Sekrety młodości na talerzu

Niektóre z nas, mimo upływu lat, zachowują świetną kondycję i wygląd nastolatki. Czy to zasługa genów, kosmetyków, czy może jakiegoś cudownego eliksiru? Otóż nie. Cała tajemnica tkwi w odpowiedniej diecie.

Dobrze skomponowany jadłospis pozwala zachować zdrowie i młody wygląd do późnej starości. Żeby jednak kuracja odmładzająca przyniosła efekty, trzeba pamiętać o podstawowej zasadzie: wraz z upływem lat nasze potrzeby się zmieniają.

30+ Potrzebujesz dużo żelaza

Reklama

Po trzydziestce życie nabiera zawrotnego tempa. Musisz radzić sobie z mnóstwem obowiązków.

Twój organizm pracuje na wysokich obrotach, więc bez trudu spalasz kalorie. Jesz, co chcesz i nic ci nie dolega. Żeby jednak za 10 lat być w równie dobrej formie, już teraz zacznij dbać o dietę.

• Razowiec zamiast bułeczek. Pełnoziarniste i razowe pieczywo, kasze oraz ciemne ryż i makarony dostarczają witamin z grupy B. Te zaś poprawiają pamięć i koncentrację oraz pomagają walczyć ze stresem. Utrzymują również w dobrej kondycji włosy, skórę i paznokcie.

• Raz w tygodniu wątróbka. Ma mnóstwo żelaza. Znajdziesz je także w chudej wołowinie, jajach, orzechach, nasionach dyni, fasoli oraz w kiełkach. Żelazo odpowiada za transport tlenu do wszystkich komórek. A tylko dobrze natleniony organizm może pracować pełną parą. Poza tym wzmacnia odporność oraz chroni przed anemią.

• Do obiadu zielone warzywa. Sałata, brukselka, brokuły, szpinak. Zawierają dużo kwasu foliowego, szczególnie ważnego dla kobiet, które planują ciążę. Zapobiega on wadom rozwojowym płodu, chroni przed niedokrwistością oraz wspomaga pracę układu nerwowego i przewodu pokarmowego.

• Trzy posiłki dziennie. Regularne jedzenie pozwala utrzymać na stałym poziomie zawartość glukozy we krwi. To dobry sposób na uniknięcie cukrzycy.

• Jeśli czeka cię męczący dzień, zacznij go od szklanki świeżo wyciśniętego soku pomarańczowego. Pobudzi twój organizm do pracy.

40+ Waga pod kontrolą

Po czterdziestce coraz bardziej daje ci się we znaki życie w ciągłym pośpiechu i stresie. Częściej odczuwasz zmęczenie, gorzej sypiasz, trudniej ci się skoncentrować. Odbija się to na kondycji skóry, która teraz wolniej się regeneruje i widać na niej pierwsze oznaki upływu czasu. W dodatku spalasz mniej kalorii, musisz więc uważać, by nie przytyć. Od czasu do czasu dokuczają ci też zaparcia.

• Trzy razy dziennie jarzyny. To najlepsze źródło błonnika. Działa on niczym miotełka usuwająca z przewodu pokarmowego niestrawione resztki pokarmów. Błonnik wspomaga przemianę materii i sprzyja utrzymaniu stałej wagi. Obniża również poziom cukru we krwi, co zmniejsza ryzyko cukrzycy. Staraj się, aby na twój talerz jak najczęściej trafiały warzywa żółte, czerwone i zielone. Zawierają beta-karoten, który zwalcza wolne rodniki oraz poprawia wzrok i wygląd skóry.

• Kasze zamiast makaronu. Jadaj je regularnie, szczególnie gryczaną i jaglaną. Są bogate w magnez. Podobnie jak orzechy, migdały, figi i banany. Magnez łagodzi objawy stresu i zmęczenia, zapobiega bezsenności, koi nerwy, a także wspomaga pracę serca i układu krążenia. Sporo zawiera go gorzka czekolada i kakao, ale przy zaparciach lepiej ich unikać.

• Na pragnienie sok żurawinowy. Żurawina chroni przed infekcjami układu moczowego, na które skarży się wiele kobiet po 40. roku życia. Zapobiega osadzaniu się bakterii na śluzówce dróg moczowych, a także hamuje ich rozwój. Podobnie działa zjedzenie dwóch garści suszonych owoców.

• Do chrupania pestki. Nasiona słonecznika i dyni są bogate w cynk. Sporo jest go także w chudym mięsie, szczególnie wołowym i jagnięcym, wątrobie, żółtych serach oraz w orzechach. Cynk odpowiada za wygląd - przede wszystkim za stan cery, włosów, paznokci i skóry oraz prawidłową pracę układu odpornościowego. Podobnie jak beta-karoten ma działanie przeciwutleniające, dzięki czemu proces starzenia przebiega wolniej.

• Deser z jabłek. Jabłka chronią przed cukrzycą, miażdżycą i kamieniami w nerkach. Jedzone na surowo wzmacniają układ nerwowy i poprawiają pracę wątroby. W skórce jabłek znajduje się sporo pektyn, które pomagają usunąć z jelita resztki pokarmów. Jednak osoby o wrażliwym przewodzie pokarmowym po zjedzeniu surowego jabłka ze skórką mogą narzekać na wzdęcia. Wtedy lepiej ugotować lub upiec jabłko w piekarniku albo cienko obrać je ze skórki i zetrzeć na tarce.

• Kiedy masz ochotę na małą przekąskę, sięgnij po grejpfruta. Ten soczysty, słodko-gorzki owoc obniża poziom cukru i cholesterolu we krwi. Ochroni cię przed cukrzycą i kłopotami z sercem.

Dowiedz się więcej na temat: zdrowie | owoce | dieta | warzywa | kobieta | witaminy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje