Nie bój się jajek!

Trudno jest sobie wyobrazić nadchodzące święta bez kolorowych pisanek. Warto już teraz zastanowić się ile jajek możemy zjeść oraz jak je wybierać i przyrządzać, aby najlepiej służyły naszemu zdrowiu.

Ile jajek powinniśmy zjadać dziennie/tygodniowo?

Reklama

Diana Kęsek, dietetyk: -  Od 1972 r. rozpowszechniło się na całym świecie zalecenie Stowarzyszenia Kardiologów USA (American Heart  Association - AHA) dotyczące spożywania maksymalnie 3 jaj tygodniowo. Obecnie AHA nie wymienia jaj na liście produktów wymagających unikania czy ograniczenia w codziennej diecie, a same jajka przestały być określane mianem czynnika zwiększającego ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. Należy jednak pamiętać, że codzienna dieta osób zdrowych powinna dostarczać nie więcej niż 300 mg cholesterolu dziennie, a u osób chorych (tzn. szczególnie narażonych na choroby serca i układu naczyniowego) ok. 200 mg cholesterolu dziennie.

Należy dodać, że średniej wielkości jajko kurze zawiera 200-215 mg cholesterolu. Na uwagę zasługuje natomiast fakt, że zmiana sposobu żywienia kur czy też metod hodowlanych i biologicznych jest skutecznym sposobem na redukcję tegoż cholesterolu nawet o 30%.

Czym się kierować przy zakupie jajek? Jakie jajka będą najzdrowsze?

- Jeżeli chodzi o jajka o obniżonej zawartości cholesterolu to rekomendowane są jaja pochodzące m.in. od Zielononóżki kuropatwianej (zawierają one ok.150 mg cholesterolu).

Źródłem informacji, jakie jest pochodzenie jajek, które kupujemy są oznaczenia wraz z numerami podane na skorupce. Pierwsza cyfra oznacza system hodowli kur i tak: 0 - oznacza chów ekologiczny, 1 - oznacza kury żyjące na wybiegu, 2 - oznacza chów ściółkowy, a 3 - oznacza chów klatkowy. Oczywiście jajka pochodzące od kur z ekologicznego chowu będą najsmaczniejsze, natomiast jeżeli chodzi o różnice w wartościach odżywczych jajek pochodzących od kur z poszczególnych chowów to są one nieznaczne.

Na jajku zaznaczony jest też zawsze kod państwa i weterynaryjny numer identyfikacyjny producenta, które umożliwią nam dokładną lokalizację fermy, z której jaja pochodzą.

Jak należy przyrządzać jajka, aby były najkorzystniejsze dla naszego organizmu?

-  Jeżeli chodzi o sposób przygotowania jajek to najzdrowsze są te, które przyrządzono bez kalorycznych dodatków, tzn. jajka na miękko i twardo czy jajko w koszulce. Pamiętajmy także, że zbyt długi proces gotowania powoduje spadek wartości odżywczych zawartych w jajkach.

Jeżeli chodzi o bardziej kaloryczne formy przygotowania jajek to należy do nich jajecznica zazwyczaj przygotowywana z dodatkiem tłuszczu czy boczku.

Tak samo sprawa ma się w przypadku jajek sadzonych. Tak naprawdę to dodatki wykorzystane do przyrządzenia jajek będą miały zdecydowany wpływ na wzrost kaloryczności całego dania.

Rozmawiała Izabela Grelowska

mgr inż. Diana Kęsek jest absolwentką Wydziału Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie ze specjalizacją Żywienie Człowieka z Dietetyką. Pracuje jako dietetyk w Centrach Dietetycznych Naturhouse w Krakowie.

W wolnych chwilach lubi eksperymentować w kuchni, poszerzać wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania, podróżować i czytać książki.

Dowiedz się więcej na temat: jaja

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje