Oczyszczą i wzmocnią zęby

Oto produkty, które pomagają usuwać resztki jedzenia i zwalczać bakterie.

Higiena jamy ustnej nie kończy się na szczotkowaniu i nitkowaniu zębów. Ważna jest też dieta, która ma wpływ na florę bakteryjną, tworzenie się kamienia i podrażnień powodujących stany zapalne. Dlatego warto jeść potrawy, które oczyszczają jamę ustną. To "jedzenie szczoteczkowe" reguluje ilość kwasów w jamie ustnej, a także oczyszcza zęby i język.

Owoce jak szczoteczki

Reklama

Jabłka - ich miąższ ma właściwości ścierne, a obecne tu kwasy zwalczają bakterie.

Truskawki - zawierają kwas jabłkowy (obecny też w pastach wybielających), który rozpuszcza przebarwienia np. po napojach, kawie, herbacie.

Ananas - jest także naturalnym odplamiaczem, dzięki enzymowi o nazwie bromelaina.

Arbuz - ma w składzie witaminę C, która dba o stan zębów i dziąseł, zapobiega paradontozie. Dzięki właściwościom przeciwutleniającym spowalnia starzenie się zębów (tak jak kiwi, pomarańcze i cytrusy).

Warzywa jak gumki

Kalafior - dzięki szorstkiej fakturze usuwa resztki potraw i płytkę bakteryjną. Pobudza wydzielanie śliny, która wypłukuje bakterie i reguluje pH.

Ogórki - działają jak kalafior. Ponadto masują dziąsła, pobudzają krążenie, chronią przed chorobami dziąseł.

Seler, fasolka szparagowa, groszek - mają też właściwości ścierne i przeciwbakteryjne.

Sałata, szpinak i jarmuż - te warzywa liściaste zaleca się osobom, które dbają o zęby. Zawierają bowiem cenny kwas foliowy i beta-karoten, który przekształca się w witaminę A wzmacniającą dziąsła.

Marchewka - najcenniejsza jest surowa. Nie tylko w składzie ma cenny beta-karoten, ale i zwiększa wydzielanie śliny. Minimalizuje płytkę nazębną i nieprzyjemny zapach z ust.

Ser zwalcza próchnicę

Żółte sery to cenny składnik diety, bo są w nich związki (difosforany), które wzmacniają szkliwo. Przeciwdziałają powstawaniu próchnicy i zapobiegają tworzeniu się kwasów niszczących zęby. Zawierają też dużo białka, które wzmacnia zęby i kości. A także cynku, który wspomaga leczenie infekcji.

Ryby na wzmocnienie

Chodzi szczególnie o tłuste ryby, takie jak makrela, łosoś, śledź, sardynki, tuńczyk. Jest w nich dużo witaminy D, dzięki której wapń jest lepiej wchłaniany przez organizm. A to z kolei ma kluczowe znaczenie nie tylko w budowaniu mocnych kości, ale i zębów.

Chwila dla Ciebie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje