Po co nam potas?

Chociaż jest prawie we wszystkich produktach spożywczych, bywa, że mamy go za mało.

Wraz z sodem i chlorem potas tworzy tzw. elektrolity - minerały odpowiadające za utrzymanie właściwej ilości wody w organizmie. A że ciało ludzkie składa się z niej w 70-80 proc., tak więc potas, sód i chlor są niezwykle ważne dla jego prawidłowego funkcjonowania.

Zadania potasu

Reklama

Jego najważniejsza funkcja to regulowanie gospodarki wodnej, ciśnienia krwi i pracy nerek. Od niego zależy też sprawna praca mięśni i układu nerwowego. Potas dostarcza komórkom substancji odżywczych. Dzięki niemu lepiej dotleniony jest mózg, co poprawia myślenie i koncentrację. Potas uczestniczy także w spalaniu białek i węglowodanów.

Gdy go brakuje...

Pojawia się wtedy nadciśnienie, osłabienie mięśni, zmęczenie, podenerwowanie, drażliwość, brak koncentracji, metaliczny smak w ustach. O braku tego pierwiastka w organizmie może też świadczyć nieregularne bicie serca (arytmia), a także obrzęki rąk i nóg. Niepokojącym sygnałem są skurcze mięśni odczuwane głównie podczas upałów i przy wysiłku. A także wzmożone pragnienie i zawroty głowy.

Jak go tracimy?

"Ucieka" z organizmu wraz z potem: podczas wysiłku fizycznego, w upalne dni, w saunie, solarium, podczas infekcji, gdy po środkach rozgrzewających mocno się pocimy. Na niedobór potasu są też narażone osoby na diecie odchudzającej, stosujące środki na przeczyszczenie, cierpiące na biegunki albo wymioty. Nadmiernie wydalamy go także, zażywając środki moczopędne (furagin, różnego rodzaju herbatki ziołowe, duże ilości kawy, piwo). Potas wypłukują z organizmu niektóre leki nasercowe i stosowane przy nadciśnieniu. Podczas długiej kuracji lekarz zaleca uzupełnienie diety preparatami potasu.

Gdzie go szukać?


Występuje prawie we wszystkich pokarmach; nie zawierają go tylko tłuszcze i cukry. Najwięcej jest go w suszonych owocach: morelach, figach, rodzynkach, daktylach. Dobrym jego źródłem są warzywa (zwłaszcza sałata, szpinak, marchew, brukselka, kapusta, brokuły, natka pietruszki, pomidory, seler, ziemniaki). A także cytrusy (banany, cytryny, grejpfruty, mandarynki, pomarańcze) i avocado.

Co z nadmiarem?

Potasu dostarczanego z żywnością nie da się przedawkować. Zdarza się to przy zażywaniu jego preparatów, dlatego trzeba je brać pod kontrolą lekarza. Jego gwałtowny wzrost mogą też wywołać niektóre leki na niewydolność serca i arytmię. Pojawia się wtedy słabość mięśni, apatia, zaburzenia pracy nerek, owrzodzenie jelita cienkiego. A nawet zatrzymanie akcji serca.

Chwila dla Ciebie
Dowiedz się więcej na temat: potas | niedobór witamin | dieta

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje