Przesilenie wiosenne

Zmęczenie, osłabienie, senność, rozdrażnienie - to objawy, które mogą sygnalizować wiosenne przesilenie. Gdy przyroda budzi się do życia, z nas uchodzi cała energia - zaczynamy funkcjonować na spowolnionych obrotach.

Skąd to osłabienie?

Reklama

Gorsza kondycja fizyczna i psychiczna u progu wiosny może być spowodowana niedotlenieniem organizmu. Zimą więcej czasu spędzaliśmy w zamkniętych pomieszczeniach. Brakowało nam słonecznego światła. Częste w czasie przedwiośnia zmiany temperatury, skoki ciśnienia i wahania wilgotności powietrza też nie są bez znaczenia dla naszego organizmu. Wiosenne osłabienie ma również związek z zimowym jadłospisem, w którym mniej było witamin i mikroelementów. Te niedobory dają teraz o sobie znać.

Jak wzmocnić organizm?

Kolejne filiżanki kawy wcale nie postawią nas na nogi. Organizm nabierze znowu sił dzięki odpowiedniej diecie, zmianie trybu życia, wzmocnionej odporności i ruchowi na świeżym powietrzu.
1. Wiosenna dieta
Powinna obfitować w białko, witaminy i mikroelementy. Nie może w niej zabraknąć produktów bogatych w witaminy z grupy B. O tej porze roku trzeba spożywać wiele owoców i warzyw. Nie zapominaj też o jogurtach z żywymi kulturami bakterii, które korzystnie działają na śluzówkę jelita, wzmacniają odporność i łagodzą nasilające się wiosną dolegliwości choroby wrzodowej.
2. Ruch na świeżym powietrzu
Jak najczęściej przebywaj na powietrzu - spaceruj, biegaj, maszeruj. Ruch na świeżym powietrzu nie tylko odpręża i uspokaja, ale także wzmacnia i oczyszcza organizm. Pamiętaj o prawidłowym, głębokim oddechu, który lepiej dotleni twój organizm. Zbawienny wpływ mają też na nas promienie słoneczne.
3. Odpoczynek
Jeśli czujesz zmęczenie, odpocznij. Pozwól sobie na popołudniowa drzemkę. Pamiętaj o odpowiedniej ilości snu w nocy.
4. Wzmocniona odporność
Wczesną wiosną osłabiony organizm szczególnie podatny jest na różne infekcje. Warto sięgnąć po preparaty, które podnoszą odporność. Wśród naturalnych środków ziołowych pobudzających układ immunologiczny zaleca się m.in.: wyciąg z jeżówki purpurowej, nalewkę z dzikiej róży, napary z pokrzywy, preparaty z żeń-szenia i miłorzębu japońskiego. Przepracowanemu po zimie układowi odpornościowemu przydadzą się też dodatkowe dawki mikroelementów (magnezu, cynku) oraz witamin (zwłaszcza C, E, B).
5. Walcz ze stresem
Na osłabienie organizmu ogromny wpływ ma stres i życie w ciągłym pośpiechu. W walce ze stresem skuteczne okazują się techniki relaksacyjne (np. joga), masaż, aromaterapia (np. w postaci kąpieli z dodatkiem olejku lawendowego, jałowcowego, z drzewa różanego), herbatki ziołowe (melisa).

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje