażywając tabletki łatwo jest przesadzić i przedawkować (nie wolno przekraczać zalecanego dziennego spożycia!).

• Niektóre witaminy potrzebują dodatkowych warunków przy wchłanianiu, np. witamina A jest najlepiej przyswajana, jeśli w tym samym posiłku zjadamy również około 10% białka.Oprócz tego ważne są: rodzaj (najlepiej NNKT), świeżość oraz ilość tłuszczu, w którym witamina ma się rozpuścić.

• Uwaga na spożywane ilości witamin. Zażywając spore ilości suplementów, jednocześnie dostarczając je z posiłkami można przesadzić!

• Ważne, kiedy łyka się tabletki z witaminami i czym się je popija. Przeczytaj dokładnie ulotkę lub informację na opakowaniu!

• Po suplementy warto sięgnąć np. w okresie zimowym, kiedy na rynku ciężko o świeże owoce i warzywa z odpowiednią dawką witamin bądź jeśli ich dostarczenie jest niemożliwe np. ze względu na niewielką ilość promieni słonecznych. Tak jest w przypadku witaminy D3, która powstaje w skórze pod wpływem działania promieni UV z prowitaminy - mało słońca to mało witaminy. Zawartość witaminy D3 w pokarmach jest prawie znikoma.

.

Dowiedz się więcej na temat: witaminy | suplementy | zdrowie | choroby

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje