Ona i on po pięćdziesiątce

Kochacie wycieczki, ale bolą was stawy

Jeszcze do niedawna stawy dokuczały wam tylko wtedy, gdy je przeforsowaliście, przejeżdżając w weekend kilkadziesiąt kilometrów na rowerach. Ale takie dolegliwości szybko mijają. Teraz coraz częściej zdarza się, że zaczynają boleć z konkretnego powodu.

Reklama

Przyczyną bólu stawów po pięćdziesiątce jest często nadwaga i związane z nią przeciążenia. Pojawiają się też pierwsze sygnały zmian zwyrodnieniowych. Możliwe, że na swoje dolegliwości każdy z was pracował przez lata - on dźwigając, ty chodząc na wysokich obcasach. U panów lubią też odzywać się dawne kontuzje i urazy sportowe. Częściej też stawy atakuje dna moczanowa, choroba, której sprzyja jedzenie dużej ilości mięsa i alkohol. Gdy bolą stawy, trudno normalnie funkcjonować, a co dopiero mówić o rowerowych wycieczkach. Ale są sposoby, by przywrócić im sprawność. Oto co będzie dobre dla was.

Wzmocnienie kolan pomoże odzyskać kondycję: Na co dzień starajcie się wzmacniać mięśnie stabilizujące stawy kolanowe, bo to w nich najszybciej rozpoczynają się procesy degeneracyjne. Bardzo dobrze sprawdzają się w tym ćwiczenia z piłką. Można ją kupić w sklepie sportowym za ok. 30 zł. Oto jedno z takich ćwiczeń: połóż się na plecach i trzymaj ręce wzdłuż tułowia. Stopy połóż na piłce. Ugnij lekko kolana. Następnie jednym ruchem unieś biodra w górę na 5 sekund. Potem powoli opuść biodra. Powtórz 15 razy. O kolana można też zadbać od wewnątrz, wzmacniając chrząstkę suplementami diety, np. z glukozaminą, kolagenem lub kwasem hialuronowym.

Wycieczki rowerowe będą łatwiejsze, jeśli dobierzecie rowery nie tylko do swoich możliwości, ale i schorzeń. Kto ma kłopoty z kręgosłupem lędźwiowym, powinien unikać roweru wymuszającego mocno pochyloną sylwetkę. Zadbajcie też o podparcie rąk, czyli ustawcie kierownicę na odpowiedniej wysokości. Jeśli bolą was kolana, unikajcie tras prowadzących pod górę, bo wtedy stawy są nadmiernie obciążone.

Ograniczenie mięsnych posiłków poprawi kondycję stawów: Jeśli lubicie mięso, wędliny, rosół, piwo, to w stawach może w końcu odłożyć się kwas moczowy, który jest przyczyną dny moczanowej. Wtedy trzeba zastosować dietę ubogą w tzw. puryny. Duże ich ilości znajdują się głównie w produktach bogatych w białko. Podczas ataku dny trzeba wziąć lek przeciwbólowy, a chory staw obłożyć lodem.

Czytanie was męczy

Wasze oczy coraz szybciej się męczą. Już po godzinie czytania czy korzystania z komputera pojawia się znużenie, łzawienie albo zaczynają fruwać mroczki przed oczami.

Właśnie po 50. roku życia najczęściej zaczynają się problemy z oczami. Zwykle wynikają z naturalnego starzenia się organizmu, a dokładnie ciała szklistego w tylnej części oka. Rano, po przebudzeniu, gdy jesteście jeszcze wypoczęci, widzicie lepiej. Wieczorem, po ciężkim dniu widzenie staje się słabsze. Czasem pojawiają się plamki, mroczki lub świetliste zygzaki lub błyski.

Na zmęczone oczy pomoże kompres z bławatka: Przepis: zmieszaj 4 łyżki bławatka, 3 łyżki ziela świetlika i 2 łyżki kwiatów rumianku. Dwie łyżki takiej mieszanki zalej szklanką wrzątku, zaparzaj pod przykryciem przez 15 minut. Odstaw do przestudzenia i przecedź. Nasączone gaziki połóżcie na oczy na 5-10 minut, 2-3 razy dziennie.

Joga dla oczu wzmocni ich kondycję: Siadamy wygodnie w bezruchu. Następnie kierujemy wzrok w różne strony - na sufit, na podłogę, na okno, na ścianę, patrzymy na ukos, zataczamy gałkami koła - zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a potem odwrotnie. Potem staramy się powtórzyć wszystkie ruchy gałek z zamkniętymi oczami.

Palming (metoda relaksacyjna) przyniesie szybką ulgę zmęczonym oczom: Krzyżujemy dłonie na czole, tak by dokładnie zasłoniły oczy. Łokcie opieramy na stole. Nie uciskając i nie zamykając oczu, czekamy spokojnie, aż zapadnie zupełna ciemność.

Mruganie nawilży oczy: To najprostsze ćwiczenie, czyli intensywne mruganie oczami w krótkich odstępach czasu, relaksuje je, ale też pobudza wytwarzanie łez, dzięki czemu gałka oczna jest optymalnie nawilżona. Warto mieć przy sobie nawilżające krople do oczu. Dobrze sprawdzają się ampułki z solą fizjologiczną, ok. 3 zł.

Zastosujcie dietę wzmacniającą oczy: Na wzrok pozytywnie wpływa beta-karoten - jego źródłem są żółte i pomarańczowe warzywa i owoce. Z kolei tłuste ryby morskie, bogate w kwasy tłuszczowe, zmniejszają ryzyko zachorowania na zwyrodnienie plamki żółtej AMD. Zadbajcie też o odpowiednią ilość cynku - pierwiastek ten zmniejsza ryzyko wystąpienia zaćmy. Najlepszym jego źródłem będą dla was produkty pełnoziarniste (nie czerwone mięso).

Badanie dna oka rozwieje wątpliwości: Na wizytę kontrolną do okulisty warto zgłaszać się nawet co pół roku. Lekarz zrobi badanie dna oka, które wykrywa pierwsze objawy wielu schorzeń, np. cukrzycy, nadciśnienia czy miażdżycy. Warto też zmierzyć ciśnienie w gałce ocznej.

Nie macie ochoty na seks

Kryzys w sypialni może mieć wiele przyczyn. Na skutek zmian hormonalnych może to być podłoże zarówno psychiczne, jak i zdrowotne.

Na spadek libido wpływa zmęczenie, stres, złe samopoczucie. Nie sprzyja mu też brak odpowiedniego nawilżenia pochwy czy zaburzenia erekcji. Na sprawność seksualną u mężczyzn mogą mieć wpływ np. przyjmowane leki, choroby przewlekłe, takie jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze krwi, miażdżyca czy depresja.

Konieczne jest nawilżenie okolic intymnych: Częstym problemem kobiet jest suchość pochwy, która powoduje, że stosunki są bolesne, wywołują podrażnienia i częste infekcje intymne. Do codziennej higieny intymnej należy wtedy wybierać płyny z kwasem mlekowym i substancjami nawilżającymi. Odpowiednie nawilżenie przed stosunkiem zapewnią lubrykanty dostępne w drogeriach i aptekach. Skuteczna jest też dopochwowa terapia hormonalna, którą przepisze ci ginekolog. Zaletą jej jest działanie hormonu (estradiolu) tylko miejscowo, bez wpływu na cały organizm.

Jedna tabletka... i koniec problemów z erekcją: W aptekach dostępne są suplementy diety lub leki na receptę typu viagra. Przyjmowanie tego rodzaju preparatów powinno być jednak zawsze skonsultowane z lekarzem.

Intymne ćwiczenia wzmocnią doznania erotyczne: Na skutek niedoboru estrogenów ścianki pochwy tracą swoją elastyczność, co niekorzystnie odbija się na waszym współżyciu. Ćwiczenie mięśni okolic pochwy zagwarantuje większą przyjemność seksualną wam obojgu. Pomogą w tym tzw. "kulki gejszy" (kupisz je w sex-shopie lub w sklepie internetowym - kosztują od 70 zł do 200 zł).

Dokuczają wam bezsenne noce

Rano budzicie się zmęczeni po źle przespanej nocy. Wasz sen jest płytki i przerywany, bo jedno z was chrapie, a drugie często musi wstawać do toalety. Jak to zmienić?

U panów po 50. zaczynają rozwijać się choroby prostaty. Pierwszym objawem przerostu gruczołu krokowego jest zmniejszenie siły strumienia moczu. Bardzo uciążliwa staje się też potrzeba coraz częstszego oddawania moczu, zwłaszcza w nocy. Dlatego twój partner musi nawet kilkakrotnie wstawać do toalety, co cię wybudza. Noce może zakłócać również "chrapacz" - być może to ty nim jesteś. Wiele kobiet zaczyna chrapać po menopauzie, gdy spada poziom estrogenów w organizmie. W jednym i drugim wypadku możecie sobie pomóc i cieszyć się spokojnymi nocami.

Suplementy i dieta złagodzą objawy przerostu prostaty: Gdy choroba zostanie wcześnie wykryta, a dolegliwości ze strony pęcherza nie są zbyt uciążliwe, złagodzą je suplementy diety, oparte na naturalnych składnikach, dostępne bez recepty. Do waszego jadłospisu warto też wprowadzić na stałe produkty, które wspomagają leczenie prostaty - czerwone grejpfruty, pomidory, pestki dyni, paprykę.

Pożądana jest zmiana pozycji: Chrapaniu zapobiegnie sypianie na boku lub na brzuchu i na dość płaskiej poduszce. Gdy głowa leży wysoko, chrapanie staje się głośniejsze. Można też wypróbować specjalne preparaty w formie listków, plastrów, sprayu, które likwidują chrapanie, ponieważ wzmacniają miejscowo tkankę mięśniową podniebienia oraz gardła. Kupisz w aptece.

Anna Gumowska
kons. Elżbieta Sandzewicz, internistka

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje