Ochrona przed rakiem

Amerykańscy specjaliści do spraw żywienia opracowali listę produktów, których spożycie uchroni nas przed chorobami serca, ale przede wszystkim przed nowotworami.

Okazało się, że wpływ na nasze zdrowie ma aż 400 leczniczych substancji znajdujących się w produktach żywnościowych a największym dobrodziejstwem jest obecność w nich witamin E, A i beta karotenu.

Reklama

Bogatym źródłem tych witamin (które hamują rozwój komórek nowotworowych) są brokuły. Należy je jednak gotować tylko kilka minut na parze, w przeciwnym razie stracą wszystkie, cenne właściwości.

Dobroczynnie wpływają na stan naczyń krwionośnych barwniki znajdujące się w czarnych jagodach, tzw. antocyjany. Dlatego jagody wykorzystywana są w leczeniu żylaków, jak również zalecane są na nawracające zapalenia pęcherza i biegunki - osłaniają bowiem śluzówkę jelit i dróg moczowych.

Lekiem na biegunki, a także zatrucia pokarmowe jest także borówka. Garść jagód należy zalać szklanką brandy i po dwóch tygodniach przetrzeć przez sito.

Wszyscy znamy właściwości lecznicze czosnku, który pomocny jest zwłaszcza w leczeniu przeziębień - bronchitu, kataru, a także astmy, bólu gardła, a nawet zaparć i biegunki. Nadto związki zawarte w czosnku (siarki i allicyna) przyspieszają wydalanie z organizmu cholesterolu. Tym samym czosnek chroni nas przed miażdżycą i chorobami serca.

Wiele zalet i właściwości leczniczych mają orzechy. Według amerykańskich uczonych chronią przed rakiem piersi i prostaty, przeciwdziałają zaparciom. Orzechy powinni nadto spożywać mężczyźni, mający problemy z potencją.

Barwnik likopen zawarty w pomidorach zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory przewodu pokarmowego. Jeszcze skuteczniej niż świeże pomidory antyrakowo działa koncentrat pomidorowy. Ale nie zaleca się spożywania pomidorów osobom cierpiącym na nadciśnienie.

Szpinak wzmacnia nasz system nerwowy i pomaga cierpiącym na zespół przewlekłego zmęczenia. A jako że zawiera dużo kwasu foliowego, zapobiega uszkodzeniom systemu nerwowego, zwłaszcza u dzieci.

Marchew zawiera beta karoten, który chroni przed nowotworami i zapobiega starzeniu się. Spożycie dwóch marchewek dziennie obniża poziom cholesterolu we krwi.

Jedzenie ryb jest bardzo zdrowe. Ale ponieważ ich mięso może być zanieczyszczone toksycznymi substancjami, należy: jeść ryby oceaniczne lub z czystych potoków, rzek i jezior, wybierać ryby małe, które w mniejszym stopniu wchłonęły toksyczne substancje, uważać na tuńczyka (jego mięso może zawierać dużo toksyn); nie jeść rybiej skóry, choćby była pyszna i chrupiąca; ograniczyć spożycie ryb w puszkach (konserwanty).

Dowiedz się więcej na temat: mięso | zdrowie | witaminy | ochrona

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje