Pięć największych błędów żywieniowych

Przedstawiamy listę największych grzechów codziennej diety oraz pokazujemy sposoby, jak je naprawić!

1. Nieregularne spożywanie posiłków, jedzenie w pośpiechu, zjadanie 1-2 dużych posiłków w ciągu dnia zamiast 4-5 małych

To wszystko skutkuje rozregulowaniem metabolizmu, problemami z układem trawiennym i często kończy się gromadzeniem zbędnych kilogramów. Jeśli organizm jest przyzwyczajony do określonego trybu dostarczania posiłków, to nauczy się odpowiednio gospodarować dostarczoną energią.

Reklama

Nieregularne obfite posiłki raz lub dwa razy dziennie powodują, że układ pokarmowy nagle musi strawić znaczną ilość pokarmu, podczas gdy cały dzień nie miał prawie nic do roboty. Taki wysokokaloryczny duży posiłek nie jest dla niego łatwym wyzwaniem, dlatego kieruje cały metabolizm na trawienie. Skutkuje to sennością, brakiem koncentracji, spadkiem wydajności, a co najważniejsze  może powodować poważne choroby żołądka i jelit.

Po takim posiłku organizm często odkłada część dostarczonej energii na później  nie wiedząc, kiedy dostanie następną porcję energii (następny posiłek), w ten sposób zabezpiecza się na czas głodu. Im bardziej nieregularnie spożywamy posiłki, tym bardziej napędzamy ten mechanizm. Nasz organizm odkłada coraz więcej, co objawia się gromadzeniem zbędnych kilogramów.

Jak temu zaradzić? - Spróbuj zaplanować swój dzień tak, aby było w nim miejsce na regularne posiłki. Nie powinny być zbyt obfite  regularne dostarczanie energii pozwala na wydajną pracę cały dzień, bez uczucia senności. Również układ pokarmowy lepiej sobie z nimi poradzi. Jedz powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Ułatwiasz w ten sposób trawienie i pokarmy są wtedy lepiej przyswajane.

2. Rezygnowanie ze śniadań, podjadanie w biegu, zaczynanie dnia od kawy


Śniadanie jest podstawowym posiłkiem każdego dnia. Pozwala na rozruch układu pokarmowego i dostarcza energii na pierwsze kilka godzin dnia.

Dietetycy zalecają, aby jeść obfite śniadania, najlepiej z dużą ilością owoców, warzyw, nabiału i produktów zbożowych. Nie wolno rezygnować ze śniadania! Zupełnie bezpodstawne jest argumentowanie, że można w ten sposób zaoszczędzić kilka minut, a do tego zrzucić zbędne kilogramy. Specjaliści od żywienia dowiedli, że unikanie porannego posiłku ma wręcz odwrotny skutek.

Głodny organizm już koło południa zacznie domagać się dawki kalorii i to o wiele większej, niż ta, którą zjedlibyśmy na śniadanie. Poranny posiłek jest sygnałem dla układu pokarmowego i całego metabolizmu do rozpoczęcia pracy.

Bez niego nasz organizm fizjologicznie jest ciągle w fazie drzemki, co skutkuje sennością, brakiem koncentracji i przemęczeniem. Naukowcy dowiedli, że to właśnie ci, którzy codziennie pamiętają o śniadaniu, nie mają problemów z nadwagą.

Jak temu zaradzić? - Przygotowanie i zjedzenie śniadania nie wymaga zbyt wiele czasu. Wystarczy spróbować wstać kilka minut wcześniej, a to nie jest zbyt wielki wysiłek. Jeśli naprawdę rano nie mamy na nie czasu, można je przygotować dzień wcześniej i zjeść w domu, lub jeśli jest taka możliwość zabrać do pracy i tam spokojnie zjeść zaraz po przyjściu. Absolutnie nie wolno podjadać w pośpiechu kupionej po drodze drożdżówki ani rozpoczynać dnia od kawy. Skutkuje to rozwojem choroby wrzodowej, niestrawnością i pojawieniem się wzdęć i zaparć.

3. Podjadanie między posiłkami z głodu, dla rozrywki lub dla zabicia czasu

Jeśli pojawia się ochota na podjadanie spowodowana głodem, to znaczy, że dieta jest źle zbilansowana i w podstawowych posiłkach nie dostarcza się odpowiedniej porcji energii.

Inny powód może wynikać z odwodnienia  często uczucie głodu mylone jest z pragnieniem. Podjadanie z nudów to już kwestia przyzwyczajenia. Niestety niezbyt korzystna dla zdrowia, bo jeśli robimy to tylko dla zabicia czasu, to znaczy, że organizm tego nie potrzebuje. A co zrobi z nadmiarem energii? Zmagazynuje i odłoży sobie na później w tkance tłuszczowej.

Jak temu zaradzić? - Na podjadanie z głodu można zaradzić tylko zmianą diety z włączeniem pełnowartościowych, zróżnicowanych składników. Gdy podjada się z przyzwyczajenia  trzeba się oduczyć tego nawyku. Na pewno należy zrezygnować z wysokokalorycznych przekąsek, jakimi są chipsy, czekoladki i ciasteczka, one dostarczają pustych i niepotrzebnych kalorii. Można je zastąpić owocami i warzywami lub nasionami. Ale z nimi też nie wolno przesadzać, bo one też są nośnikiem pewnej porcji energii.

4. Za mało owoców i warzyw, ich unikanie i złe przygotowanie

Zgodnie ze znaną na całym świecie dietetyczną zasadą Five a Day, owoce i warzywa powinno się spożywać pięć razy dzienne i to najlepiej w stanie surowym. Jest to ważne ze względu na zawarte w nich witaminy, włóknik, składniki mineralne i żywe enzymy żywieniowe.

Wszystkie te substancje są korzystne dla zdrowia, regulują metabolizm i dostarczają energii. Ważny jest nie tylko sam fakt jedzenia owoców i warzyw, ale także forma, w jakiej się je spożywa. Produkty długo gotowane, podgrzewane, pieczone czy smażone tracą większość swoich drogocennych składników. Im bardziej przetworzona żywność, tym mniej korzystnych substancji ma w sobie.

Jak temu zaradzić? - Warto włączyć do swojej diety jak najwięcej owoców i warzyw, ale jak najmniej przetworzonych. Warto dodawać je do każdego posiłku, czy to na surowo, czy w postaci surówek i sałatek. Szczególnie polecane jest częste picie soków wyciskanych ze świeżych owoców i warzyw.

5. Stosowanie diet ograniczających pewne składniki, liczenie kalorii i głodówki

Tego typu diety opierają się na ograniczeniach jednego lub kilku składników odżywczych, więc pozbawiają organizm czegoś, co jest mu potrzebne. Każdy człowiek potrzebuje zróżnicowanej diety, by móc normalnie funkcjonować. Skutki stosowania tych diet są raczej krótkofalowe  można z ich pomocą zrzucić kilka kilogramów, ale nie da się ich stosować przez dłuższy czas. Nadwaga w końcu wraca, bo po zakończeniu diety organizm chce uzupełnić brakujące substancje.

Jak temu zaradzić? - Chcąc schudnąć, nie trzeba wcale drastycznie wykluczać całych grup produktów. Wystarczy dobrze zbilansować dietę, nieznacznie ograniczyć jedzenie niektórych pokarmów wysokokalorycznych, a przede wszystkim zacząć się ruszać! Aktywność fizyczna pozwala spalić nadprogramowe kalorie.

Zastosowanie się do tych zaleceń znacznie wpłynie na poprawę samopoczucia. Ich codzienne stosowanie i dokonanie pewnych zmian w swoim trybie życia wcale nie jest takie trudne, a może przynieść wiele korzyści dla zdrowia.

Dowiedz się więcej na temat: dieta

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje