Postaw na ziemniaki

To warzywo nie tylko poprawi przemianę materii, ale sprawi, że będziesz wyglądać młodziej. Musisz tylko przestrzegać tej diety.

Najważniejszą jej zasadą jest przygotowanie trzech posiłków dziennie z... ziemniakami. Trzeba pamiętać jedynie o tym, że nie wolno ich smażyć, ani polewać żadnymi sosami, bo wtedy właśnie tuczą. Gotowane kartofle (100 g) mają bowiem 180 kcal. Naukowcy z Uniwersytetu w Kalifornii w USA przeprowadzili badania, które udowodniły, że jedzenie ziemniaków nie przeszkadza w walce ze zbędnymi kilogramami.

Reklama

Warzywo to ma też błonnik (ok. 3,5 g w 100 g), który wspomaga odchudzanie. Poprawia on perystaltykę jelit i daje uczucie sytości. Kartofle regulują również gospodarkę wodną w organizmie, likwidując obrzęki, z którymi borykają się ludzie otyli. Są też skarbnicą wielu witamin (A, PP i B), a w szczególności witaminy C (ziemniak zawiera jej 15 mg, a dzienne zapotrzebowanie na nią to 60 mg). Doskonale wpływa na stan naszej skóry, wygładza zmarszczki. Przy okazji ziemniak to doskonały lek na dolegliwości przewodu pokarmowego. Stosując tę dietę, nie wolno zapominać o piciu dużej ilości płynów (minimum 2 litrów dziennie). Może to być woda mineralna, ale też i herbata, soki.

Uwaga! Diety tej nie powinni stosować chorzy na cukrzycę.

Prawidłowe gotowanie

Obranych ziemniaków nie wolno trzymać długo w wodzie. Najlepiej od razu je umyć, zalać wrzątkiem i ugotować. Garnek trzeba przykryć. Nie tylko skróci się w ten sposób czas gotowania, ale i zapobiegnie utracie cennych składników.

Jakie wybrać ziemniaki

W zależności od tego, co chcemy z nich zrobić, powinnyśmy wybrać odpowiednie odmiany ziemniaka:

- twarde (nicola, hansa) - na sałatki, zapiekanki i do smażenia

- miękkie (irysy, irga) sprawdzą się na kopytka, pyzy i puree.

Jeśli nie jesteśmy pewni, jaki to rodzaj kartofla, możemy zrobić specjalny test: należy przekroić ziemniak na pół i potrzeć o siebie dwie połówki. Jeśli pojawi się woda, oznacza to, że kartofel jest twardy. Gdy zaś oba kawałki się kleją, to znaczy że jest miękki.

Zapiekanka z tuńczykiem

Składniki na 1 porcję, ok. 280 kcal: Ziemniak ugotować, zmielić. Wyrobić z mąką (pół łyżeczki), jajkiem, osolić. Foremkę wysmarować masłem (pół łyżeczki), oprószyć mąką. Masę ziemniaczaną wyłożyć do foremki. Tuńczyka (1/4 puszki) odsączyć z zalewy, wymieszać z pokrojoną papryką (1/4), wyłożyć na ziemniaki. Polać jogurtem (łyżka), piec 35 min w temp. 200 st. C.

Ziemniaki pieczone z serem

Składniki na 1 porcję, ok. 310 kcal.: Ziemniaki (2) ugotować. Ściąć wzdłuż jeden bok, wydrążyć środek. Oprószyć ziołami prowansalskimi (łyżka). Starty żółty ser (łyżka) wymieszać z bułką tartą (łyżeczka) i pokrojonym w kosteczkę serkiem pleśniowym (1/4 opakowania). Napełnić mieszanką ziemniaki, ułożyć na blasze. Wstawić do piekarnika (temp. 200°C) i piec ok. 20 minut.

Ziemniaki w papryce

Składniki na 1 porcję, ok. 220 kcal.: Ziemniak umyć, ugotować w mundurku, schłodzić. Obrać, pokroić. Świeże zioła (2 gałązki) poszatkować. Paprykę czerwoną (pół) umyć, usunąć gniazda nasienne. Ziemniaki oprószyć solą i pieprzem, posypać ziołami, włożyć do papryki, skropić masłem (łyżka). Paprykę wstawić na ok. 15 minut do nagrzanego do 200 st. C piekarnika.

Chwila dla Ciebie
Dowiedz się więcej na temat: kartofle | diety | warzywo | ziemniak

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje